Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Leflus skrev (5 minutter siden):

Angående forslaget om å høre på Sony? 

Null hypothesis. Det er altså ikkje slik at vi skal først annta at alle lyger, for så å motbevise den påstanden. Ofte er det ein påstand som ikkje går å motbevise. Ein starter altså med at Sony ikkje lyger, til vi har grunn til å tro nåke annet.

Har dei motiv for å vri på sannheit? Heilt klart. Økonomiske motiv. Men no har jo dei i tillegg forklart på ein rasjonell måte kordan systemet deiras fungerer, og det er og rasjonellt å anta at det nye revolusjonerende maskinvaren dei har, blei brukt i demoen av R&C, då dei viste nåke som ikkje har blitt gjort før. Det gir altså meining.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leflus skrev (6 minutter siden):

Og jeg er usikker på hvordan du skal få vite om spilldesignet hadde vært annerledes om SSD-en var raskere. Din teori er like fullt en teori.

Du meiner tregere? Vi veit allerede kva systemet til Sony klarer, og har sett det i praksis, mtp R&C. Igjen, dei har gjort nåke som vi ikkje har sett tidligere. Sony har bokstavlig talt sagt, "vårt system klarer x, og her er det i praksis"

Om Microsoft meiner dei klarer det samme på sin konsoll, er det vel ingen som stopper dei i å vise det?

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (9 minutter siden):

Null hypothesis. Det er altså ikkje slik at vi skal først annta at alle lyger, for så å motbevise den påstanden. Ofte er det ein påstand som ikkje går å motbevise. Ein starter altså med at Sony ikkje lyger, til vi har grunn til å tro nåke annet.

Har dei motiv for å vri på sannheit? Heilt klart. Økonomiske motiv. Men no har jo dei i tillegg forklart på ein rasjonell måte kordan systemet deiras fungerer, og det er og rasjonellt å anta at det nye revolusjonerende maskinvaren dei har, blei brukt i demoen av R&C, då dei viste nåke som ikkje har blitt gjort før. Det gir altså meining.

De trenger ikke å lyve. Creative Director for R&C sa at R&C ikke ville ha vært mulig på forrige generasjon eller uten SSD-en i PS5. Ikke at det kun er mulig på PS5, for det har han ikke mulighet til å uttale seg om.

Når man ordlegger seg på en lur måte, kan man få folk til å tenke ting som kanskje ikke stemmer likevel. Uten at det er en direkte løgn. Akkurat som da Sony fikk folk til å tro at Miles Morales og Horizon FW kun skulle komme til PS5.

Pallehysa skrev (5 minutter siden):

Du meiner tregere? Vi veit allerede kva systemet til Sony klarer, og har sett det i praksis, mtp R&C. Igjen, dei har gjort nåke som vi ikkje har sett tidligere. Sony har bokstavlig talt sagt, "vårt system klarer x, og her er det i praksis"

Om Microsoft meiner dei klarer det samme på sin konsoll, er det vel ingen som stopper dei i å vise det?

Du foreslår en situasjon der begge selskapene skal lage nær identiske spill. Sånn har det aldri vært, og sånn kommer det aldri til å bli. 

Et av de potensielt imponerende spillene til Series X i nær fremtid er Flight Simulator. Det kommer ikke til PS5, men det betyr ikke at det i teorien ikke hadde vært mulig på PS5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leflus skrev (5 minutter siden):

De trenger ikke å lyve. Creative Director for R&C sa at R&C ikke ville ha vært mulig på forrige generasjon eller uten SSD-en i PS5. Ikke at det kun er mulig på PS5, for det har han ikke mulighet til å uttale seg om.

Dei veit nok kva deiras eget system klarer, samtidig som om eit anna system har mindre av x, veit dei at spelet ikkje er mulig på gitt system. Marcus Smith, han du siterer snakte spesifikt om PS5 sin SSD, og kva den åpnet opp for, og det er ikkje utenkelig at om Xbox har ein SSD med påfølgende I/O som er halvparten av farten, ikkje hadde klart å gjort det samme som det dei har fått til.

Men du har selvfølgelig heilt korrekt. Det blir spekulasjoner, til sist. Dog fra eit utvikler perspektiv gjer det perfekt meining. Men det er kun Microsoft som kan vise at dei klarer det samme som Sony her. Lakmus testen her hadde jo selvfølgelig vært om R&C blei forsøkt kjørt på Xbox.. Men det skjer nok aldri.

Leflus skrev (18 minutter siden):

Du foreslår en situasjon der begge selskapene skal lage nær identiske spill. Sånn har det aldri vært, og sånn kommer det aldri til å bli. 

Ikkje identiske. Men om Microsoft klarer å lage eit spel, med så og sei ingen loading, fast travel, med assets like detaljerte som R&C.. 

 

Leflus skrev (19 minutter siden):

Et av de potensielt imponerende spillene til Series X i nær fremtid er Flight Simulator. Det kommer ikke til PS5, men det betyr ikke at det i teorien ikke hadde vært mulig på PS5.

Heilt klart. Men "spelet" er utviklet på ein anna måte. Forøvrig den største grunnen til at eg vurderte ein Xbox ein periode. Kanskje om prisen går ned etter eit års tid eller 2.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Dei veit nok kva deiras eget system klarer, samtidig som om eit anna system har mindre av x, veit dei at spelet ikkje er mulig på gitt system. Marcus Smith, han du siterer snakte spesifikt om PS5 sin SSD, og kva den åpnet opp for, og det er ikkje utenkelig at om Xbox har ein SSD med påfølgende I/O som er halvparten av farten, ikkje hadde klart å gjort det samme som det dei har fått til.

Men du har selvfølgelig heilt korrekt. Det blir spekulasjoner, til sist. Dog fra eit utvikler perspektiv gjer det perfekt meining. Men det er kun Microsoft som kan vise at dei klarer det samme som Sony her. Lakmus testen her hadde jo selvfølgelig vært om R&C blei forsøkt kjørt på Xbox.. Men det skjer nok aldri.

Ikkje identiske. Men om Microsoft klarer å lage eit spel, med så og sei ingen loading, fast travel, med assets like detaljerte som R&C.. 

 

Heilt klart. Men "spelet" er utviklet på ein anna måte. Forøvrig den største grunnen til at eg vurderte ein Xbox ein periode. Kanskje om prisen går ned etter eit års tid eller 2.

Loading går mer på quality of life forbedringer og assets går mer på det visuelle. Kan godt hende at de hadde blitt nødt til å ha enkelte loadingsekvenser. F. eks ved oppstart av spillet eller ved naturlige brytningspunkt i løpet av spillet. Men det vet vi jo ikke, som du sier, siden det blir spekulasjoner.

Uansett så hadde det gått mer på presentasjonen enn selve spilldesignet. Ikke ulikt hvordan spill kan ha forskjellig framerate eller oppløsning basert på CPU og GPU. Og der er jeg ikke uenig i at det kan forekomme forskjeller mellom spill basert på farten til SSD-disken. Det jeg vil ha bukt med er ideen om at spillene ikke hadde vaert mulig på andre platformer i det hele tatt.
 

Lenke til kommentar
Arad skrev (6 minutter siden):

"Kamuflering" av innlastingen som vist i R&C er jo ikke akkurat noe nytt, men ja er helt klart positivt at SSD er standard i neste generasjon da lastetider i enkelte spill har vært grusom.

 

Er frista til å være einig med deg, då det hadde vært kokko om det hadde gått å laste på 0 sekunder, eller tilsvarende.

Men må ikkje gløyme at fra eit utvikler perspektiv, gjer det totalt meining å ha ein "transition" mellom "scenes", uavhengig av om systemet klarer det på kortere tid.  

I tilfeller der denne overgangen er unødvendig lang, er det jo åpenbart kamuflering. GoW4 hadde jo det. Men egentlig ikkje så åpenbar her. Då det faktisk kan være eit bevisst design valg, istadenfor nødvendig kamuflering mtp lastetider.

Lenke til kommentar
Leflus skrev (12 minutter siden):

Uansett så hadde det gått mer på presentasjonen enn selve spilldesignet.

Du må ikkje sjå deg blind på den "gamle gode lastetiden" Det handler og om pop ins, og detaljerte teksturer i henhold til kordan du snur og vender deg ingame. Eller kordan karakteren du styrer interagerer med omverdenen. Endring av "scenes", og kor raskt systemet klarer å hente inn assets for å unngå pop ins. Lyd etc.

Og det handler jo om spel design og kor mykje og kor store assets ein velger å bruke. Dataen må jo lastes til GPU, sjøl under speling. Ikkje kun under lasting av ny verden.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 minutter siden):

Du må ikkje sjå deg blind på lastetider. Det handler og om pop ins, og detaljerte teksturer i henhold til kordan du snur og vender deg ingame. Eller kordan karakteren du styrer interagerer med omverdenen. Endring av "scenes", og kor raskt systemet klarer å hente inn assets for å unngå pop ins. Lyd etc.

Og det handler jo om spel design og kor mykje og kor store assets ein velger å bruke. Dataen må jo lastes til GPU, sjøl under speling. Ikkje kun under lasting av ny verden.

Og da er vi igjen inne på hva som er nødvendig for å få en akseptabel presentasjon av spillet. Selvfølgelig skal ting lastes inn underveis også, men man kommer langt med en lengre loading sekvens ved oppstart av spill. Foreløpig har vi bare sett lineære sekvenser fra R&C, så jeg er for så vidt ikke helt overbevist om at akkurat det spillet er så avhengig av å redusere pop-ins og å sørge for at detaljerte teksturer fungerer som de skal.

...men igjen så blir dette bare spekulasjon og teoretisering.  

Lenke til kommentar

Stemmer det her?

 

#PS5  (RDNA2 NOT complete) better resolution
#XboxSeriesS (RDNA2 complete) better graphics

PS5 doesn’t have:
Variable Rate Shading 
Variable Refresh Rate
Direct X12U 
Mesh Shading 
Mesh Shading
Quick Resume 

XSS has significant advantages:
More FPS than PS5?

Lenke til kommentar
kewell79 skrev (1 time siden):

Stemmer det her?

 

#PS5  (RDNA2 NOT complete) better resolution
#XboxSeriesS (RDNA2 complete) better graphics

PS5 doesn’t have:
Variable Rate Shading 
Variable Refresh Rate
Direct X12U 
Mesh Shading 
Mesh Shading
Quick Resume 

XSS has significant advantages:
More FPS than PS5?

Stemmer at Series X har dette bygd inn i HW ja. + en hel rekke andre teknologier/hjelpemidler som jeg ser du ikke har lagt til. Og det er full RDNA 2

PS5 kommer til å ha sine egne teknologier som de fortsatt ikke har snakket om. Så det er lite info der i gården. Inntil vi får vite hva de er så er det ikke særlig å snakke om.


RDNA 2 på PS5... Ja det det har jeg uttalt meg om mange ganger(om hva jeg mener den har), men gidder ikke det nå, da det bruker å bli litt krangling når det blir diskutert. Men det er mange teorier ???

 

Endret av psyckmark
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kewell79 skrev (På 19.9.2020 den 22.18):

Stemmer det her?

 

#PS5  (RDNA2 NOT complete) better resolution
#XboxSeriesS (RDNA2 complete) better graphics

PS5 doesn’t have:
Variable Rate Shading 
Variable Refresh Rate
Direct X12U 
Mesh Shading 
Mesh Shading
Quick Resume 

XSS has significant advantages:
More FPS than PS5?

 

Høres ut som fake news og masse antagelser, med tanke på at devs har sagt PS5 har VRS og ifølge AMD har PS5 RDNA-2

 

https://segmentnext.com/2020/04/09/ps5-has-vrs/

https://www.amd.com/en/technologies/rdna-2

 

Lenke til kommentar
muff skrev (38 minutter siden):

 

Høres ut som fake news og masse antagelser, med tanke på at devs har sagt PS5 har VRS og ifølge AMD har PS5 RDNA-2

 

https://segmentnext.com/2020/04/09/ps5-has-vrs/

https://www.amd.com/en/technologies/rdna-2

 

Litt forskjellige meninger om dette fra begge fanbaser. Og hvis du går litt inn i det utvikleren fra Activison skriver, så bekrefter han ingenting. Heller ikke Matt Hargett som har jobbet med Sony.

 

Han her er litt biased, men er en som liker å gå igjennom tech osv:

F370BC16-5C2F-4EDC-9143-914DB617D170.jpeg

C7901AA5-B187-4237-A65C-F1C147F72E19.jpeg
 

Men det er jo 100% sikkert at Sony har forskjellig tech de også. Og muligens mer Custom.

Men de er motvillig til å snakke om det. Kanskje PS5 har VRS. Hvis ikke så kan de vel ikke ha RDNA 2? Hvorfor ville de ikke brukt det?  "Based on RDNA 2" og Hva Lisa Su nevner trenger ikke bety mer enn det.

Det er akkurat derfor det er så mange som vil ha en skikkelig teardown av HW, da får man svar på alt Sony holder hemmelig.

Kanskje de sparer denne teardownen til rett før lanseringsdatoen, men ser ikke helt vitsen med det. 

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (44 minutter siden):

Samme her, har kjørt bruk og kast av IKEA-batterier i en årrekke. Aldri brukt en ladekabel. Helt konge.

Men man har jo også muligheten til å bruke oppladbare batterier og USB-C-kabel om man ønsker dette.

Er godt fornøyd med ladbar kontroller så lenge den varer lengre enn 5 timer. Switch Pro Controller har noe sånt som 40timer på en lading så da er det bedre enn AA. Ellers er jeg kjempefornøyd med AA, tar 1 minutt å bytte og man kan spille lenge mens de andre batteriene lader opp. Spent på ergonomien til DS5, ser ut som en klar forbedring etter den elendige (for mine hender DS4) skulle helst hatt samme stikkeoppsett som Xbox/Switch da jeg foretrekker det over symmetrisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...