Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (9 minutter siden):

Usikker på kva årsaken kan være, men I/Oen og det faktumet at PS5 kan loade større og meir assets, kanskje allerede manifesteres i 3rd party spel.

I/O har ingenting med dette å gjøre. Selv om PS5 har en kjapp disk, så er den begrenset av både CPU og GPU. Det kan ikke vises mer enn hva GPU kan takle av polygoner samtidig.

Hurtigheten av å laste inn assets kan bli lynkjapp, men PS5 kan forsatt ikke vise mer på skjermen enn hva f.eks en Xbox Series X kan. I en perfekt verden der 3.part utviklere har de samme kunnskapene som hos Xbox Game Studios, så hadde det ikke vært noe forskjell mellom konsollene. Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Raul07 said:

Kan vel også legge til at Xbox Series X faktisk prestere litt bedre i 120hz modusen enn PS5. Greit å nevne når man nevner i snart alle setninger at PS5 har bedre fps i spill.

De er vel stort sett ett ganske jevne, men har Digital Foundry en test hvor det "dipper" 1fps i en scene så blir Xbox'ens ytelse slaktet umiddelbart (for å sette det på spissen), men begynner jo å bli vant til det. Tar nok ikke lange tiden før utviklerene får ting på plass.

Endret av MacBain
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (14 minutter siden):

Kan vel også legge til at Xbox Series X faktisk prestere litt bedre i 120hz modusen enn PS5. Greit å nevne når man nevner i snart alle setninger at PS5 har bedre fps i spill.

Noe den altså klarer med mindre gress og dårligere kvalitet på skygger.

aCeTotal skrev (29 minutter siden):

Slapp av, XSX kommer til å vise muskler før eller senere. ;) De manglene gressstrående stammer nok fra S-utgaven.

Når de har forandret såpass mye for å få spillet til å kjøre bedre så er det rart de overser gresset i spillet.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Noe den altså klarer med mindre gress og dårligere kvalitet på skygger.

Når de har forandret såpass mye for å få spillet til å kjøre bedre så er det rart de overser gresset i spillet.

Jepp, det er rart. Men akkurat nå er den eneste løsningen til 3.part utviklere å senke oppløsning eller bruke færre assets for å ha lik ytelse på begge konsoller. En midlertidig fix frem til de lærer seg hvordan eller at Microsoft ordner opp.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Iki said:

Noe den altså klarer med mindre gress og dårligere kvalitet på skygger.

Når de har forandret såpass mye for å få spillet til å kjøre bedre så er det rart de overser gresset i spillet.

Orker faktisk ikke ta opp kampen med deg. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mala said:

Følger det ikke med HDMI 2.1 etter rett specs til begge konsoller? Eller er det ekstra lengde på disse du er ute etter?

Jo, var "overkill" ala Hifiklubbens gullbelagte høyttalerkabler 😄, men trengte litt lengre kabel til PS5 så hadde unnskyldning.
Tror også disse er en av de få sertifiserte HDMI 2.1 kablene som finnes. 

Lenke til kommentar
MacBain skrev (Akkurat nå):

Jo, var "overkill" ala Hifiklubbens gullbelagte høyttalerkabler 😄, men trengte litt lengre kabel til PS5 så hadde unnskyldning.
Tror også disse er en av de få sertifiserte HDMI 2.1 kablene som finnes. 

Ja riktig 😛 Jeg håper det dukker opp noen med optisk føring som er funker med full 2.1spec over 15 meter +...orker ikke bestille noe greier på nettet så viser det seg at det rett og slett bare var snake oil.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, aCeTotal said:

I/O har ingenting med dette å gjøre. Selv om PS5 har en kjapp disk, så er den begrenset av både CPU og GPU. Det kan ikke vises mer enn hva GPU kan takle av polygoner samtidig.

Hurtigheten av å laste inn assets kan bli lynkjapp, men PS5 kan forsatt ikke vise mer på skjermen enn hva f.eks en Xbox Series X kan. I en perfekt verden der 3.part utviklere har de samme kunnskapene som hos Xbox Game Studios, så hadde det ikke vært noe forskjell mellom konsollene. Enkelt og greit.

Enig, men det er rare er jo at Xbox på papiret er opp mot 20% kraftigere, så den burde i utgangspunktet gjøre det merkbart bedre enn PS5. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Croc Man said:

Enig, men det er rare er jo at Xbox på papiret er opp mot 20% kraftigere, så den burde i utgangspunktet gjøre det merkbart bedre enn PS5. 

Kommer nok til det etter hvert, men GDK kom seint og det har vært mye mere omfattende overgang for Xbox utviklerene enn det har vært for PS sine. Er dette som er årsaken, så er ikke noe rart. At dette skal terpes på etter hver DF videosammenligning når det gjelder disse tidlige spillene er derimot rart 😄. Men, ideelt sett skulle den ha vært raskere fra første spill, men slik ble det ikke. 

Endret av MacBain
Lenke til kommentar
aCeTotal skrev (36 minutter siden):

Jepp, det er rart. Men akkurat nå er den eneste løsningen til 3.part utviklere å senke oppløsning eller bruke færre assets for å ha lik ytelse på begge konsoller. En midlertidig fix frem til de lærer seg hvordan eller at Microsoft ordner opp.

Blir spennende å se når utviklerne begynner å utnytte kraften til Ps5 også.

 

Croc Man skrev (10 minutter siden):

Enig, men det er rare er jo at Xbox på papiret er opp mot 20% kraftigere, så den burde i utgangspunktet gjøre det merkbart bedre enn PS5. 

Har vel vært snakk om at dagens spill er kodet mer for å utnytte enkelte kjerner, så PlayStation vil ha en fordel da den har høyere ytelse per kjerne?

Lenke til kommentar
MacBain skrev (1 time siden):

Jo, var "overkill" ala Hifiklubbens gullbelagte høyttalerkabler 😄, men trengte litt lengre kabel til PS5 så hadde unnskyldning.
Tror også disse er en av de få sertifiserte HDMI 2.1 kablene som finnes. 

https://www.netonnet.no/art/lyd-bilde/kabler/hdmi-kabel/andersson-hdmi-hdmi-2-1-premium-8k-3m-black/1013004.11413/ 
Har et par av disse nå og de fungerer også. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Blir spennende å se når utviklerne begynner å utnytte kraften til Ps5 også.

 

Har vel vært snakk om at dagens spill er kodet mer for å utnytte enkelte kjerner, så PlayStation vil ha en fordel da den har høyere ytelse per kjerne?

Jepp, det blir spennende. Gleder meg til å se hva begge konsollene kan klare.

PS5 har 8 kjerner med 3.5Ghz som maks frekvens. Xbox Series X har 8 kjerner, men med en frekvens på 3.8Ghz. Så ingen fordeler der.

Begge konsoller har en meget god CPU og ved å ta i bruk flere kjerner så kan man ha spill med meget gode NPC og fysikk.

Den store forskjellen er vel GPU. PS5 har 400MHz kjappere GPU, men 15-20 færre CU's enn Xbox Series X. PS5 kan gjøre en del jobb kjappere, mens Xbox Series X kan utføre enda mer jobb parallelt. Tregere, men litt mer effektivt. Så kommer den fulle RDNA2-støtten på toppen, men den ekstra teknologien til AMD er ikke implementert og vil nok neppe bli tatt i bruk før om noen år.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Iki said:

Xbox har 8 kjerner på 3,66 GHz.

"The Xbox Series X is powered by a custom 7 nm AMD Zen 2 CPU with eight cores running at a nominal 3.8 GHz, or when simultaneous multithreading (SMT) is used". Så 3.8 Ghz uten multithreading.

Endret av MacBain
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
MacBain skrev (47 minutter siden):

"The Xbox Series X is powered by a custom 7 nm AMD Zen 2 CPU with eight cores running at a nominal 3.8 GHz, or when simultaneous multithreading (SMT) is used". Så 3.8 Ghz uten multithreading.

Og tallet man oppgir for Ps5 er altså med SMT.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aCeTotal skrev (7 timer siden):

I/O har ingenting med dette å gjøre. Selv om PS5 har en kjapp disk, så er den begrenset av både CPU og GPU. Det kan ikke vises mer enn hva GPU kan takle av polygoner samtidig.

Men kva med teksturer? Ellers veit vi vel lite om kor "custom" CPUen er på dei ulike konsollene. Går rykte om at PS5 sin CPU har L3 Cache, som skal være lik på Zen 3.

Endret av Pallehysa
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (7 timer siden):

Kan vel også legge til at Xbox Series X faktisk prestere litt bedre i 120hz modusen enn PS5. Greit å nevne når man nevner i snart alle setninger at PS5 har bedre fps i spill.

Presterte identisk, men Xbox presterer bedre med VRR, som PS5 ikkje har fått endå. Som eg forstår kjem etterkvart.

Ellers er det ein stråmann fra deg. Eg har ikkje sagt at PS5 har bedre fps i Borderlands. Eg skreiv at PS5 viser muskler, meir spesifikt at den holder følge med det Xbots hylte og grein om før release, var 20%+ kraftigere konsoll. Har den vist seg å være det? Nei. PS5 holder følge, og viser seg å være bedre i fleire moduser enn Xbox. Det kan selvfølgelig være mange grunner for dette. Men det som er sikkert, er at "verdens kraftigste konsoll", "12Tflop" og "15-20% kraftigere konsoll" argumentet, ikkje manifesterer seg i virkeligheita.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...