NTB - digi Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 EU: Skipsfarten må omfattes av klimakvoter for å få kuttet utslipp Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 Så bra! Er flott å se at det virker som man nå faktisk mener alvor med grønn(ere) omstilling. Med tanke på de vanvittig mengdene utslipp skip står for er dette tiltak som vi monne (i kombinasjon med de andre). 4 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 Det blir krevende, da bunkerolje har lite utslipp fra oljefelt til skipstanken. Inne i skipet kan nok mye gjøres. Landstrøm må selvsagt etableres overalt. Kraner og slikt må kunne kjøre regenerering mot batterier. Batterier kan redusere og optimalisere kjøretiden på aggregater osv. Gjenbruk av utstyr kan minke avtrykket ved bygging. Hovedmotor kan bruke LNG etc. 1 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 Det er da mye som kan gjøres. Redusere hastighet, skrogrengjøring, bedre styring av last slik at skip går mindre i ballast(tomme). Bedre skrogdesign. Vinddrift. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 (endret) The Very End skrev (8 timer siden): Så bra! Er flott å se at det virker som man nå faktisk mener alvor med grønn(ere) omstilling. Med tanke på de vanvittig mengdene utslipp skip står for er dette tiltak som vi monne (i kombinasjon med de andre). Vanvittig er nok ikke 2,6 % av globale CO2 utslipp. Vil vel heller si Din komentar er vanvittig. Ref: https://energiogklima.no/blogg/cruiseskip-star-for-under-to-promille-av-globale-co2-utslipp/ Endret 17. september 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 18. september 2020 Del Skrevet 18. september 2020 Nja, alt hjelper. Enhver bestanddel som det totale utslippet er bygget opp av må adresseres. Eller mener du at med mindre noe står for typ xx prosent av det totale utslippet så skal det ignoreres? Den logiske bristen da er at de fleste ting utgjør lite av totalen, og med å ignorere disse motvirker man det grønne skiftet. Eller sagt på en annen måte; en sjokolade har jo bare rundt 250 kcal mens du kan spise rundt 2500 kcal om dagen; siden det tross alt bare er 250 kcal er det ubetydelig i den store sammenheng og du kan derfor spise så mye du gidder uten at det byr på problemer. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. september 2020 Del Skrevet 18. september 2020 (endret) The Very End skrev (På 18.9.2020 den 6.39): Nja, alt hjelper. Enhver bestanddel som det totale utslippet er bygget opp av må adresseres. Eller mener du at med mindre noe står for typ xx prosent av det totale utslippet så skal det ignoreres? Den logiske bristen da er at de fleste ting utgjør lite av totalen, og med å ignorere disse motvirker man det grønne skiftet. Eller sagt på en annen måte; en sjokolade har jo bare rundt 250 kcal mens du kan spise rundt 2500 kcal om dagen; siden det tross alt bare er 250 kcal er det ubetydelig i den store sammenheng og du kan derfor spise så mye du gidder uten at det byr på problemer. Var bare ordet «vanvittig» eg var ueinig i. Slik eg forstår litt større båter på + 100 meter (som er ca + 5000 tonn) har dei motorer som ligg på + 50 % i effektivitet. Da blir det vanskelig å kutte 40% innen 2030, men olja vil jo før eller siden ta slutt. Det er CO2 det er tale om, på svovel har dei vel kva man kan kalle høge utslipp. Suppen større båter går på er jo billigere en råolje av samme grunn. Endret 29. september 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå