teve Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 Jeg er ikke motorkyndig. Problemer med å skaffe nytt luftfilter til eldre velfungerende aggregat Gebe 2800HS Kan jeg kjøre 20 timer UTEN luftfilter. Har montert et egenprodusert tilklippet skumplasfilter laget til luftfiltrering i ambulanse kupe . Går det? Eller MÅ det være trekkspill papp filter? mv teve Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 (endret) Du må ha noe som tåler bensindamp. Vanlig skumplast tåler som regel ikke det. De smelter og blir tette. Men jeg vet det finnes universal-plater med filtermateriale man kan klippe til. Avhengig av hva slags monteringspatent det er kan det hende du finner noe som passer av f.eks. UNI-filters eller lignende. Kanskje kon-filtre fra Biltema eller andre steder. Evt. finne et skumfilter og klippe det opp til passende størrelse. https://unifilter.com/online-catalog/accessories/ Endret 17. september 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 For min egen del ville jeg ikke være for bekymret for å kjøre noen timer uten luftfilter så frem det ikke er utpreget støvete omgivelser. Det som kan sliter på motoren (stempel/sylinder/ringer) er hardt støv som kan komme fra nærliggende grusvei med trafikk og lignende. Hvis du ikke kjenner det knaser i munnen fra slikt støv når du biter sammen ved opphold i nærheten av aggregatet, ville jeg ikke ha vært bekymret for noen timer uten luftfilter. Lenke til kommentar
teve Skrevet 17. september 2020 Forfatter Del Skrevet 17. september 2020 Takker så mye for gode råd Skumplasten"" jeg bruker tilklippet i nøden er fra Mekonomen, de bruker den i spesiell luftfiltrering til ambulansekupeer. Ikke vanlig "" skumplast, men annen stivere tettvevd plast materiale. Ganske sikkert mer motstandsdyktig enn sengeskumplast, helt annerledes struktur vevd. Aggregatet står høyt til fjells i Rondane, nærmeste (utraffikerte) grusvei er 1 km unna. Tror det må være reneste luften du kan finne. :)) teve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå