Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lenge ønsket meg en liten maskin som er enkel og ta med seg på LAN. Jeg har laget et par teiner og begynner og bli fornøyd med det. Det er en del tin jeg ikke er helt sikker på og håper at noen her kan hjelpe meg.

1. Hva burde jeg lage rammen av (De som skal bere alt samm) og hvor tykt burde dette vere. Vil helt ha et matriale som er lett og tåler litt. Hvilket matriale burde jeg bruke?

2. Tenkte og lage egene kjøleribber til systemet. Grunnen er at de blir veldig trangt i kabinettet og jeg kan ikke bruke standard kjølere eller funnel på cpu. På Cpu hadde jeg tenkt og lage en kjøleribbe på samme måte som Swiftech MCX462B. Få tak i en passene bunn og borre hull, jenge opp og sku nedi skruer. Kommer til og funke og hvilket matriale burde jeg bruke?

Størelsen på Cpuribba blir 60x60mm med en 60mm vifte på. På skjermkorte (Palit GeForce3 Ti-200) hadde jeg tenkt oh sette og lage en kjøleribbe som var 92x92mm med en 92mm vifte. Siden jeg kommer til og bruke et MicroATX hovedkort vil det vere såpass kort avstand (Ca. 9 cm) til bånn av kabinette at kjøleribba og vifta vil støtte opp for korte. I bånn er det det et hull som vifta blåser luft fra utsiden og ned på gpu og RAM.

3 Jeg har tenkt og ha systemet så lydløs som mulig og lurer på hva som er best av pasp eller zalman. Syns jeg leste i en test her at zalmanviftene var bereinet for lave hasdigheter. Hvem vifte burde jeg velge?

4. Har dere noen andre forlsag til kjøling og støydemping av systemet? Jeg vil ikke komme til og bruke stødempingsmatter i kabinette . Det blir for trangt. Eneste stedene blir vel der HD og vifter er skrudd til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det materiale som er enklest, best og mest genialt å bygge med er uten tvil LEGO! Det er ikke så lett, men du kan bygge etasjer, små hyller i veggene, og du kan gjøre små, og stor forandringer underveis.

Lego får du kjøpt billig av guttene nede i gata på 12 som trenger penger :wink:

Lenke til kommentar

Det tøffeste blir vel å lage den i aluminium, men plexi er også tøft.. Enkelt å jobbe med :smile:

Men den blir fort stor når du skal ha skjermkort, strømforsyning og annet stæsj i.

Hvorfor ikke lage den i en koffert,(oppbrukt ide men..) det har jeg gjort med den ene maskinen min. Det ble faktiskt ganske bra + at den er enkel å ta med seg. Det skal endel til for å få en skikkelig "minipc" til å bli bra...

Lenke til kommentar

Hadde tenkt og lage rammen i 3mm aliminium men jeg er ikke sikker på om dette er sterk nok. uttafor dette hadde jeg tenk og ha aliminiumplater med masse hull i (Så den varme lufta kommer ut) og litt lys inni. går det bra og bruke 3mm alliminium eller må jeg bruke stål til ramma (Stål veier vel mer)?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 13:27, _StatuS_ skrev:

Ang CPU vifte:

Dette må vel være brukbart?

Remember:

A CRAY is the only computer that runs an endless loop

in just 4 hours...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-03-07 13:28 ]</font>

Jeg hadde tenkt og ha et lydløs system og kommer til og bråke for mye. Høyden er ikke problemet i kassa men og feste en vanlig kjøleribbe. Cd rommen kommmer til og ligge litt over cpu sokkelen slik at jeg må presse vifta lengre opp.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 11:52, clubzoda skrev:

du kan jo gå innom

der har de Shuttle Spacewalker Barebone SV25. det er jo en ganske liten maskin...og med via-prosessoren de har trenger du ikke aktiv kjøling på cpu'en.

Jeg har ikke rå og ikke tenkt og kjøpe ny maskin. Jeg skal bruke den gamle hardwaren jeg har. Når jeg kommer hjem skal jeg se om jeg for tid til og legge ut en teing som viser hvordan jeg har tenkt og ha kassa.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikkje bruke blikk-plater? Så stiver du av kabinettet/lager ei ramme av nokken tynne alminiums-spiler (kansje noe vinkel-jern-lignende... Eg har tenkt på å lage en MINI-server av gamle data-deler til å ha under pulten...der har eg tenkt til å ha i blikk... Eg har alle spec og tegninger i hodet...

[ endret av maxmhz den 2002-03-08 22:58 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 22:58, maxmhz skrev:

Hvorfor ikkje bruke blikk-plater? Så stiver du av kabinettet/lager ei ramme av nokken tynne alminiums-spiler (kansje noe vinkel-jern-lignende... Eg har tenkt på å lage en MINI-server av gamle data-deler til å ha under pulten...der har eg tenkt til å ha i blikk... Eg har alle spec og tegninger i hodet...

<font class=editedby>[ endret av maxmhz den 2002-03-08 22:58 ]</font>

Jeg hadde tenkt og bruke Alliminium til ramme og sideplater men hvet ikke hvor tykke alliminium jeg må ha til ramma. Tenkte kanskje og lage en "prototype" i tre. Den blir litt større med område inni blir det samme. Da for jeg testa om det blir bra nok kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...