magiga Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Støymarerittet er over – nå kan du kjøre støyfritt på den travle europaveien [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 (endret) "Dunkingen i betongveien har skyldtes fugene mellom betongdekkene." Bare det å legge fugene på skrå ville hindret dunking, men hvorfor det ikke ble gjort er en gåte for meg. Endret 14. september 2020 av aanundo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Sikkert 10 kroner billigere å produsere rektangulære blokker enn parallellogrammer. På betongbruer klarer de jo å montere ekspansjonsskjøter med hele 30 cm vandring. Her kunne de sikkert klart seg med ekspansjonsskjøter med bare et par centimeter vandring. 2 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Slipper at det er livsfarlig når det regner der også... 1 Lenke til kommentar
Elektroavdelingen Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Det er vel åpenbart hvorfor denne ble bygget i som tid: Man antok at betong ville være mer motstandsdyktig mot slitasje enn asfalt. Erfaringer er Nordsjøen et også nevnt i artikkelen fra TUs søsternettsted: https://www.veier24.no/artikler/betongvegene-lever-videre/194793 1 Lenke til kommentar
ChrisQ Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Da er tydeligvis ikke betong noe alternativ til asfalt. Spørsmålet blir da hva verdens veier skal ha som dekke når de innbitte har kommet oljeutvinning til livs. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 ChrisQ skrev (4 minutter siden): Da er tydeligvis ikke betong noe alternativ til asfalt. Spørsmålet blir da hva verdens veier skal ha som dekke når de innbitte har kommet oljeutvinning til livs. Det er jo sånt som dette oljen skal brukes til. Den er jo altfor verdifull til å bare brenne opp. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Asfalt er det materialet som blir gjenvunnet mest Flere veier som de prøvde betong på, men som nå har asfalt Betong kan være en måte å legge første laget på, da veien vil være mer stabil 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Legg asfaltdekke på toppen av betongen. Så slipper man at veien siger i hjulsporene over tid. Eller vil det være for enkelt? 2 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Roger Hansen skrev (3 minutter siden): Legg asfaltdekke på toppen av betongen. Så slipper man at veien siger i hjulsporene over tid. Eller vil det være for enkelt? Tipper problemet er å få asfalten til å "sitte" skikkelig? 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Roger Hansen skrev (1 time siden): Legg asfaltdekke på toppen av betongen. Så slipper man at veien siger i hjulsporene over tid. Eller vil det være for enkelt? Det er vel ikke det at asfalten siger som lager hjulspor, men heller at piggdekk spesielt sliter bort asfalt, og lager hjulspor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Ja, piggdekk på asfalten, men det er urimelig å gi de all skyld for asfaltslitasje. En viss andel piggdekk er nødvendig for å rubbe opp isen på glatte dager og vi kan ikke ta oss råd i form av liv og lidelser å utrydde piggdekk. Grusing gjør at alle dekk kverner opp asfalten. I tillegg har vi en del tyngre kjøretøy som skor på seg kjettinger nå og da. Disse kverner enormt på asfalten regnet per km, men de brukes jo bare på et fåtall kjøretøy og kun noen titalls dager i året. Poenget er bare at piggdekk stigmatiseres som den eneste kilden til asfaltslitasje. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå