Gå til innhold

Utvalg foreslår å fjerne elbilfordeler i bomringene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan de kan tro at "nullvekstmålet blir lettere å nå" ved å øke bompengene for elbiler kan jeg ikke forstå. En av de største insentivene for å kjøpe elbil er lave/ingen bompenger. Hvorfor skal man kjøpe en elbil om ikke det er for lavere bompengeregning?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjøper du en bil til 600.000 kan du saktens spandere bompenger på landet ditt også, det er tross alt dit pengene tilsynelatende skal gå. Du tjener på lavere "drivstoff" utgifter, du betaler ikke moms for kjøp, du har lavere takster både her og der, noen steder gratis parkering andre steder lavere pris. Mange plasser får du gratis strøm, trafikkforsikrings avgiften er merkelig nok på 0 (var i allefall det). Skjønner overhodet ikke sytinga di.

Helt greit for meg om moms og andre engangs avgifter ved innkjøp av elbil er lik null slik den er nå, men betal nå for bruk som alle andre. Fossilistene betaler allerede både veiavgift og CO2 avgift for sitt drivstoff forbruk, i tillegg til andre veiavgifter, det slipper du, og det er helt greit, men for infrastruktur og anna bruk av egen bil skulle det bare mangle om ikke du også bidro istedenfor å snylte.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At bompengene bør speile kostnadene som påføres samfunnet er forsåvidt greit. Men her er det jo forurensningselementer, både globalt og lokalt, som fortsatt bør ligge på brukere av fossilt drivstoff. Med mindre det da dekkes inn med økte drivstoffavgifter. Og så er det jo slik at det er rushtidskapasiten som i stor grad bestemmer utbyggingskostnader. Da bør også avgiftsdelen som skal dekke utbygging først og fremst kreves inn i rushtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da blir det vel færre biler i byen da, antakelig? Eller ihvertfall redusert vekst?

Når det er sagt, så syns jeg ideen om at veger skal finansieres gjennom bompenger er litt udemokratisk. Det betyr at de som har mye ikke trenger å begrense seg, mens de som har lite må la være å forflytte seg. Da liker jeg bedre ideen om finansiering av veier over skatteseddelen.

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 6
Lenke til kommentar
pergh skrev (3 minutter siden):

Når det er sagt, så syns jeg ideen om at veger skal finansieres gjennom bompenger er litt udemokratisk. Det betyr at de som har mye ikke trenger å begrense seg, mens de som har lite må la være å forflytte seg. Da liker jeg bedre ideen om finansiering av veier over skatteseddelen.

Ja, bompenger har ingenting i et moderne samfunn å gjøre. All infrastruktur bør betales via skatten. Alle benytter seg av veier, ikke bare bilistene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 minutes ago, J-Å said:

At bompengene bør speile kostnadene som påføres samfunnet er forsåvidt greit. Men her er det jo forurensningselementer, både globalt og lokalt, som fortsatt bør ligge på brukere av fossilt drivstoff. Med mindre det da dekkes inn med økte drivstoffavgifter. Og så er det jo slik at det er rushtidskapasiten som i stor grad bestemmer utbyggingskostnader. Da bør også avgiftsdelen som skal dekke utbygging først og fremst kreves inn i rushtiden.

I drivstoffavgiftene ligger det allerede flere avgifter så fosillistene bidrar allerede for "forurensingselementet". Det gjør de også gjennom andre høyere avgifter både her og der. Ser ikke helt grunnlag for ditt krav. 

Infrastrukturen ligger der hele tide, også når det ikke er rush tid. Du nyter godt av den hele tiden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sitter i dette "ekspertutvalget"?

Bompenger er en elendig måte å inndrive skatter på:

- Elendig treffsikkerhet på den sosiale profilen

- Gjør veifinansieringen uforutsigbar ved å velge en variabel inndrivingsmetode

- Bommer ofte kraftig på nødvendighet vs kundegrunnlag

- Mye høyere inndrivingskostnader enn å ta det på inntektskatten

- Kan bare brukes på vei og gir ingen fleksibilitet hverken den ene eller andre veien når det kommer til å løse samfunnsoppgaver. For eksempel vei vs bane vs sjø vs luftfart.

Det finnes bare en logisk vei ut av Hareides dilemma: Opprettholde bompengefritak for elbiler og opprettholde bompenger for eksosbiler fram til ~80% av bilparken er elbiler. Da vil det bli så kostbart å holde i gang bompengene bare for et fåtall biler, at man like gjerne kan avslutte hele greia. Statens "inntektstap" klarer de fint å hente inn på andre områder. Det har de jo vist mange ganger før.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (4 timer siden):

Kjøper du en bil til 600.000 kan du saktens spandere bompenger på landet ditt også, det er tross alt dit pengene tilsynelatende skal gå. Du tjener på lavere "drivstoff" utgifter, du betaler ikke moms for kjøp, du har lavere takster både her og der, noen steder gratis parkering andre steder lavere pris. Mange plasser får du gratis strøm, trafikkforsikrings avgiften er merkelig nok på 0 (var i allefall det). Skjønner overhodet ikke sytinga di.

Helt greit for meg om moms og andre engangs avgifter ved innkjøp av elbil er lik null slik den er nå, men betal nå for bruk som alle andre. Fossilistene betaler allerede både veiavgift og CO2 avgift for sitt drivstoff forbruk, i tillegg til andre veiavgifter, det slipper du, og det er helt greit, men for infrastruktur og anna bruk av egen bil skulle det bare mangle om ikke du også bidro istedenfor å snylte.

Men om man kjøper en bil til 500.000 da? Eller 400.000? Eller 300.000?

Norge må bestemme seg: Skal vi over til elbiler eller ikke? Hvis det som bare er neoliberalt pisspreik så er det bare å kjøre på. Stopp elbil-veksten og la verden gå til helvete.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Opprettholde bompengefritak for elbiler og opprettholde bompenger for eksosbiler fram til ~80% av bilparken er elbiler. Da vil det bli så kostbart å holde i gang bompengene bare for et fåtall biler......

Bompengefritak for elbiler er allerede avviklet for en god stund siden. Argumentet ditt gir derfor ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (30 minutter siden):

Bompengefritak for elbiler er allerede avviklet for en god stund siden. Argumentet ditt gir derfor ingen mening.

Gjeninnføre / opprettholde da. Tidligere skulle elbiler gå gratis i alle bommer. Nå tillates fylkeskommuner og kommuner å sette bompenger for elbiler mye friere. Alt fra 0 til 50% av fossilbiler er tillatt og hele spennet benyttes.

EremittPåTur skrev (4 timer siden):

Kjøper du en bil til 600.000 kan du saktens spandere bompenger på landet ditt også, det er tross alt dit pengene tilsynelatende skal gå.

Forslag: Justere nybilavgiftene sånn at flere fossilbiler havner over grensa di og flere elbiler under. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Kajac said:

Hvordan de kan tro at "nullvekstmålet blir lettere å nå" ved å øke bompengene for elbiler kan jeg ikke forstå. En av de største insentivene for å kjøpe elbil er lave/ingen bompenger. Hvorfor skal man kjøpe en elbil om ikke det er for lavere bompengeregning?

Så dere kjøpte ikke elektrisk bil for miljøets skyld altså?  Er fritak/rabatt i bom er viktigere enn fritak for engangsavgift og mva.?

I siviliserte land pålegges det skatter og avgifter med en viss forutsigbarhet og logikk. Bompenger er en fiskal mur rundt et område der man ønsker å redusere trafikken ved at de som kjører igjennom må betale en "bot". En elektrisk bil er akkurat like mye i veien som en plug-in hydrid eller bensinbil så det finnes ingen rasjonelle argumenter for fritak. I mine øyne finnes det ikke rasjonelle argumenter for differensiering innad i kjøretøygruppene heller.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 minutter siden):

Så dere kjøpte ikke elektrisk bil for miljøets skyld altså?  Er fritak/rabatt i bom er viktigere enn fritak for engangsavgift og mva.?

I siviliserte land pålegges det skatter og avgifter med en viss forutsigbarhet og logikk. Bompenger er en fiskal mur rundt et område der man ønsker å redusere trafikken ved at de som kjører igjennom må betale en "bot". En elektrisk bil er akkurat like mye i veien som en plug-in hydrid eller bensinbil så det finnes ingen rasjonelle argumenter for fritak. I mine øyne finnes det ikke rasjonelle argumenter for differensiering innad i kjøretøygruppene heller.

Fritak/rabatt? Har kjøpt elbil for millioner. Skulle jeg spart penger hadde jeg kjøpt vrak fra "knoksen"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samfunnskostnaden til en biltur er mer avhengig av tid og sted enn noe annet, fordi det som koster samfunnet mest er kø. Milliarder hvert år bare i Oslo. Det viser at bompenger eller veiprising er nødvendig for både en rettferdig innkreving av det bilturen koster samfunnet, og for å begrense køene. Og det viser at avgifter for elbiler er håpløst underpriset i forhold til andelen de utgjør av samfunnskostnader.

image.png.6d510943d32576fa2adf797b09f894a6.png

https://www.toi.no/samfunnsokonomiske-analyser/dette-koster-veitrafikken-samfunnet-article36129-1648.html

https://www.nrk.no/valg/2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Så dere kjøpte ikke elektrisk bil for miljøets skyld altså?  Er fritak/rabatt i bom er viktigere enn fritak for engangsavgift og mva.?

I siviliserte land pålegges det skatter og avgifter med en viss forutsigbarhet og logikk. Bompenger er en fiskal mur rundt et område der man ønsker å redusere trafikken ved at de som kjører igjennom må betale en "bot". En elektrisk bil er akkurat like mye i veien som en plug-in hydrid eller bensinbil så det finnes ingen rasjonelle argumenter for fritak. I mine øyne finnes det ikke rasjonelle argumenter for differensiering innad i kjøretøygruppene heller.

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men eksosbiler har eksosrør som frakter giftig eksos fra motoren fører den under bilen og slipper den ut på de stakkarene som den passerer. Merk at eieren selv slipper å puste sin egen eksos. Og det er jo lurt, for folk ville ikke kjøpe en bil som gav dem selv helseproblemer, mannen i gata derimot...

 

For meg selv er det viktigst at andre kjører elbil, men jeg kan ikke bare velge for andre, bare for meg selv. Derfor er det viktig at vi har avgiftsordninger som fører til et raskt skifte til eksosfrie biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...