Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

originalt har du vel 105hk og du bør prise deg lykkelig for at du har over 100 hester til rådighet. Har selv en bil med 2liter forgasser og en 2.0i fra samme år. Og tro meg, det er fint liten vits i å gjøre noe som helst.

 

Vet det finnes turbosett til både forgasser og insprøytningsversjonen, men tviler på at noe sånt vil lønne seg.

 

Du kan gjøre det vanlige da, som forøvrig er gratis; justere tenninga (litt sånn på feelingen), ordne så motoren får ren og kald luft, kanskje rense forgasseren med trykkluft osv

Lenke til kommentar

Uten rett innstilling av dei gasserene kan du risikere at kun bensinforbruket øker, og at bånndraget minker.

Med dobble 40 millimetere bør noen med erfaring og peiling stille dei inn, og du bør vurdere en toppjobb samt 2 eller maks 2,5 tommers eksos, avhengig kor mye du gjør ellers.

På Alfa sine motorer holder dei orginale doble 40 millimeterene opp til 165-170 hk på 2 liters motor, men da er det meste forbetra.

Så med kammer, rette dyser, rette portinga, eksos inkludert grenrøyr og alt tilpassa kvarandre og justert bør du oppnå 150 hk.

Med kun gassere og overkill eksos ( over 2 toms ) og med rett justering er du heldig viss du kommer over 120. Men med masse lyd og sannsynligsvis et mye forhøya bensin forbruk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

bare gi ****** i å trimme en 2 liter sierra. det er bare bortkasta peng. få heller tak i en is motor og sett turbo i. eller en større motor.

 

2.3 v6 er det mye vits i å trimme. der kan du hente ut masse hester. med f.eks porte topper trim kam og sånt. og kanskje borre opp blokka litt:)

 

men alt som er morro koster som kjent penger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når du skal trimme behøver det ikke å koste så mye.

Mesteparten av arbeidet ligger i toppen. Plan toppen med 1-2 mm, slank ventlilene nede ved ventilsetet slik at den får inn mer bensin og luft. En trimkam hadde heller ikke vært så dumt....du får trimkammer i alle prisklasser slag. Fra 2500-3000 kroner koster en helt grei trimkam med god effektøkning.Tilpass manifloildenene toppen slik at det ikke er noen glippe mellom manifioldene og toppen.Det gjør heller ikke noe om du gjør kanalene litt romsligere og pusser bort kvasse kanter i kanalene. Du må også slipe tettekanten på ventilsetene og kantene i toppen slik at kompresjonenen holder seg. Få en spesialist til å dyse forgasserene slik at det blir riktig i henhold til komp,motorvolum ok kam. Det gjør heller ikke noe om du borrer motoren til ca.2,1 liter for da blir ikke stemplene så dyre for da kjøper du bare de største overdim. stemplene. Men hvis du vil borre den mer så skader ikke det da. Hvis du ikke skal borre motoren bør du i allfall kjøpe nye stempelfjører, kjøp helst noen som er bergnet for høyere effekt enn de orginale. Skal du kjøpe nye stempler så kjøp ikke smidde stempler,de er dyre og er tyngre enn de vanlige. kjøp ikke de billigste piper-cross filtrene som passer til gasserene, kjøp heller noen som er dyrere,det lønner seg. Da får du mer effekt. Hvis du er god til og sveise lønner det seg og bygge grenrør

(du kan jo kjøpe det men det er mye dyrere),da "puster" alle sylindrene likt og det vinner du effekt på. Effekt anlegg anbefales også. Simons holder lenge.....du kan jo også bygge selv i 2,5 eller 3"...simons-ferdig anlegg til sierra er bare 2".

 

Prisanslag:3-5000kr.

 

effektanslag:

2.0-2,1 liter:150-180hk

2,2-2,65 liter(maksborring):180-250 hk

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar

den dagen man får godt over 100% effektøkning for 5000kroner når det gjelder en 2liter ford ohc-motor så skal jeg spise hatten min!

 

Stempelfjører? Snakker vi da fjærene på toppen av ventilene eller stempelringer som tetter mellom sylindervegg og stempel? Kjøp noen som tåler mer effekt? Altså stivere fjærer som tåler mer turtal før ventilene flyter?

 

3" eksos på 100hk? Overkill?

 

Slank ventilene nede ved ventilsetet? Vil ikke dette resultere i at kompresjonen forsvinner? Håper jeg forsto deg feil der

 

Og hva er det med denne is-motoren. Såvidt jeg har forstått er den klin lik en vanlig 2liter med innsprøytning og 115hk. Trodde s'n bare sto for "sport" og hadde noe med understellet å gjøre jeg. Et ekstra stabstag ellerno. Men "IS" høres jo jævli gromt ut da...

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 86 Sierra iS. Billig og pålitelig, hadde den 5 år uten særlig problemer. Mye for pengene.

 

Forhørte meg om trimming, men det kostet visst mye for lite effekt (kan ingenting om det selv, så alt måtte gjøres av andre). Å gjøre alt dette SompOter sa med motoren, er nok for folk som kan å gjøre det selv. Blir nok dyrt å leie folk til alt det.

 

Jeg hadde 115 hk + et bedre luftfilter (merket såvidt bittelitt økning bare på det faktisk).

 

Men bilen var god den, men syns ikke den var "bygd" for så mye mer effekt. Jeg hadde vel bare endt opp med å kjøre den i stykker til slutt tror jeg.

 

Forresten en av de dårligste vinterbilene jeg har prøvd, selv med gode dekk.

Lenke til kommentar
Forresten en av de dårligste vinterbilene jeg har prøvd, selv med gode dekk.

Det gjelder bare å kjøre de på rett måte på vinteren. ;)

Nemlig sidelengs :green:

 

Sierra har rykte for å være en bil med perfekt balanse til nettopp å sladde med om vinteren :yes:

 

Men om det er positivt at bilen er lett å sladde med eller negativ er vell opp til hver enkelt å bedømme?

Lenke til kommentar

så lenge bilen har diffbrems er den bra å sladde med. være seg 240, sierra, scorpio, omega, ascona b osv.

 

Selv uten diffbrems syns jeg min scorpio kom seg meget godt fram på vinterføre, selv med lavbudsjetts piggfridekk. Gikk mye sidelengs, men dette var med vilje :D

 

Nytter ikke å kjøre som om man har fwd når man sitter i en rwd bil. Må ha HELT forskjellig kjørestil

Lenke til kommentar

Jeg vil kalle det positivt.

 

Kjenner man bilen så vet\kjenner man akkurat når den slipper, man slipper overraskelser. Spes uten servo.

 

Det er lettere å kommer seg stygge, svingete bakker der man ikke har mye mulighet for å hente fart. Bare å gi gass og spinne sidelengs opp.

 

Kjører selv en 76 taunus :love: , og kommer meg glatt frem der mange med nyere biler sliter. Verdens morsomste vinterbil!!

Lenke til kommentar

Som sagt så hadde jeg den i 5 år, så jeg føler den gikk maksimalt av det den greide på vinterføre. Jeg ble jo meget dreven med den bilen ;) Ingen diff-sperre dessverre.

 

Mye moro? JA! Men kjedelig siden jeg i en periode bodde på toppen av en lang og kronglete bakke...

 

Da kjøpte jeg en FWD i stedet. Mye kjedeligere, men klatrer så utrolig mye bedre opp bakker. Den har jeg enda. Men tror min neste bil blir RWD igjen, savner den følelsen gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...