Redaksjonen. Skrevet 13. september 2020 Del Skrevet 13. september 2020 832.000 mennesker jobber i tysk bilindustri. Nå trygler de om en støtteordning for salg av fossilbiler Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 13. september 2020 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2020 Nå må den tyske bilmafiaen skjerpe seg og ikke kun tenke på egne velfylte lommer men legge vekk alle forsøk på sendrektighet i overgangen til elbil. Vi er ikke der lengre at folk lurer på om el-bil virker. Vi vet at det virker. Og nå virker det så godt at det er bare til å starte å tvinge produsentene over på nullutslipp. 8 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. september 2020 Del Skrevet 13. september 2020 (endret) bojangles skrev (23 timer siden): Nå må den tyske bilmafiaen skjerpe seg og ikke kun tenke på egne velfylte lommer men legge vekk alle forsøk på sendrektighet i overgangen til elbil. Vi er ikke der lengre at folk lurer på om el-bil virker. Vi vet at det virker. Og nå virker det så godt at det er bare til å starte å tvinge produsentene over på nullutslipp. Tvang er bare tull. Alle biler med mer en 50 km batteri rekkevidde (vinterstid med slaps, i 80 km/t) kan behandles likt, og så plusser man på € 0,5 pr liter bensin i to omganger. Gjøre det enkelt og forståelig. Og gjærne kjøpe 1 time sendetid for å lære bort, vise på tavlen konsekvensene det får for privatøkonomiske disponeringer. Selv kunne eg tengt meg en lett bil med 10 kWt batteri (60 kg) og en 5 kW generator (35 kg) med 10 kilos gasstank (LPG/LNG på 15 kg) . Gassen ville gitt ca 300 km ekstra rekkevidde og generator et fint tilskudd av spillvarme. Og tvil ikke, det kommer noe slikt i løpet av 5 år. De store gutter må bare få reknet litt på det først, og det tar tid. Og selvsagt fra China, Dei er best på miljø og tenker langsiktig. For noen ny og betre «Think» er neppe realistisk, vi mangler for mye kultur og kapital til å satse på rullende «dagligvarer». Eg ser ingen grunn til å vere udemokratisk eller utvikle lett sadisme selv om man måtte kjøre batteribil, eller ønske å ha en batteribil. Endret 14. september 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 13. september 2020 Del Skrevet 13. september 2020 (endret) ^ er det noe som er udemokratisk er det at vi tillater at millioner av mennesker i verden dør for tidlig fordi vi ikke har baller nok til å slå hardt ned på de som forunser mest og lobbyvirksomhet for å forsette som før. Ja gjør det enkelt, kjøpsinsentiver for grønne alternativ og en 25-50+% økning av alle utslippsrelaterte avgifter (da også drivstoff). Forøvrig, de har hatt tid og alle muligheter for å omstille seg lenge (industrien). At de har vært fullstendig inkompetente og ene og alene er grunnen til sin egen undergang kan dem takke seg selv for. Endret 13. september 2020 av The Very End 6 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. september 2020 Del Skrevet 13. september 2020 (endret) The Very End skrev (29 minutter siden): ^ er det noe som er udemokratisk er det at vi tillater at millioner av mennesker i verden dør for tidlig fordi vi ikke har baller nok til å slå hardt ned på de som forunser mest og lobbyvirksomhet for å forsette som før. Ja gjør det enkelt, kjøpsinsentiver for grønne alternativ og en 25-50+% økning av alle utslippsrelaterte avgifter (da også drivstoff). Forøvrig, de har hatt tid og alle muligheter for å omstille seg lenge (industrien). At de har vært fullstendig inkompetente og ene og alene er grunnen til sin egen undergang kan dem takke seg selv for. Så hva har Du valgt, er Du kompetent til å leve ut i villmarka og kansje leve 5 år lenger. Eller gjør Du som Gro, buset deg i Frankrike for å spare skatt og kommer løpende til norge med dobbelt statsborgerskap for å få litt helsehjelp. 0 - utslipp finnes ikke, Du er vel klarover det. Det er bundet til hva menesklig aktivitet medfører i forhold til ingen mennesker. Levealder har gått noe opp i senere tid, og kansje det er meir moro en for 1000 år siden. Endret 13. september 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 13. september 2020 Del Skrevet 13. september 2020 Og hva har noen av tingene du nevner å gjøre med saken? 7 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. september 2020 Del Skrevet 13. september 2020 (endret) The Very End skrev (40 minutter siden): Og hva har noen av tingene du nevner å gjøre med saken? Nei si det.... Identitet og multipelkausalitet er vel mest trolig. Her et eksempel på ungdomer som kjemper for miljøet, og det lønner seg for dei : https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/JJ1xo6/den-norske-robotklipperen-smls-g1-mter-hard-kritikk-fra-frustrerte Endret 13. september 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 13. september 2020 Del Skrevet 13. september 2020 (endret) Det er ikke det at jeg ikke forstår hvor du ville med kommentaren eller at den er uten poenger, men de faller utenfor denne saken. Det er ingen (oppegående) som tror på 0 utslipp, men det betyr ikke at man skal gi fullstendig faen og ikke gjøre noe. Man tar små steg i riktig retning og arbeider for at hva enn man gjør er bedre enn hva man gjorde tidligere. Men igjen, det er en annen diskusjon så la oss holde det til grådig bilindustri som har gjort ting vanskelig for seg selv. Endret 13. september 2020 av The Very End 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. september 2020 Del Skrevet 13. september 2020 Det eneste som er fei er vel at en liten del av arbeiderne jobber med biler som blir subsidiert med 100 000kr PR bil. Kutter man støtten er vel alt tilbake til normalen. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Tysk bilindustri, og spesielt arbeidstakarorganisasjonane, har seg sjølve å takke. Dei har motarbeidd den naturlege utviklinga i 20 år, og då vert det berre vanskelegare å omstille seg for kvar dag som går. Arbeidarar som vil ha subsidiar av eksosbilar for å redde eigen arbeidsplass får like mykje sympati av meg som tobakksprodusentar som vil ha subsidiert tobakk fordi dei ikkje er i stand til å tenkje på alle menneska dei tek livet av. 4 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Sturle S skrev (2 minutter siden): Tysk bilindustri, og spesielt arbeidstakarorganisasjonane, har seg sjølve å takke. BREAKING NEWS: Tysk bilindustri har skylden for koronapandemien! Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Har vel ikke så mye å si hva vi synser om her inne. Jeg tror bilindustrien i Tyskland er too big to fail, og at det kommer til å komme ganske mange tiltak for å holde den i live i overgangen til "utslippsfrie" biler. De klarer jo fremdeles å drive med kull, så at de skal la bilbransjen dø ser jeg ikke for meg. 2 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Det er ingen grunn til å ikke kjøpe elbil I dag 4 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 17 hours ago, The Very End said: Forøvrig, de har hatt tid og alle muligheter for å omstille seg lenge (industrien). At de har vært fullstendig inkompetente og ene og alene er grunnen til sin egen undergang kan dem takke seg selv for. 1 hour ago, Sturle S said: Tysk bilindustri, og spesielt arbeidstakarorganisasjonane, har seg sjølve å takke. Dei har motarbeidd den naturlege utviklinga i 20 år, og då vert det berre vanskelegare å omstille seg for kvar dag som går. Arbeidarar som vil ha subsidiar av eksosbilar for å redde eigen arbeidsplass får like mykje sympati av meg som tobakksprodusentar som vil ha subsidiert tobakk fordi dei ikkje er i stand til å tenkje på alle menneska dei tek livet av. Hvis det er umoralsk å lage bildeler som dere synes å mene. Er det da umoralsk å kjøre bil? Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 10 minutes ago, Limbeck said: Det er ingen grunn til å ikke kjøpe elbil I dag De fleste kan gå over til elektrisk bil ja. Men sålenge det er dyrere enn ICE må man jo være litt entusiast/idealist for å gidde bruke penger på det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 (endret) .. noe som understreker hvor viktig det er å unngå samme tabbe som Danmark. Danmarks elbilsatsing ble satt flere år tilbake i utvikling på grunn av tabben. Men tilbake til saken. Det er temmelig patetisk av Tysk bilindustri å først få enorme milliardbeløp til satsing på elbiler og hydrogen og deretter trygle om å få midler til å holde på produksjon av bensin/diesel-biler. Makan til uforskammet helgardering på fellesskapets bekostning. Endret 14. september 2020 av Simen1 6 1 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Simen1 skrev (2 minutter siden): .. noe som understreker hvor viktig det er å unngå samme tabbe som Danmark. Danmarks elbilsatsing ble satt flere år tilbake i utvikling på grunn av tabben. Det er jo viktig å unngå tabber, men situasjon er ikke sammenlignbar siden Danmark i svært liten grad produserer biler. Problemet for Tyskland er ikke å få folk til å kjøpe elbiler (vel kanskje det og) men å få bilindustrien over på elbiler. Det ene er enkelt, det andre er verre. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 joakimb skrev (49 minutter siden): Det er jo viktig å unngå tabber, men situasjon er ikke sammenlignbar siden Danmark i svært liten grad produserer biler. Problemet for Tyskland er ikke å få folk til å kjøpe elbiler (vel kanskje det og) men å få bilindustrien over på elbiler. Det ene er enkelt, det andre er verre. Hovedproblemet for tyske myndigheter er jo å holde bilprodusentene igang, gjennom overgangen til elbiler. M.a.o. å unngå at "kuren tar livet av pasienten", for å bruke den analogien. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 1 hour ago, 6RCURCGB said: Hvis det er umoralsk å lage bildeler som dere synes å mene. Er det da umoralsk å kjøre bil? Det er ikkje umoralsk å lage bildelar, men å be om subsidiar til å produsere og selje eksosbilar er ca like moralsk som å be om subsidiar til å selje billige sigarettar til unge ikkje-røykarar. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Sturle S skrev (11 minutter siden): Det er ikkje umoralsk å lage bildelar, men å be om subsidiar til å produsere og selje eksosbilar er ca like moralsk som å be om subsidiar til å selje billige sigarettar til unge ikkje-røykarar. Hva med disse barna som jobber som slaver i Kongos koboltgruver? Er det ikke høyst umoralsk å støtte opp om slike lidelser? (Sturle-nivå på debatten.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå