Gå til innhold

Black Hornet: Fra prototyp til museumsgjenstand på ti år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så de plasserte en amerikansk drone på museum? 

Antar at det på utstillingsplakaten står noe liknende: Et eksempel på en norsk industriell mulighet som ble solgt ut av landet pga grådighet og mangel på langsiktighet. 

Det verste er at utviklingen av den amerikanske dronen ble subsidiert av den norske staten, altså deg og meg. Dette fikk vi ingenting igjen for. Eierandeler må kreves som motytelse for offentlig FoU-støtte. Vi må slutte å dele ut gratis penger fra staten uten vilkår. Skattepengene skal gå til fellesskapets beste.

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (3 timer siden):

Antar at det på utstillingsplakaten står noe liknende: Et eksempel på en norsk industriell mulighet som ble solgt ut av landet pga grådighet og mangel på langsiktighet. 

Det verste er at utviklingen av den amerikanske dronen ble subsidiert av den norske staten, altså deg og meg. Dette fikk vi ingenting igjen for. Eierandeler må kreves som motytelse for offentlig FoU-støtte. Vi må slutte å dele ut gratis penger fra staten uten vilkår. Skattepengene skal gå til fellesskapets beste.

"Selv om Muren og de andre eierne solgte selskapet til amerikanske FLIR for snart fire år siden, er Muren fortsatt involvert i selskapet. Dog i en mindre og friere stilling."

Ja, jeg sitter å tenker i de samme baner.

Vi støtter innovasjon med offentlige penger, men har ingen planer for å lage industri av de gode ideene. De som får støtte står fritt til å selge og pengene havner i lommene på en privatperson eller et firma.

På tide å ta en debatt om å få penger ut av innovasjonen?

Kanskje ikke denne type bedrifter passer inn heller, så kanskje det var lurt å selge til noen med større finansielle muskler og et større marked, men samtidig ønsker vi at norsk innovasjon skal generere norske arbeidsplasser. I det minste burde staten kreve å få være med i budrunden når bedrifter som har fått stor statlig støtte skal selges.

Hvorfor ikke gi støtten som aksjekapital, så har staten en hånd på rattet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, aanundo said:

Vi støtter innovasjon med offentlige penger, men har ingen planer for å lage industri av de gode ideene. De som får støtte står fritt til å selge og pengene havner i lommene på en privatperson eller et firma.

På tide å ta en debatt om å få penger ut av innovasjonen?

Eit selskap startar opp, dei innoverer, dei får suksess og dei vert veldig mykje meir verd på få år.  Då er spørsmålet: Skal dei la det bli med det der og drive vidare, eller skal dei selje seg ut og få kapital til å starte 50 nye selskap?  Statistisk vil 40 av dei nye selskapa gå dukken, men 10 vil klare seg og eitt av dei gjer det ca like bra som Proxy Dynamics.  Ergo er det ikkje so dumt å selje seg ut.  Då vert det kapital tilgjengeleg for nye oppstartselskap.  Somme av selskapa vert verande i Noreg, men mange vert selde på same måte og skaffar kapital til nye selskap.

Mange norske oppstartselskap slit med å skaffe kapital, fordi det er so få personar med risikovillige pengar her i landet.  Gründerane som sel ut er ein svært verdifull ressurs.  Ikkje berre har dei kapitalen som trengst, dei har òg erfaringa med å starte opp og drive eit selskap til det kan gå med overskot.  Både pengane og erfaringa utgjer skilnaden mellom tidleg konkurs og internasjonal suksess for mange andre selskap.

Vi har nok klassisk industri i landet.  Den industrien vi har klarer ikkje å skaffe arbeidskraft i Noreg, men må importere frå heile Aust-Europa.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 timer siden):

k klassisk industri i landet.  Den industrien vi har klarer ikkje å skaffe arbeidskraft i Noreg, men må importere frå heile Aust-Europa.

Du svelger propagandaen rått ser jeg. Det er ingen problem å skaffe folk, det er bare at flere av disse bedriftene lengter tilbake til tidene der folk sto med lua i hånda og bad ærbødigst om en jobb. De argumenterer som om sosial dumping skal være redningen, men det blir kun for å holde kunstig liv i bedrifter som ikke kan bli lønnsomme.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bengt Who said:

Du svelger propagandaen rått ser jeg. Det er ingen problem å skaffe folk, det er bare at flere av disse bedriftene lengter tilbake til tidene der folk sto med lua i hånda og bad ærbødigst om en jobb. De argumenterer som om sosial dumping skal være redningen, men det blir kun for å holde kunstig liv i bedrifter som ikke kan bli lønnsomme.

Finst det ei einaste bedrift i Noreg som driv med til dømes fiskeforedling basert på norsk arbeidskraft?  Du får ikkje nordmenn til å flytte til eit halvdaudt fiskevær for å skjære fisk heile dagen 8 månadar i året, nesten uansett kva du byr.  Då går folk heller på NAV.  Eg trur heller ikkje det er nok kvalifiserte arbeidsledige i landet til å ta alle dei jobbane som er der.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Selskapet er amerikansk-eid, men det som var Prox Dynamics (nå FLIR UAS Norway) er fortsatt i Norge. All utvikling og produksjon skjer i Norge, og det vil det fortsette å gjøre. Antall norske ansatte har vokst enormt siden oppkjøpet, så dette kommer felleskapet til gode.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (På 13.9.2020 den 10.06):

Slik jeg forstår det er det den første generasjonen, PD-100 Black Hornet, som har blitt tildelt museumet. Denne ble utviklet lenge før selskapet ble solgt til FLIR. Og, som flere har påpeket, eksisterer det norske selskapet videre som FLIR UAS Norway.

Jeg hadde forøvrig anledning til å se Black Hornet i aksjon ved Luftmaksemininaret i Trondheim i 2013. En artig opplevelse.

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...