Gå til innhold

Sony skal ha en PlayStation 5-presentasjon onsdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskeligere for Sony å gå for så lave priser. Playstation er nærmest det eneste som holder Sony gående. Og Playstation må tjene penger.

Og du må huske på at disse prisene til Microsoft er veiledende. De kan alltids endre når de finner ut hva Ps5 kommer til å koste.

Men jeg hadde forventet at den kraftigste konsollen (XSX), skulle ha en høyere pris enn PS5.

Vi får se om en uke. Eller kanskje det blir flere troverdige leaks. ?

Lenke til kommentar
psyckmark skrev (46 minutter siden):

Playstation er nærmest det eneste som holder Sony gående. 

Annet enn kamera, sensorer, musikk, film, lyd, mobiltelefoni, div.service...

psyckmark skrev (48 minutter siden):

Og Playstation må tjene penger.

Sony har tidligere solgt konsoller med tap, og ps4 ble solgt uten særlig fortjeneste.

Det koster dem ca 4.000,- å produsere Blu-ray utgaven.

psyckmark skrev (50 minutter siden):

Og du må huske på at disse prisene til Microsoft er veiledende. De kan alltids endre når de finner ut hva Ps5 kommer til å koste.

Om Microsoft gjør dette så får de nok en god del klager fra butikkene som holder på med forhåndsbestillinger...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del så har ikke prisen så mye å si om den koster 4 k eller 6 k og med min erfaring de siste årene med begge så er spillene viktigst og jeg kab ikke se at MS har noen spill som fenger meg så for meg så blir det PS 5 og kanskje senere en xbox men det for vi se på, i dag er min Xbox One X en støv samler i forhold til min PS 4 som brukest mest men jeg er en PC spiller så der bruker jeg mest tid.

Lenke til kommentar

Vanskelig å se for seg at de ikke har sittet på bakrommet og trikset med tallene som Xbox oppga for sine konsoller. 

Jeg antar at de vil enten komme med billigere eller matche prisen på konsollene. Sannsynligvis vil de gjøre PS5 billigere enn Series X, mens digitalen til PS5 vil være dyrere enn digitalen til Series S.

Endret av Ezio
Lenke til kommentar

Det er vel første gang du ikke motargumenter at er XSX er den kraftigste av de to. Endelig har du skjønt det :)

Playstation er der pengene kommer fra, det er vel bevisst år etter år. Uten PS så er det lite sannsynlig at de hadde vært der de er nå. Sony kunne kvittet seg med alt utenom PS og gjort det bra.

Ja de har solgt konsoller med tap før, og det er ganske vanlig når kostnadene går ned etterhvert og man innhenter på tjenester osv.

Men kanskje du har rett... :)

Det er vel SSD'n og kanskje RAM som er dyrest for Sony å få produsert... Resten er bare RDNA 1.5 så det burde ikke komme som en overraskelse, om den legger seg på samme nivå som XSX og den digitale på $399.

Planen var visst $599 med disk men så annonserte MS $499 for XSX.

 

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (1 time siden):

Playstation er der pengene kommer fra, det er vel bevisst år etter år. Uten PS så er det lite sannsynlig at de hadde vært der de er nå. Sony kunne kvittet seg med alt utenom PS og gjort det bra.


Sony er et av verdens største selskaper, de er enorme innen publisering av musikk og film (Sony Pictures osv), hvor de tjener enorme summer.
Diverse andre elektronikkprodukter utgjør også en stor del av forretningsvirksomhet.

Dersom Sony kuttet ned til kun Playstation, måtte de legge ned rundt 70% av forretningsvirksomhet, å sparke opp mot 100 000 mennesker.

Sony gidder ikke en gang å selv ta seg av salg og support for Playstation mange steder, i Norden og Baltikum har de satt bort hele sulamitten til Nordisk Film i stedet, selv om Sony har egne kontorer på Lysaker.

Forretningsmodellen til både Sony og MS har hele tiden vært å selge konsollene med tap, mens pengene tjenes på spill og tjenester.
Sony drar inn over 100 milliarder kroner i året på PSN alene, og minst like mye på fysiske salg av disker som koster toppen 10 øre å produsere.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Selvin skrev (1 time siden):

Basert på RDNA 2 er ikke det samme som full RDNA 2. Søk det opp

Ikke rart Sony har vært så stille når det gjelder specs. Sony har satset alt på SSD/haptic Feedback, kjøling, 3D lyd og blåse i kontrolleren gimmick, da går det som det går.

 

PS5 ser også ut til å mangle

Variable Rate Shading 

Variable Refresh Shading 
Mesh Shading
Direct ML    
Dynamic Latency Input
Direct X12 Ultimate
Dolby Vision & Atmos(Aaron Greenburg har offisielt sagt at det blir kun XSX og XSS som støtter begge)
HA Direct X Raytracing

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
0laf skrev (26 minutter siden):


Sony er et av verdens største selskaper, de er enorme innen publisering av musikk og film (Sony Pictures osv), hvor de tjener enorme summer.
Diverse andre elektronikkprodukter utgjør også en stor del av forretningsvirksomhet.

Dersom Sony kuttet ned til kun Playstation, måtte de legge ned rundt 70% av forretningsvirksomhet, å sparke opp mot 100 000 mennesker.

Sony gidder ikke en gang å selv ta seg av salg og support for Playstation mange steder, i Norden og Baltikum har de satt bort hele sulamitten til Nordisk Film i stedet, selv om Sony har egne kontorer på Lysaker.

Forretningsmodellen til både Sony og MS har hele tiden vært å selge konsollene med tap, mens pengene tjenes på spill og tjenester.
Sony drar inn over 100 milliarder kroner i året på PSN alene, og minst like mye på fysiske salg av disker som koster toppen 10 øre å produsere.

Jeg tviler ikke på hvor opplyst du er i Sony’s strategi og finans.
 

Men du kan heller ikke nekte for hvor viktig PlayStation avdelingen er for Sony. PlayStation har jo nærmest egenhendig reddet Sony et par ganger. Finnes flere artikler på det bak i tid. 
 

eks

https://www.google.no/amp/s/fortune.com/2015/09/09/playstation-celebrates-20-years-in-us/amp/

 

https://www.google.no/amp/s/www.engadget.com/amp/2017-04-28-sony-playstation-earnings-fiscal-year-2017.html

Jeg tror at Sony fint kunne klart seg, med fokus på kun Konsoller og spill. Som Nintendo.

Men selvfølgelig det skjer ikke :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, psyckmark said:

Basert på RDNA 2 er ikke det samme som full RDNA 2. Søk det opp

Ikke rart Sony har vært så stille når det gjelder specs. Sony har satset alt på SSD/haptic Feedback, kjøling, 3D lyd og blåse i kontrolleren gimmick, da går det som det går.

 

PS5 ser også ut til å mangle

Variable Rate Shading 

Variable Refresh Shading 
Mesh Shading
Direct ML    
Dynamic Latency Input
Direct X12 Ultimate
Dolby Vision & Atmos(Aaron Greenburg har offisielt sagt at det blir kun XSX og XSS som støtter begge)
HA Direct X Raytracing

Hvor får du egentlig det fra? Og, at den mangler DirectX teknologi er jo ikke så rart 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (2 timer siden):

Det er vel første gang du ikke motargumenter at er XSX er den kraftigste av de to. 

Gidder ikke svare på trolling lengre.

psyckmark skrev (2 timer siden):

Playstation er der pengene kommer fra, det er vel bevisst år etter år. Uten PS så er det lite sannsynlig at de hadde vært der de er nå. Sony kunne kvittet seg med alt utenom PS og gjort det bra.

Sony tjener mer på sin produksjon av forskjellig elektronikk.

For eksempel kamerasensorer til biler, industri osv.

Hadde Sony solgt alt utenom Playstation ville de tapt ca 4 ganger så mye penger som det de tjener på Playstation.

psyckmark skrev (2 timer siden):

Resten er bare RDNA 1.5

2,5 ifølge den ene personen som har sagt noe om dette til nå.

psyckmark skrev (2 timer siden):

Planen var visst $599 med disk men så annonserte MS $499 for XSX.

Rart at alle lekkasjene setter den på $499 da, selv før xsx.

psyckmark skrev (1 time siden):

PS5 ser også ut til å mangle

 

Direct X12 Ultimate
Dolby Vision & Atmos(Aaron Greenburg har offisielt sagt at det blir kun XSX og XSS som støtter begge)
HA Direct X Raytracing

Vanskelig å bruke en annen API, men så har de sin egen, som fungerer helt fint.

Ingen vits med atmos som bare støtter ~50 lyder når ps5 støtter ~5000

Ps5 har også raytracing, det har Sony selv snakket om, og det er faktisk den eneste konsollen vi har sett kjøre raytracing.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (6 timer siden):

Vanskeligere for Sony å gå for så lave priser. Playstation er nærmest det eneste som holder Sony gående. Og Playstation må tjene penger.

Og du må huske på at disse prisene til Microsoft er veiledende. De kan alltids endre når de finner ut hva Ps5 kommer til å koste.

Men jeg hadde forventet at den kraftigste konsollen (XSX), skulle ha en høyere pris enn PS5.

Vi får se om en uke. Eller kanskje det blir flere troverdige leaks. ?

Er det sant? 

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

 

2,5 ifølge den ene personen som har sagt noe om dette til nå.

 

Ps5 har også raytracing, det har Sony selv snakket om, og det er faktisk den eneste konsollen vi har sett kjøre raytracing.

 

Det er snakk om semi-custom designs og hverken PS5 eller XBSX/SS er helt innenfor RDNA2 specen. Ellers har MS vært åpen om detaljene enn Sony. PS5 har støtte for hardware akselerert ray-tracing og jeg vil tro VRS og en versjon av mesh shader.


Minecraft med ray-tracing har blitt vist frem på XBSX. Fra 10:05:

 

D65B4660-024D-4D45-BF5B-9332AB24B929.jpeg

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (14 minutter siden):

Det er snakk om semi-custom designs og hverken PS5 eller XBSX/SS er helt innenfor RDNA2 specen. 

Leonardi som du viser til har påstått at ps5 har alle utenom en funksjon fra rDNA 2, men at den samtidig skal ha noe ekstra. Delen hvor han sier den er mellom 1 og 2 tok han tilbake, og sa den var mer som en 2,5.

MistaPi skrev (17 minutter siden):

Minecraft med ray-tracing har blitt vist frem på XBSX. 

Tenkte på spill og ikke en tech demo. (Demoen kjørte i 1080p 30fps med path tracing)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (2 timer siden):

Men du kan heller ikke nekte for hvor viktig PlayStation avdelingen er for Sony. PlayStation har jo nærmest egenhendig reddet Sony et par ganger. Finnes flere artikler på det bak i tid. 


Det er ingen tvil om at Sony tjener mye penger på Playstation, men det utgjør altså 15-20% av inntektene, resten kommer fra andre ting.
Pengene de tjener på Playstation, kommer fra PSN og salg av spill og tjenester, ikke konsoller.

Det samme gjelder for Microsoft, som har tapt enorme summer på konsollene de har solgt, helt siden de lanserte den første Xbox, men de tar det igjen på spill og tjenester.

psyckmark skrev (2 timer siden):

Jeg tror at Sony fint kunne klart seg, med fokus på kun Konsoller og spill. Som Nintendo.


Det kan godt være, men da måtte Sony redusert størrelsen på selskapet med 80-90%, og tapene ville vært enorme.

Sony eier merkevarer som Columbia Pictures, CBS Records, Sony Music, EMI Music, Ericsson, Aiwa og mange mange flere, og de er en av verdens største elektronikkprodusenter, som eier store fabrikker som lager sensorer, brikker og den slags.

Sony kjøpte blant annet en del av Toshiba sin elektronikkvirksomhet for 1.5 milliarder kroner for noen år siden, Altair for et par milliarder m.fl.

Sony er en av verdens største produsenter av elektronikk, også elektronikkdeler, de er også en av verdens største innen film, TV og musikk, Playstation-delen av selskapet utgjør bare en liten bit av alt Sony driver med.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Tenkte på spill og ikke en tech demo. (Demoen kjørte i 1080p 30fps med path tracing)

Det var forsåvidt en tech demo, men det er fra et faktisk spill som også kjører med DirectX Raytracing på PC. Grunnen til den lave oppløsningen og framerate (30+FPS) er at demoen kjører med full ray-traced rendering. Selv med så simpel grafikk blir det veldig tungkjørt, men det kan også være delvis pga en "quick and dirty" port til XBSX. Ratchet & Clank kjører så vidt jeg vet kun ray-tracing på refleksjoner og det er en del ting som ikke blir reflektert (type muttere, bolter, rester fra ødelagte objekter og våpen skudd). Jeg sier ikke at XBSX ville ha gjort det noe særlig bedre her, men heller at ray-tracing kommer nok stort sett til å bli brukt forsiktig på next-gen konsollene med mye hybrid rendering som består mer av rastrering teknikker enn ray-tracing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...