bojangles Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 On 9/12/2020 at 1:36 PM, sverreb said: Visst hadde de alternativer. Istedet for å bygge egne proprietære ladere kunne de brukt pengene på å inngå avtaler med uavhengige utbyggere. Forskjellen er naturligvis at selv om det ville vært billigere og bedre for kundene, så ville det bidratt til å øke utbredelsen av elektriske biler totalt sett, noe tesla ikke later til å se seg tjent med. Nei vel nei? Så at Tesla åpnet patenter og faktisk har tilbydd alle produsenter av el-biler å bli en del av supercharger nettverket mener du er Teslas forsøk på å hindre konkurrentene å få fotfeste med elbiler? Tesla var først og størst på supercharging og som el-bilist så er vi vel aller mest tjent med at bransjen klarer å enes om en standard? Se på hvordan Tesla har endret kontakten på europeiske ladenettverket. Også har Musk just vært i møte med sjefen for VW. Ikke utenkelig at de faktisk har snakket sammen om nettopp supercharger nettverket og kanskje blir VW den første som ønsker tilgang til Tesla's ladenettverk. Som en kuriositet så kan jeg jo nevne har det i de siste par ukene vært mulig å lade el-biler fra vw konsernet på Tesla ladere........ 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 (endret) 57 minutes ago, bojangles said: Nei vel nei? Så at Tesla åpnet patenter og faktisk har tilbydd alle produsenter av el-biler å bli en del av supercharger nettverket mener du er Teslas forsøk på å hindre konkurrentene å få fotfeste med elbiler? Kriteriet for å bruke teslas patenter (og bare de det spesifikt listet opp er tilgjengelige, ikke alle), er at man da ikke kan saksøke tesla for NOEN grunn eller handle i 'bad faith' (Hvis definisjon er ullen, og i praksis betyr at tesla kan trekke tilbake 'tillatelsen' for enhver grunn de måtte finne på selv). Gjør man det har man brutt avtalen og tesla kan saksøke deg for ulovlig bruk av patenter. Dette er ikke noe andre kan basere seg på så teslas patenter må behandles på samme måte man behandler absolutt alle andre patenter: Man ignorerer de. I de fleste industrier er patenter noe man eksplisitt IKKE oppsøker eller undersøker. Gjør du det kan du tas for å ha brutt et patent med vilje. Patenter er der som forsvar mot patentsøksmål fra andre, de brukes ikke til å beskytte verdifull IP. Det du gjør som faktisk er diffresierende holder du hemmelig, det patenterer du ikke. Teslas såkalte tilbud er null verdt for andre. Jeg jobber selv I R&D og min jobbinstruks sier at jeg ikke har lov til å se på patenter av noen grunn nettopp av grunnen ovenfor. Om jeg patenterer noe selv sendes beskrivelsen over brannveggen til legal som gjør research inn i andre patenter slik at patentsøknaden kan sjekkes og kryssrefereres, jeg vil ikke engang få se mitt eget patent. Hva ladenettverket angår så vil jeg igjen oppfordre deg til å se hva de gjør, ikke hva de sier. Ord er billige. Realiteten er at ingen har inngått en avtale om adgang til ladenettverket, selv om hvis tesla mente alvor med dette ville marginalkostnaden for de i å gi tilgang vært null. At de i tilegg sørget for å installere proprietære ladere og krevde at andre bilprodusenter skulle bruke deres kontakt viser med all mulig tyelighet at de ikke var intressert i å selge adgang. De viste naturligvis at det er fullstendig uaktuellt for en bilprodusent å gjøre seg avhengig av en proprietær kontakt definert av en konkurrent utenfor standardorganisasjoner. Den eneste konklusjonen jeg kan komme til er at de i realiteten ikke vil selge adgang, så dette er bare innholdløst markedsføringsprat for å skape hype og å få gratismarkedføring fra de som tar åtet. Endret 15. september 2020 av sverreb 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Du kjenner til handshaken for supercharger? Jeg kjenner ikke detaljene, eller har ikke søkt det opp men jeg har jo hørt de grove trekkene. En bil skal lade på Tesla supercharger. Pluggen kobles til bil og supercharger utfører en handshake. Dette er vel den proprietære biten du omtaler. Sålangt har ikke andre biler enn Tesla kunne bruke supercharger nettverket. Or so they say. Aldri testet det selv. Så for noen uker siden oppdaget flere at el-biler fra VW nå kan lade på Tesla's supercharger. Hva betyr det? Enten har Tesla "slått av" kravet om handshake ved en feil, eller så har vw implementert nødvendig software for å utføre handshake. For all del, det kan være en glipp fra Tesla, men tvilsomt slik jeg ser det. Når denne muligheten treffer på samme tid som Elon Musk har møte med en eller flere av sjefene i VAG så må en jo spørre seg om det kun er tilfeldigheter eller om det viser hva som kommer. Du har helt rett i at ingen andre produsenter av elbiler har gått inn på en avtale om felles bruk av supercharger nettverket. Men du vet ikke hva som kommer, og kanskje kommer en slik avtale raskere enn vi tror. Neste uke er det "battery day" hos Tesla. Vi får se hva slags godsaker som offentliggjøres da. Kanskje en avtale med VAG? Kanskje som en liten parentes helt på slutten av presentasjonene? "Oh and btw, we struck deal with VAG about the superchargers". 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå