Redaksjonen. Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Passasjerfly fra SAS skal imitere trekkfuglene for å spare drivstoff Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 5-10% besparelse på det ene av de to flyene. For klimaets del er det nok bedre å fortsette oppfordringen om å unngå unødvendige reiser, også når corona-problemet tar slutt. Kanskje også med statlige virkemidler som økte avgifter, men det første stedet vi bør starte er i hvert fall å redusere/fjerne statlig subsidiering av flyreiser. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 Simen1 skrev (17 minutter siden): 5-10% besparelse på det ene av de to flyene. For klimaets del er det nok bedre å fortsette oppfordringen om å unngå unødvendige reiser, også når corona-problemet tar slutt. Kanskje også med statlige virkemidler som økte avgifter, men det første stedet vi bør starte er i hvert fall å redusere/fjerne statlig subsidiering av flyreiser. Flyreiser er her for å bli. Verden blir meir og meir globalt for kvar dag som går. Uland henger fortsatt etter, men når de kjem for fult så vil flyreiser fleire doble seg i forhold til dagens verdi. Naivt å tru at lille Noreg har noe som helst betydning i det store samanhenge. Du kan skatte shitten ut av luftfart i Noreg, få det heilt ned på kne og tvinge folk til å kjøre bil frå Kirkenes til Napoli for å spare litt penger, så vil ikkje du kunne redusere globale utslipp med 0.01% ein gong. Det er også direkte link mellom miljø og fortjeneste for flyselskaper. Lavere forbruk av drivstoff = lavere utslipp = mindre drivstoff kjøpt inn. Problemet at ikkje alle har råa til det. Se på Lufthansa med nokså gamal flåte. Austrian (del av LH). De har ikkje råa til å bytte ut flyene sine. De flyr med 20-30 år gamble boeing som forurenser enormt mye meir enn de nyeste flyene. Å subsidiere og utvikle meir miljøvennlig flyging (slik som Airbus kommer med) KAN faktisk påvirke klimaet til det bedre. Når flyselskap trenger ikkje å tenke på å "overleve", så kan de begynne å tenke på miljø. Gjøre seg litt meir attraktiv til kunden. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 25 minutes ago, Simen1 said: men det første stedet vi bør starte er i hvert fall å redusere/fjerne statlig subsidiering av flyreiser. De store taperne blir da kunder i nord norge. Alternativet blir lange kjøreturer på diesel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 @aomt Det var da svært til personlig du tok forslaget om en forsiktig reduksjon og oppfordring (frivillig) til å unngå unødvendige (ikke nødvendige) flyreiser. Skulle tro du har jobb eller aksjer i noe som har med luftfart å gjøre. @kremt Eller at folk finner andre alternativer. Jeg bor selv i Nord-Norge og har erstattet noen flyreiser med nettmøter og unødvendige langveis fritidsreiser både korte og lange bilturer på ren norsk vannkraft. Null problem. Trenger ikke reise til Napoli som aomt foreslår, for å få en fin ferie. Det er ei heller noe krav om å måtte kjøre på diesel. Ta heller forslaget som en optimist som ser gode muligheter og alternativer. Trenger ikke svartmale en vennlig oppfordring om å bidra til et bedre klima til vår alles felles nytte og fordel. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 Uansett tror jeg nok peak airtravel er passert. Og godt er det. Verden har lidd av overturisme i flere tiår allerede. Og med alle nymotens lavpris flyselskaper kan arbeiderklassen fly hvor de vil også. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 (endret) Aomt sier:"Det er også direkte link mellom miljø og fortjeneste for flyselskaper. Lavere forbruk av drivstoff = lavere utslipp = mindre drivstoff kjøpt inn. Problemet at ikkje alle har råa til det. Se på Lufthansa med nokså gamal flåte. Austrian (del av LH). De har ikkje råa til å bytte ut flyene sine. De flyr med 20-30 år gamble boeing som forurenser enormt mye meir enn de nyeste flyene". Forurenser enormt mye mer er vel å ta! Om vi tar en Boeing og en Airbus langdistansefly med henholdsvis 24 og 20 år mellom utgavene når de kom, så er reduksjonen ca 20% (Boeing 777-200 ER 1997 mot 777-9X 2020 og Airbus 330-200 1997 og 330neo-800 2017). Nå er det mange detaljer som kommer inn, men 20% som hovedsakelig kommer fra nye motorgenerasjoner, er nok ganske representativt. Se også: https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft Har en mistanke om at det å fase ut et fly tidlig, er heller ikke veldig sunt for klima! Endret 12. september 2020 av Ketill Jacobsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå