Gå til innhold

Kollisjon i rundkjøring - hvem har skylden?


NickNack

Anbefalte innlegg

frohmage skrev (16 minutter siden):

Tenkte på der det er malt piler i feltene når man kjører inn i rundkjøringa. For eksempel Sinsenkrysset. Her sørfra.

Sjekk lenka til Google Maps i innlegget litt. Ser ikke ut til at det er noe sånt der, ikke skiltet noe sånt heller av det jeg kan se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (12 minutter siden):

Da må jeg beklage ?

edit: Om du kjører ofte i dette krysset eller rundkjøringa på Ryen i rushtrafikken, så velger du bare ytre felt ved venstresving én gang, selv om det kanskje er lov

Joda, jeg følger vanligvis det som skaper mest trafikkflyt jeg, men forskriftene henger ikke bestandig med og/eller merking.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, D0vendyret said:

Interessant, mulig jeg ikke er helt oppdatert, men jeg har ennå til gode å se en slik der man MÅ, så hadde vært greit hvis du kunne linke/vise til en du mener dette gjelder.

Om du tenker på påbudskilt som sier du skal kjøre i en bestemt retning i rundkjøringer så finnes det. Jeg vet om 2. I Bergen og den andre er faktisk rundkjøringen i denne tråden. Ikke der bussen kommer fra, men for de som kommer fra høyre på bildet.

 

Du kan se skiltet på Google Streetwiev her:

https://www.google.no/maps/@59.2070701,10.9722209,3a,18.3y,260.21h,92.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf07kakf1Z89h3TyfPunusA!2e0!7i16384!8i8192

Det merkelige her er at både mot Nabbetorp og mot Fredrikstad sentrum må sies å være "til høyre" da begge veiene går parallelt og helt klart mot høyre, men det de vil er at de som ligger i høyre felt skal svinge ut av rundkjøringen og mot Nabbetorp.
 

Endret av NickNack
Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (20 minutter siden):

Sjekk lenka til Google Maps i innlegget litt. Ser ikke ut til at det er noe sånt der, ikke skiltet noe sånt heller av det jeg kan se.

Ser ut som det funker her, men det er altså Sinsenkrysset i Oslo fra Trondheimsveien i sør. Skilter over hvert felt og hvite piler malt på asfalten, men det kan godt stemme at dette ikke betyr påbud. Hvem bryr seg vel om sånne detaljer ?

edit: Min kommentar var ment å handle om kjørekultur, ikke juss. Forsikringsselskapene bryr seg selvfølgelig om sånne ting når det skjer ulykker.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
NickNack skrev (6 minutter siden):

Om du tenker på påbudskilt som sier du skal kjøre i en bestemt retning i rundkjøringer så finnes det. Jeg vet om 2. I Bergen og den andre er faktisk rundkjøringen i denne tråden. Ikke der bussen kommer fra, men for de som kommer fra høyre på bildet.

Her var det faktisk ett påbudt-skilt ja, men vei-merkingen som skal indikerte påbud henger ikke helt med her heller ser jeg. (men nesten)

Lenke til kommentar
frohmage skrev (13 minutter siden):

Ser ut som det funker her, men det er altså Sinsenkrysset i Oslo fra Trondheimsveien i sør. Skilter over hvert felt og hvite piler malt på asfalten, men det kan godt stemme at dette ikke betyr påbud. Hvem bryr seg vel om sånne detaljer ?

Jeg tenkte på om det du prater om i Sinsenkrysset er relevant for situasjonen i krysset (om det var påbudt eller anbefalt kjørefelt), og det var det ikke. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, D0vendyret said:

Her var det faktisk ett påbudt-skilt ja, men vei-merkingen som skal indikerte påbud henger ikke helt med her heller ser jeg. (men nesten)

Det har vært mange avisinnlegg og diskusjon i lokalavisa om denne merkingen, de fleste synes det er helt på jordet (inkl. meg). På den andre siden av Fredrikstad brua var det også et påbudskilt i en rundkjøring som fortalte at de som lå i venstre felt måtte kjøre rett frem. Høyre felt var forbeholdt buss og taxi. Hvis man skulle ha behov for å ta en U-sving var det forbudt. Man måtte i steden kjøre over brua og ta u-svingen i rundkjøringen vi diskuterer i denne tråden. En omvei på nesten 3km. Heldigvis forstod de ganske kjapt at dette ble for dumt, og fjernet skiltet.

Lenke til kommentar
NickNack skrev (2 timer siden):

Men hva om man ikke er kjent på stedet og surrer litt med hvilken avkjøring du skal ta, skal du da bli tvunget ut etter 2 utkjøringer? Synes ikke det høres smart ut.

Jeg lærte den gang jeg tok lappen at i en rundkjøring hvor man ikke var kjent godt kunne holde ytre helt til man kom til riktig avkjøring.

Stort sett alle rundkjøringer har skilt før rundkjøringen hvor det står hvor utkjøringene leder til
Stort sett bare de små med veier til boligfelt som ikke har slike skilt

Er det egentlig vikepliktsbrudd når det ikke er midtstripe?
Skal en følge loven så har bussen gjort en ulovlig forbikjøring, det er forbudt å kjøre forbi til høyre

Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 minutter siden):

Er det egentlig vikepliktsbrudd når det ikke er midtstripe?
Skal en følge loven så har bussen gjort en ulovlig forbikjøring, det er forbudt å kjøre forbi til høyre

Ja, man trenger ikke markering for at det er å anse som to felt. 
Følger man sitt felt, holder fartsgrensen så blir det å anse som passering, ikke forbikjøring. (heldigvis, for står du f.eks i kø og høyre felt beveger seg raskere enn venstre felt, så har man ikke lov? - hvordan tror du en slik tolkning har blitt i praksis?)

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Basert på min forståing av regelverket så må eg også konkludere med at Blå har brutt vikeplikta ved feltskifte og dermed har skuld i uhellet. 

Men samtidig så er eg av den oppfattinga at regelverket burde vært endra eller tydeleggjort slik at fornuftige feltvalg både gir betre trafikkavvikling og mindre for bilisten å holde kontroll over. 

At regelverket er slik at ved å legge seg i ytterste felt og blokkere heile rundkøyringa så slepp ein å ha vikeplikt for andre bilistar er ganske idiotisk når § 3 er ganske klar på at ein ikkje skal forstyrre andre trafikkantar unødig. 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (52 minutter siden):

Ja, man trenger ikke markering for at det er å anse som to felt. 
Følger man sitt felt, holder fartsgrensen så blir det å anse som passering, ikke forbikjøring. (heldigvis, for står du f.eks i kø og høyre felt beveger seg raskere enn venstre felt, så har man ikke lov? - hvordan tror du en slik tolkning har blitt i praksis?)

Hvor i loven står det at vei uten markering er å anse som 2 felt?

Vei med midtstriper, hvor de kjører i egne felt blir noe helt annet

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Hvor i loven står det at vei uten markering er å anse som 2 felt?

Kan lete det opp senere hvis du vil, men foreløpig fra avdelingsleder Ingrid Heggebø Lutnæs på veg- og trafikkjuridisk i Statens vegvesen :

– For øvrig kan det hende at feltene ikke er merket med maling i veibanen. I slike tilfeller sier regelverket at veibanen har to felt hvis det er plass til to biler i bredden – oppmerking eller ei, presiserer Ingrid Heggebø Lutnæs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Dubious said:

Stort sett alle rundkjøringer har skilt før rundkjøringen hvor det står hvor utkjøringene leder til
Stort sett bare de små med veier til boligfelt som ikke har slike skilt

Er det egentlig vikepliktsbrudd når det ikke er midtstripe?
Skal en følge loven så har bussen gjort en ulovlig forbikjøring, det er forbudt å kjøre forbi til høyre

Om man ikke er lokalkjent så er ikke skilt som viser til lokale stedsnavn nødvendigvis til nytte.

Piler i veibanen er bare et påbud i de tilfellene det er helstrukken linje mellom kjørefeltene.
Søk i regelverket etter: 1034 Piler.

Bussen har ikke gjort noen forbikjøring så langt jeg kan se i den dommen, de kjørte side om side i hvert sitt felt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Dubious said:

Hvor i loven står det at vei uten markering er å anse som 2 felt?

Vei med midtstriper, hvor de kjører i egne felt blir noe helt annet

Trafikkreglene paragraf 1 (Definisjoner) punkt D

  Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne kan også brukes, og da har blå bil brutt loven

§ 6.Svinging

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

2. Ved sving til høyre skal det kjøres så nær høyre kant av kjørebanen som mulig.
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dubious said:

Denne kan også brukes, og da har blå bil brutt loven

§ 6.Svinging

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
2. Ved sving til høyre skal det kjøres så nær høyre kant av kjørebanen som mulig.

Ja, enig. Hver utkjøring av rundkjøringen skjer ved at man foretar en høyresving ut. Og da burde blå bil i god tid føre plassert seg i ytre felt i tråd med § 6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NickNack skrev (5 minutter siden):

Ja, enig. Hver utkjøring av rundkjøringen skjer ved at man foretar en høyresving ut. Og da burde blå bil i god tid føre plassert seg i ytre felt i tråd med § 6.

Men i dette tilfellet blir blå bil sannsynligiv forhindret til det, av en rød buss som ligger feil og blokkerer muligheten. Fortsatt en dårlig manøvrering av blå, men samtidig en lite trafikkflytvennlig kjøring av rød. Kanskje det rette hadde vært å gi skyld til blå i dette tilfellet, og heller gitt en bot eller advarsel til rød for å være til hinder for andre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...