NickNack Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Hei folkens Kollisjon mellom to biler der hvor strekene krysser hverandre, hvem får skylden? Legg merke til at det ikke er 90 grader mellom avkjøringene. Blå bil kjører ut andre avkjørsel fra venstre felt. Det er ingen oppmerking i veibanen. Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Du har vikeplikt for annen trafikk i rundkjøringen ved feltskifte. Dette bør enhver med førerkort vite, eller levere inn førerkort 1 Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 11. september 2020 Forfatter Del Skrevet 11. september 2020 1 minute ago, KriZZ said: Du har vikeplikt for annen trafikk i rundkjøringen ved feltskifte. Dette bør enhver med førerkort vite, eller levere inn førerkort Jeg er helt klart enig med deg, men et av forsikringselskapene er ikke enig. Forøvrig ikke jeg som har kollidert. Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Blå bil har brutt vikeplikten og ikke sjekket godt i speil og blindsone før han har lagt seg over til høyre for å kjøre ut av rundkjøringen. Usikker på hvordan et av selskapene kan mistolke dette om de har sett samme skisse du viser her. Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 11. september 2020 Forfatter Del Skrevet 11. september 2020 (endret) 16 minutes ago, KriZZ said: Blå bil har brutt vikeplikten og ikke sjekket godt i speil og blindsone før han har lagt seg over til høyre for å kjøre ut av rundkjøringen. Usikker på hvordan et av selskapene kan mistolke dette om de har sett samme skisse du viser her. Legg merke til at rød bil ligger i ytre felt når den skal ut mer enn halveis rundt. Er vel egentlig ikke anbefalt, men så langt jeg vet er det tillatt. Kan tilføye at rød bil var en buss og burde således ikke være så vanskelig å se. Endret 11. september 2020 av NickNack 1 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 NickNack skrev (1 time siden): Legg merke til at rød bil ligger i ytre felt når den skal ut mer enn halveis rundt. Er vel egentlig ikke anbefalt, men så langt jeg vet er det tillatt. Kan tilføye at rød bil var en buss og burde således ikke være så vanskelig å se. "feilplasseringer" i rundkjøringer skjer hele tiden, da det egentlig ikke er noe fasit der. Men man skal plassere seg slik som er mest hensiktsmessig for videre kjøring. Vikepliktsbrudd er vikepliktsbrudd uansett og blå bil har vikeplikt for biler til høyre inne i rundkjøringen når han skal ta et feltskifte fra venstre. 2 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 (endret) Rundkjøringer har den egenskapen at feilplasserte kjøretøy må vikes for. Rød bil har vært feilplassert inn i rundkjøringen, med det noe snodige resultatet at blå bil får vikeplikt ved feltskiftet på vei ut. Endret 11. september 2020 av MailMan13 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 NickNack skrev (1 time siden): Kan tilføye at rød bil var en buss og burde således ikke være så vanskelig å se. Bussen har kjørt der før og vet hvordan det er mest hensiktsmessig å kjøre, med tanke på blindsoner og vikeplikt Svært sjeldent jeg legger meg i innerfeltet, uansett hvor langt rundt jeg skal Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 (endret) Bil A har skylden, Gjensidige NAF: Bil A har skylden. Vegdirektoratet: Feil, bil B har skylden Endret 11. september 2020 av ^fmj Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 (endret) Dette er vanskelig å svare på, for dette er ganske likt den såkalte 'fasiten' dagbladet hadde på en rundkjøringseksempel. Politi og gjensidige forsikring sa B hadde rett, mens vegvesenets eksperter sa A - jeg personlig vil si jeg vil være enig med vegvesenet ihht til gjeldende forskrifter, så A har ikke gjort noen direkte feil her, men det har B gjort via vikeplikt ved feltskifte. Men det er først ved en domsavgjørelse man vil få en presedens på slike situasjoner Edit darn @^fmj - du rakk det før meg Endret 11. september 2020 av D0vendyret Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Vi kan aldri bli enige inntil det blir laget egne lover for rundkjøringer Som f.eks at det er ulovlig å ligge i ytterfeltet forbi mer enn 2 utkjøringer, da ville rød ha fått 100% skyld Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 11. september 2020 Forfatter Del Skrevet 11. september 2020 (endret) 20 hours ago, KriZZ said: "feilplasseringer" i rundkjøringer skjer hele tiden, da det egentlig ikke er noe fasit der. Men man skal plassere seg slik som er mest hensiktsmessig for videre kjøring. Vikepliktsbrudd er vikepliktsbrudd uansett og blå bil har vikeplikt for biler til høyre inne i rundkjøringen når han skal ta et feltskifte fra venstre. Jeg kom tilfeldigvis over rettsavgjørelsen for denne saken. Saken er vel forøvig ikke avgjort i en ordentlig domstol, men i finansklagenemda. Om du eller andre har lyst til å lese saken ligger den her: https://publisering.finkn.no/statement/2015-332 Etter min mening er det soleklart at blå bil må få skylden siden den har vikeplikt ved feltskifte, men det ble faktisk skylddeling. Endret 12. september 2020 av NickNack Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Skylddeling = Vi vet ikke hvem som har skylden fordi det ikke finnes lover for dette Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Jeg også synes begge har skyld her, er jo helt håpløse feltvalg av begge to inn i rundkjøringen. Hadde de lagt seg i riktig felt hadde dette aldri skjedd 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Baranladion skrev (3 minutter siden): Jeg også synes begge har skyld her, er jo helt håpløse feltvalg av begge to inn i rundkjøringen. Hadde de lagt seg i riktig felt hadde dette aldri skjedd Blå har jo lagt seg helt korrekt. Skjønner ikke hva du prater om Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Mulig jeg er helt på jordet, men jeg har lært at dersom det ikke er merket, så skal man ligge innerst dersom man skal ut av rundkjøringen på den veien som er lengst til venstre og dersom man skal helt rundt. Hadde rød og blå bytta felt fra starten hadde dette aldri skjedd. De rota det til sammen, og bør ta regninga sammen. Er jævlig lenge sia jeg tok lappen altså, så jeg skal ikke være altfor bastant, men jeg er meget effektiv i rundkjøringen og har aldri noensinne vært nær å skape en ulykke der, så teorien jeg lært har forsåvidt holdt mål! Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Her er de fleste rundkjøringene med flere kjørefelt merka, slik at man MÅ legge seg i indre felt om man skal til venstre, men jeg gjør det uansett. Deler ellers @Baranladion sitt syn på situasjonen. Hva er vitsen med flere felter når noen "alltid" bruker ytterste felt uansett? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 (endret) Etter min forståelse er dette delt skyld. Begge biler ligger i feil fil ift avkjørselen de skal ta. A skal ligge innerst fordi han skal helt rundt. B skal ligge ytterst fordi han ikke skal mer enn halvveis. B holder ikke vikeplikt forsåvidt, men A skal ikke ligge der han ligger. Endret 11. september 2020 av Kyrre S. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Det er faktisk ikke ulovlig å ligge i feil felt i forhold til hvor man skal, med mindre det står blått skilt med påbudt kjøreretning ved utkjøringen. Det er forbudt å krysse andre kjørefelt uten å vike for kjøretøy der. Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 11. september 2020 Forfatter Del Skrevet 11. september 2020 18 minutes ago, Comma Chameleon said: Blå har jo lagt seg helt korrekt. Skjønner ikke hva du prater om Denne rundkjøringen er ved Fredrikstadbroen, jeg bor ikke langt unna. Da jeg tok lappen lærte vi at vi godt kunne velge indre (venstre) felt ved innkjøring som den blå bilen gjør, siden avkjørselen er mer enn en halv gang rundt. MEN vi skulle skifte over til ytre straks vi passerte første avkjørsel for så å forlate rundkjøringen fra YTRE felt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå