Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?

Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

• Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (2 timer siden):

Hvis du ignorerer alle andre utfall enn akutt sykdom, ja. 

Nei jeg tar med alt, det er ekstremt liten sjans for at yngre blir alvorlig syke, dør eller får long covid aka  Post-viral syndrome!

Hadde jeg vært under 25år hadde aldri engang vurdert ta denne vaksinen, risk vs reward er så i favør droppe vaksinen at det hadde ikke vært noe vurdere engang.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (På 18.8.2021 den 17.38):

Nei jeg tar med alt, det er ekstremt liten sjans for at yngre blir alvorlig syke, dør eller får long covid aka  Post-viral syndrome!

Det er dog ekstremt sannsynlig at de sprer smitte, utsetter eldre og risikogrupper for smitte, potensielt bidrar til nye varianter av viruset som kan være verre osv.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, DaniNichi said:

This preliminary finding.

Godt nok til at USA og Israel har begynt med booster shots.

Det er ikke som om tallmaterialet bak kommer til å endre seg nevneverdig, dette er en statistisk studie som bare sammenligner effektivitet mellom de som har fått vaksine forskjellige måneder...

Press Briefing by White House COVID-19 Response Team and Public Health Officials | The White House

And data we’re seeing from our international colleagues, specifically — and especially Israel — have demonstrated a worsening of infections amongst vaccinated people over time. 

U.S. to begin offering COVID-19 vaccine booster shots in September | Reuters

"The available data make very clear that protection against SARS-CoV-2 infection begins to decrease over time ... and in association with the dominance of the Delta variant, we are starting to see evidence of reduced protection against mild and moderate disease," the officials said.

Tenker du at Israel vil gå tilbake i tid og endre på antallet som har blitt smittet og vaksinert og når de ble det? Det er ikke veldig mye rom for feil her.

Lenke til kommentar

jeg har lest litt om genmodifisering og mRNA teknikk innen planter og vekster, og det er vel i likhet med tilsvarende i medisin, temmelig upløyd mark fortsatt og kan ha overraskelser.

Er det sikkert man kan holde på med "booster shots" i all evighet? hvis 2 doser er bra, er 4 doser dobbel så bra? osv.?

Man prøvde "det" på ei prydplante man ønsket mest mulig burgunderfarge på bladverket. Første gangen lykkes det, men ved neste dobling "slo planten seg av" og resultatet ble i stedet helt hvite blader. Planten var altså med på leken inntil et visst stadium, men så skjønte den at det foregikk noe muffens som ikke var av denne verden.

Jeg mener ikke å skremme noen, men vi må ikke tro at "vi" vet alt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har holdt på med årlige vaksiner for sesonginfluensa i lang tid, at vi kommer til å gjøre det for å holde covid-19 i sjakk er vel ganske trolig. Kanskje det kommer vaksiner som beskytter både mot influensa og koronaviruset, slik at vi etterhvert slipper unna med å gjøre omtrent akkurat som før bare med en litt utvidet gruppe mottakere av den de første årene.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

jeg har lest litt om genmodifisering og mRNA teknikk innen planter og vekster, og det er vel i likhet med tilsvarende i medisin, temmelig upløyd mark fortsatt og kan ha overraskelser.

Er det sikkert man kan holde på med "booster shots" i all evighet? hvis 2 doser er bra, er 4 doser dobbel så bra? osv.?

Man prøvde "det" på ei prydplante man ønsket mest mulig burgunderfarge på bladverket. Første gangen lykkes det, men ved neste dobling "slo planten seg av" og resultatet ble i stedet helt hvite blader. Planten var altså med på leken inntil et visst stadium, men så skjønte den at det foregikk noe muffens som ikke var av denne verden.

Jeg mener ikke å skremme noen, men vi må ikke tro at "vi" vet alt.

Det er ikke gen modifisering i den grad, det er derimot gen teknologi. Forskjell er at de bruker spike protein fra virus rna til vår kropp som tolker det som virus, istedenfor å sende fysiske rester av virus som fører til akkurat det samme.

Altså to metoder med samme resultat....

Jeg skal ta andre dose vaksine idag, da er både jeg og min kone ferdigvaksinert og kan reise til Norge på besøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 minutter siden):

sikker på det?

Ferdigvaksinert for i år iallefall og med vaksinepass, når det gjelder dose 3 så tror jeg det gjelder de eldste som i USA/Biden og Israel.

Vi er heldige som kan ta vitenskapelig lærdom av Israel og andre land som er før oss i vaksinasjons programmet.

Nå er jeg over 40, men jeg tror 3 dose først og fremst gis til 70+ sykdommer.

Om legen råder meg til å ta dose 3 så har jeg ikke noe problem med det, men det tar vi som det kommer.

Alle som er vaksinert har motstandskraft mer eller mindre i blodet. Da blir det bare som en forkjølelse.

Det tragiske er de som uten fornuftig årsak ikke har vaksinert seg, de har ikke motstandskraft og risikerer sykdom, langtidsskader og død om samfunnet åpner som normalt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (15 timer siden):

Det er dog ekstremt sannsynlig at de sprer smitte, utsetter eldre og risikogrupper for smitte, potensielt bidrar til nye varianter av viruset som kan være verre osv.

De som har «vaksinert» seg sprer akkurat like mye virus som andre. Forskjellen er at symptomene blir redusert og de vil gå på jobben selv om de har viruset. Oss som ikke er vaksinert vil merke bedre at vi er smittet og holde oss hjemme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Togreiseren said:

De som har «vaksinert» seg sprer akkurat like mye virus som andre. Forskjellen er at symptomene blir redusert og de vil gå på jobben selv om de har viruset. Oss som ikke er vaksinert vil merke bedre at vi er smittet og holde oss hjemme.

Gjør de?

• Liker 4
Lenke til kommentar
19 hours ago, d'espresso said:

Gjør de?

Ja

Shedding of Infectious SARS-CoV-2 Despite Vaccination when the Delta Variant is Prevalent - Wisconsin, July 2021 | medRxiv

Our findings are consistent with other recent reports detecting high virus loads in some individuals infected despite vaccination in England [6] and Singapore [7]. Our detection of infectious virus in 93% of samples with Ct <25 indicates that high viral loads are consistent with the potential to transmit SARS-CoV-2, regardless of the individual’s vaccination status. 

Lenke til kommentar
delfin skrev (På 21.8.2021 den 10.18):

Om det stemmer ser jeg ikke noen egentlig hensikt med vaksinepassene. Jeg benytter meg av de; helt klart; skal en tur til utlandet om to uker for første gang på nesten to år; men jeg synes ikke det er riktig med en slik indeling når man er like smittsom. Hadde vaksinene gitt steril immunitet hadde det vært en annen ting men det gjør de jo ikke så hva er da hensikten.

Er man mer immun mot å spre smitte om man har hatt corona enn om man bare har tatt vaksinen og aldri har hatt corona tidligere?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Togreiseren said:

Ja, de som er fullvaksinerte har 251 ganger så mye virus som de med naturlig immunitet i følge denne studien: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3897733

Fake news, vær så snill. Jeg som er "skeptisk til vaksine" er så lei av å bli ledd av fordi folk ikke klarer å lese enkle studier...

Studien sammenligner Delta mot Wuhan-strain, ikke vaksinerte mot de med naturlig immunitet. At Delta gir mye større virusmengde enn alfa burde ikke overraske noen på dette tidspunktet, men det er ingen merkbar forskjell på om man er vaksinert eller ikke. Om faller virusmengden marginalt raskere hos vaksinerte.

25 minutes ago, Morromann said:

Om det stemmer ser jeg ikke noen egentlig hensikt med vaksinepassene. Jeg benytter meg av de; helt klart; skal en tur til utlandet om to uker for første gang på nesten to år; men jeg synes ikke det er riktig med en slik indeling når man er like smittsom. Hadde vaksinene gitt steril immunitet hadde det vært en annen ting men det gjør de jo ikke så hva er da hensikten.

Er man mer immun mot å spre smitte om man har hatt corona enn om man bare har tatt vaksinen og aldri har hatt corona tidligere?

Det stemmer nok helt sikkert, har ikke sett noe som tyder på noe annet og CDC etc. sier dette.

Du har rett, vaksinepass er en vits når vaksinene ikke beskytter nevneverdig mot smitte og videre smitte slik situasjonen er i dag, og fungerer utelukkende som et incentiv for å ta vaksinen og muligens også dessverre falsk trygghet for folk som ikke følger med og tror de er trygge, slik vi ser i Israel. Helt enig med det du skriver.

Man er mer mye immun med naturlig immunitet enn med vaksine, men om man først får infeksjon er jeg usikker på hvor stor forskjellen er i videre smitte. Jeg har ikke sett noen studier men vil ikke bli overrasket uansett hva resultatet er, det er fornuftige argumenter for begge. Immuniteten mot smitte er mye bedre som sagt, så slik sett er man en mye mindre risiko. En studie fra Israel viste ~13 ganger bedre beskyttelse om man hadde hatt korona for et halvt år siden sammenlignet med vaksine.

Comparing SARS-CoV-2 natural immunity to vaccine-induced immunity: reinfections versus breakthrough infections (medrxiv.org)

SARS-CoV-2-naïve vaccinees had a 13.06-fold (95% CI, 8.08 to 21.11) increased risk for breakthrough infection with the Delta variant compared to those previously infected, when the first event (infection or vaccination) occurred during January and February of 2021.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...