Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?

Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

• Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Bra info!

Med tanke på hva vaksinen ikke gjør og faren for alvorlig sykdom så er det vel ikke så mange som takker ja til AZ nå lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
aklla skrev (1 minutt siden):

Fint bilde, men har du noen kilder som underbygger påstandene?

Dette er allerede allment kjent. Immuniteten er ikke varig, og selv ved gjennomgått Covid-sykdom blir man smittet på nytt av nye mutanter innen kort tid.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, aklla said:

Fint bilde, men har du noen kilder som underbygger påstandene?

Finnes en haug med video, info osv om dette 
Kan fint vise til diverse sider osv, men de fleste vil si det er ren konspirasjon osv osv 

https://www.msn.com/en-ca/news/canada/covid-19-vaccine-not-going-to-make-a-dent-if-community-transmission-is-high-tam/vi-BB1cMXGr

https://nypost.com/2020/11/24/moderna-boss-says-covid-shot-not-proven-to-stop-virus-spread/

Lenke til kommentar
5 minutes ago, ilalo said:

Jobber på haukeland sykehus, har selv takket nei til vaksinen
sjefene har mast, de får bare mase 
nei betyr nei 

160869441_1013623222377725_9005146930276783583_n.jpeg

Skummelt at en som jobber på sykehus utviser såpass labert kunnskapsnivå. 

Først og fremst så må man skille på de ulike vaksinene, men la oss ignorere det et øyeblikk. 

Jeg tar påstandene en etter en:

* Nei, men det er det ikke så mange vaksiner generelt som gjør heller. Vi vet per nå ikke hvor lenge immuniteten varer. Produsentene anslår minst 1 år. Dette kommer det til å bli forsket på i månedene som kommer.

* Hva menes med "eliminate the virus"? 

* Nei, men det er det heller ikke alle vaksiner som gjør. De reduserer risikoen betraktelig. Pfizer sin covid-19 vaksine har vist seg å være spesielt god her. 

* Nei, selfølgelig ikke. Vaksinen er ikke et magisk skjold som hindrer viruset i å komme inn i kroppen... 

* Dette vet vi ikke 100% sikkert enda, men forskning og tall fra spesielt Israel tyder på at sannsynligheten for å smitte videre når man er vaksinert reduseres betraktelig. 

* Hvorfor ikke? 

* På sikt, jo. Enn så lenge er det for få vaksinert til å løfte på restriksjoner. 

* Tar de siste påstandene 1 en bolk: På sikt jo, disse restriksjonene og tiltakene vil forsvinne etterhvert som befolkningen blir vaksinert. 

Skremmende post fra en som jobber på sykehus :(  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, ilalo said:

Gammel artikkel den nederste der. Du har vel ikke engang lest innholdet?

“When we start the deployment of this vaccine, we will not have sufficient concrete data to prove that this vaccine reduces transmission.”

“Do I believe that it reduces transmission? Absolutely yes, and I say this because of the science,” he added. “But absent proof, I think it’s important that we don’t change behaviors solely on the basis of vaccination.”

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Apropos Israel. Når jeg leser statistikken på VG så ser jeg at andelen vaksiner satt i Israel er høy. Men når jeg ser på antall smittede de siste 14 dager er også denne andelen høy, altså motsatt av hva som gis inntrykk av ellers i media. Er det noe jeg ikke forstår, eller er statistikken til VG litt ute av kurs?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Apropos Israel. Når jeg leser statistikken på VG så ser jeg at andelen vaksiner satt i Israel er høy. Men når jeg ser på antall smittede de siste 14 dager er også denne andelen høy, altså motsatt av hva som gis inntrykk av ellers i media. Er det noe jeg ikke forstår, eller er statistikken til VG litt ute av kurs?

Smitten har stupt betraktelig etter at vaksineringen begynte. Men enda mer viktig er det at dødsfallene har stupt. Vaksinen utrydder ikke viruset men det gjør viruset mindre farlig og det er også meningen med vaksinasjonsprogrammet. Man bør ikke stirre seg blind på smittetall; positiv test betyr som kjent ikke at man er syk; det er antallet døde og innlagte som er viktigst å se på i tråd med vaksineringen. Og det stuper i Israel.

Lenke til kommentar
On 3/11/2021 at 9:34 PM, Benbjo said:

Her er alle bivirkningene meldt i UK i januar og februar relatert til AZ vaksinen. Listen er laaaaang. Sikkert ikke alt som skyldes vaksinen dog. 

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/968414/COVID-19_AstraZeneca_Vaccine_Analysis_Print.pdf

Legg merke til at folk har blitt blant annet blinde og døve etter å ha fått vaksinen. Man blir vel ikke plutselig blind eller døv uten noen form for ytre skade? 

Er mykje som kan skade sentralnervesystemet eller deler av det. Bakterier, virus og vaksiner er alle greie kandidater. Har sjølv opplevd å misse dybdesyn, deretter fargesyn og så ingenting på venstre auge. Legane på sjukehuset fann ut at ein del av sentralnervesystemet bak venstre auge var ute av drift(di hadde nok eit finare ord på det). Fekk heldigvis riktig behandling etter 2 mnd og synstest 1 mnd seinare tyda på at synet var minst like godt som førut for opplevelsen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Statistikken er korrekt. Men hvor i media har du fått motsatt inntrykk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Benbjo said:

Skummelt at en som jobber på sykehus utviser såpass labert kunnskapsnivå. 

Først og fremst så må man skille på de ulike vaksinene, men la oss ignorere det et øyeblikk. 

Jeg tar påstandene en etter en:

* Nei, men det er det ikke så mange vaksiner generelt som gjør heller. Vi vet per nå ikke hvor lenge immuniteten varer. Produsentene anslår minst 1 år. Dette kommer det til å bli forsket på i månedene som kommer.

* Hva menes med "eliminate the virus"? 

* Nei, men det er det heller ikke alle vaksiner som gjør. De reduserer risikoen betraktelig. Pfizer sin covid-19 vaksine har vist seg å være spesielt god her. 

* Nei, selfølgelig ikke. Vaksinen er ikke et magisk skjold som hindrer viruset i å komme inn i kroppen... 

* Dette vet vi ikke 100% sikkert enda, men forskning og tall fra spesielt Israel tyder på at sannsynligheten for å smitte videre når man er vaksinert reduseres betraktelig. 

* Hvorfor ikke? 

* På sikt, jo. Enn så lenge er det for få vaksinert til å løfte på restriksjoner. 

* Tar de siste påstandene 1 en bolk: På sikt jo, disse restriksjonene og tiltakene vil forsvinne etterhvert som befolkningen blir vaksinert. 

Skremmende post fra en som jobber på sykehus :(  

+1 på dette MEN...

Vaksinene fungerer på sett og vis, med varierende effektivitet, men nå ser det ut til at vaksinene i seg selv kan gi sykdom som kan ta livet av deg. Vi vet fra før at alvorlig ved covid-19 i stor grad skyldes immunrespons som løper løpsk og nå legges unge inn på sykehus med svært alvorlig tilstand etter å ha tatt vaksinen, og vi har allerede en som er død i Norge.

Dette med forbehold om at vaksinene har en sammenheng med de problemene vi ser med blod, noe jeg tror det er.

COVID-19 presenting as thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP) | BMJ Case Reports

Det høres veldig ut som dette som er noe som man kan få av SARS-CoV-2-viruset. Vi kan godt kalle det spekulasjon inntil videre, men jeg blir ikke overrasket om det er relatert for å si det slik.

Thrombotic thrombocytopenic purpura - Wikipedia

Behandlende lege om blodpropp-funn: – Ikke sett noe i denne gaten før – VG

– Vi har i løpet av de siste åtte dagene sett at tidligere friske, relativt unge mennesker har kommet inn med alvorlige blodpropper som er lokalisert på uvanlige steder og samtidig har lave blodplater. Felles for dem er at de tidligere har tatt AstraZeneca-vaksinen, sier professor og overlege ved Rikshospitalet Pål André Holme til VG.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Storbritannia har satt flere millioner doser av AZ. "Nyhetene" om bivirkningene i Norge er bare spekulativt tull. Hadde dette vært en problematisk bivirkning hadde avisene i England vært fulle av det konstant -- det har ikke vært en eneste artikkel.

Jeg tar heller sjansen på å ta vaksine som jeg har gjort i alle år for influensa pga asthma, enn å risikere å miste smaksløkene og luktesansen min i nærmere ett år, som flere med Covid har opplevd.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det viser seg å ha en sammenheng, kan det være én spesifikk produksjonsbatch som på en eller annen måte ble helt feil? Så mange som har fått vaksinen i UK uten at dette har kommet opp som et problem, eller ila testingen for den del, mens nå er det potensielt flere i Norge som har blitt alvorlig syk etter at relativt få har blitt vaksinert. Og vaksinene i UK produserer vel i UK, mens være vaksiner produseres et sted i EU. Blir interessant å se hva det konkluderes med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, ahpadt said:

Storbritannia har satt flere millioner doser av AZ. "Nyhetene" om bivirkningene i Norge er bare spekulativt tull. Hadde dette vært en problematisk bivirkning hadde avisene i England vært fulle av det konstant -- det har ikke vært en eneste artikkel.

Kan det tenkes at media i England er mer kontrollert av myndighetene der enn det er her... Skal man få hele bildet av hva som foregår om Covid, så må man sjekke flere kilder.

Tar man Covid vaksinen(e), så er man da med i et medisinsk eksperiment. Din kropp, ditt valg...

Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (2 minutter siden):

Norsk  media er like ille

Ikke helt enig. CNN og Fox News er reinspikka trash, på hver sin måte. Eller, same shit, but different shit. Forskjellige meninger, men måten å fremføre "nyheter" på er stjerneeksempler på hvordan man ikke skal drive journalistiskk og fremføring av nyheter. Jeg tror jouranlistisk integritet står høyere i de fleste land i Europa enn i USA selv om den har blitt dårligere.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Ikke helt enig. CNN og Fox News er reinspikka trash, på hver sin måte. Eller, same shit, but different shit. Forskjellige meninger, men måten å fremføre "nyheter" på er stjerneeksempler på hvordan man ikke skal drive journalistiskk og fremføring av nyheter. Jeg tror jouranlistisk integritet står høyere i de fleste land i Europa enn i USA selv om den har blitt dårligere.

Når det gjelder utenriks. Dekning av Trump, russland, syria er norsk media på verdenstoppen i manglende journalistisk integritet. Her kan man ikke bli verre, mer ensidig eller mer mangelfull og løgnaktig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...