Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?

Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

• Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (2 timer siden):

Mye er helt likt som svineinfluensa nå, spesielt presse på ta vaksinen.

Og bivirkninger fra svineinfluensa var ikke noe smått, selv jeg kjenner folk som sliter idag og mange flere mener de fikk ettervirkninger av den som eks at de ikke klarer få barn.

Nei på svineinfluensa så rådet de unge også under 18 å vaksinere seg.

Det var de unge som var disponert for sovesyke som fikk dette. Nå er jo ikke alder eksakt på mennesker....

Dvs kan gjelde alle fra 16-25 feks uten at jeg vet eksakt om pubertet og modenhet.. Jeg vet at mange ikke er ferdig utviklet 18 år iallefall, men usikker når veksten stanser....

Disse er også nå ikke testet tilstrekkelig. Men de er testet bra på unge over 18+

AstraZeneca er ikke testet nok på gamle, uvisst om de tillråder helt opp til 50+ å ta vaksinen.

Skal jeg gjetter strategi så ville de at de yngre og middelaldrende å ta AztraZeneca, og de gamle de mer effektiv Pfizer og Moderna... Noe de gjør allerede.

Jeg ville tatt hvem som helst godkjent av EU. Men jeg ville ikke tatt Sputnik/russiske..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Gode nyheter , bare synd at oss yngre i Norge ikke vil få Pfizer sin vaksine mest sannsynlig.

At rike Norge er så treige med vaksinere er latterlig dårlig, vi burde bare gått selvstendig inn i dette og heller bestilt for mye av for mange forskjellig.

Rike Norge er avhengig av samarbeidet med EU.

Jeg aner ikke hva Israelerne gjorde for handel med USA Pfizer, uansett hvor god avtale det var, så var det dyrt...

Norge tror jeg ikke kunne forskuddskjøpt en vaksine. Å satse kun på en hest i liv og død er ikke så smart..

Vi måtte nok stått på kø etter USA og Israel og EU.

Nå står vi iallefall sammen med EU..

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Rike Norge er avhengig av samarbeidet med EU.

Jeg aner ikke hva Israelerne gjorde for handel med USA Pfizer, uansett hvor god avtale det var, så var det dyrt...

Norge tror jeg ikke kunne forskuddskjøpt en vaksine. Å satse kun på en hest i liv og død er ikke så smart..

Vi måtte nok stått på kø etter USA og Israel og EU.

Nå står vi iallefall sammen med EU..

Flere rike land som gikk alene har kommer mye lenger en oss med vaksinere.

Lenke til kommentar

1 Billion dollar kostet Vaksinen for Israel.

https://www.google.com/amp/s/m.jpost.com/israel-news/the-cost-of-vaccinating-israel-nis-1-billion-655088/amp 

De er 8,655,535 mennesker..

Bnp ser likt ut give or take...

Men i norske betalte de altså 8561400000000kr ifølge min valuta kalkulator fra USD til nok..

penger er ikke alt, men sammenlignet så er det mange statsbudsjett, redningspakker og en god slice av oljefondet..

Nå er Norge med å satser på Mutant vaksiner,så da er vi med fra begynnelsen som investor...

Å Forhåndskjøpe Pfizer og Moderna før alle andre kan neppe være billig. Jeg vet ikke om den sinnsykt store summen er billig midt i en pandemisk krise...

israelerne har litt fler innbyggere enn oss, så mulig vi hadde fått det litt rimeligere.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg hadde feil. Jeg trodde det var i USD.

Det er i Israelsk sheqel.

1 Billion/milliard INS Sheqel

Blir 2622194094 Nok 

Det går i surr når det er så store summer, men det er altså mye mindre enn jeg først trodde pga feil valuta. Så da er det verd å rette opp..

Og det var riktig,vi og amerikanere bruker forskjellige ord på tall. Er vel språket, hva kaller de for vårt tall Billion?

Trillion ja..

Jeg så noen rettet på valuta, Israel betalte altså 1 billion/milliard Israelske Sheqel..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

hva kaller de for vårt tall Billion?

Trillion

Milliard - Billion - 9 nuller
Billion - Trillion - 12 nuller
Billiard - Quadrillion - 15 nuller
Trillion - Quintillion - 18 nuller

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (21 minutter siden):

Og det var riktig,vi og amerikanere bruker forskjellige ord på tall. Er vel språket, hva kaller de for vårt tall Billion?

Wiki-artikkel med full oversikt. Forstavelsene er i begge tilfeller de latinske tallene: mi.., bi.., tri.., quadr.., quint.., sext.., sept.. osv.

USA/UK har bare én etterstavelse, ..illion.

Resten av verden har to alternerende etterstavelser: ..illion og ..illiard

Hvis forstavelse + etterstavelse gir dobbel i, så strykes den ene i-en.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Wiki-artikkel med full oversikt. Forstavelsene er i begge tilfeller de latinske tallene: mi.., bi.., tri.., quadr.., quint.., sext.., sept.. osv.

USA/UK har bare én etterstavelse, ..illion.

Resten av verden har to alternerende etterstavelser: ..illion og ..illiard

Hvis forstavelse + etterstavelse gir dobbel i, så strykes den ene i-en.

Takk, jeg er litt usikker på England Uk, de er så konservative at de holder på Pund som både valuta og vektenhet.. Så at de kaster seg på amerikanske gærninger tror jeg ikke.

Hos de helt konservative britene så tror jeg de bruker vår billion.

Lenke til kommentar
8 hours ago, DaniNichi said:

Hva bytter denne økningen av Astrazenca sine for Norge ?

Kan Norge endelig klare få litt fart i vaksinering ?

1% av 9 millioner = ca 90.000 doser eller 45.000 ekstra vaksinerte som er under 1% av befolkningen. Fortsatt laaaangt unna de 1.2 millioner dosene vi ble forespeilet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Benbjo skrev (3 timer siden):

1% av 9 millioner = ca 90.000 doser eller 45.000 ekstra vaksinerte som er under 1% av befolkningen. Fortsatt laaaangt unna de 1.2 millioner dosene vi ble forespeilet. 

Vi må nok kjøpe russisk eller kinesisk vaksine og håpe de er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Nidar2 said:

Vi må nok kjøpe russisk eller kinesisk vaksine og håpe de er bedre enn ingenting.

Det håper jeg virkelig ikke vi gjør - ikke uten at de har noen konkret data å vise til i stedet for bare - Se her! Vår vaksine er 90% effektiv!!!!

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 timer siden):

9millioner var ikke det ekstra ovenpå de 40millioner og i tillegg uke tidligere levering ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...