Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?

Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

• Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (1 time siden):

Jeg regner med det er ironisk ment, svenskene er selvfølgelig ikke de som fant ut at man kan få ut en ekstra dose, de er heller ikke de eneste som gjør dette, å det er jo nå godkjent av EMA at man kan ta ut seks doser dersom det er mulig.

Får man ut en ekstra dose, så er det selvfølgelig bedre enn å kaste det, slik Norge gjorde i starten, det blir helt bortkastet.

Men, det blir jo litt håpløst når Pfizer plutselig skal ha betalt for den ekstra skvetten de la i for godt mål, uavhengig av om kjøperen får brukt den eller ikke.

Den doseringen er standar på alle medisin glass flytende, men det er ikke standar prosedyre at man klemmer ut restene...

Ja jeg synes også det er teit at Pfizer skrur opp prisen.. Men hva skal man gjøre? Melde seg av?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

NRK (tror jeg det var), hadde en sånn 5-på-gata-reportasje like før jul i forbindelse med at de første forsendelsene var underveis. Spørsmålet var nettopp: "Skal du ta koronavaksinen"? To av de spurte presterer på tv å svare noe i retning av ... "Vet ikke ... Nei, tror faktisk jeg kommer til å vente å se an hvordan det går med de som tar den".

Nettopp, ja! Altså, jeg skjønner resonnementet. Ingen grunn til å tenke noe annet. Inni seg. Å si det. Offentlig. På TV ..? WTF?

Et vaksineprogram er ikke primært laget for deg som individ. Hele logikken tilsier at det er for å minimere vrutsets mulighet til å spres i en populasjon, og hindre alvorlig sykdom og død for utsatte, åpne samfunnet, etc. Tenke samfunnsmedisin. Du bretter opp skjorteermet, stålsetter deg for litt bivirkninger og tar en for laget. Det er en føkkings dugnad.  Hjælpe meg ... "vente å se hvordan det går med de andre". Deg hadde jeg ikke gått i krigen med. "Jeg blir sittende nede i skyttergravnen, jeg. Og ser hvordan det går for soldatkompisene når de stormer fienden".

Kan ikke annet enn å tenke George Costanza.

Endret av WitNo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir noe problem, de som vil ha vaksine på dette forumet får uansett ikke fort nok...

Og vi må vente, så innen hvermannsen får tilbud, så har allerede mange i verden og Norge ha fått.

Min anbefaling er å ta vaksinen om du får tilbud.

Om man er 20-yngre så synes jeg man må vurdere selv.. er man i risikosonen så ja, er man 20-yngre og ikke i risiko så tror jeg heller jeg ville latt være slik at andre får muligheten.

Du må da ofre flyreiser og utenlandsreiser osv. Men det er vel ikke så interessant lenger.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hos de 15 vgs-elevene som brøyta seg inn i tett formasjon da jeg var på Burger King, virket det ikke som smittevern var vurdert overhodet.

Statistikken som VG presenterer tyder heller ikke på at aldersgruppen fra 10 år og oppover er immune.

image.thumb.png.ceddee0c3a95679030377093cd6cb8a7.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
WitNo skrev (1 time siden):

NRK (tror jeg det var), hadde en sånn 5-på-gata-reportasje like før jul i forbindelse med at de første forsendelsene var underveis. Spørsmålet var nettopp: "Skal du ta koronavaksinen"? To av de spurte presterer på tv å svare noe i retning av ... "Vet ikke ... Nei, tror faktisk jeg kommer til å vente å se an hvordan det går med de som tar den".

Nettopp, ja! Altså, jeg skjønner resonnementet. Ingen grunn til å tenke noe annet. Inni seg. Å si det. Offentlig. På TV ..? WTF?

Noen har sterke meninger den ene eller andre veien, men mange har ikke det. Jeg tror media og hele samfunnsdebatten, inkludert denne tråden må ta litt av skylda for at de har blitt stilt ovenfor et valg, i stedet for å bli fortalt at "slik gjør vi det". Når man blir stilt ovenfor et valg og ikke har noen sterke meninger og man ikke gidder å bry seg så mye eller sette seg inn i saken så blir det litt hipp som happ, elle melle.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Innen sommeren sier Bent Høie med mindre du mener han farer med løgn da.

Det blir det 100% sikkert ikke mtp de sier at risikogruppene ikke vil være vaksinert før i mai. 

Hvis du ser på vaksinasjonsprogrammet som ble lagt ut for en stund siden var aldersgruppen friske 45+ den siste gruppen 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (16 minutter siden):

Det blir det 100% sikkert ikke mtp de sier at risikogruppene ikke vil være vaksinert før i mai. 

Hvis du ser på vaksinasjonsprogrammet som ble lagt ut for en stund siden var aldersgruppen friske 45+ den siste gruppen 

Med andre ord: Bent Høie lyver så det renner av han og vet det selv og det er Benbjo som sitter og forteller sannheten her ikke sant?

Benbjo er den eneste som vet sannheten og kan slå fast at det stpore flertallet av oss skal leve i en evig rundans av lockdown-helvete i en evighet ikke sant?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Morromann said:

Med andre ord: Bent Høie lyver så det renner av han og vet det selv og det er Benbjo som sitter og forteller sannheten her ikke sant?

Sukk... 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0KLoGo/vaksineringen-kan-bli-opp-mot-to-maaneder-forsinket

Det betyr en betydelig forsinkelse i vaksinasjonsprogrammet. Det betyr at mange i risikogruppene blir vaksinert i april og mai i stedet for februar og mars, skriver overlege Preben Aavitsland i FHI i en e-post til VG.

Her er prioriteringsrekkefølgen:

1. Beboere i sykehjem og utvalgte helsepersonellgrupper #

2. Alder 85 år og eldre og utvalgte helsepersonellgrupper #

3. Alder 75-84 år 

4. Alder 65-74 år 
OG personer mellom 18 og 64 år med sykdommer/tilstander med høy risiko for alvorlig forløp (merket med * i listen under)  

5. Alder 55-64 år med underliggende sykdommer/tilstander (se listen under)  

6. Alder 45-54 år med underliggende sykdommer/tilstander 

7. Alder 18-44 år med underliggende sykdommer/tilstander 

8. Alder 55-64 år 

9. Alder 45-54 år 

Foreløpig altså ikke noen plan for de under 45. 

Passer jo også med at vi bare får 5.5 millioner doser ila året eller hva det var. Skal dobbeltsjekke det siste 

Også NRK

https://www.nrk.no/norge/vaksineringen-kan-bli-to-maneder-forsinket-1.15345970

Vi er ikke i nærheten av å kunne vaksinere risikogruppene før sommeren. Får altså nok til å vaksinere 25% frem mot sommeren. Alt for lite til å se særlig effekt og flokkimmunitet. Blir lenge til vi kan åpne opp. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 minutter siden):

Sukk... 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0KLoGo/vaksineringen-kan-bli-opp-mot-to-maaneder-forsinket

Det betyr en betydelig forsinkelse i vaksinasjonsprogrammet. Det betyr at mange i risikogruppene blir vaksinert i april og mai i stedet for februar og mars, skriver overlege Preben Aavitsland i FHI i en e-post til VG.

Her er prioriteringsrekkefølgen:

1. Beboere i sykehjem og utvalgte helsepersonellgrupper #

2. Alder 85 år og eldre og utvalgte helsepersonellgrupper #

3. Alder 75-84 år 

4. Alder 65-74 år 
OG personer mellom 18 og 64 år med sykdommer/tilstander med høy risiko for alvorlig forløp (merket med * i listen under)  

5. Alder 55-64 år med underliggende sykdommer/tilstander (se listen under)  

6. Alder 45-54 år med underliggende sykdommer/tilstander 

7. Alder 18-44 år med underliggende sykdommer/tilstander 

8. Alder 55-64 år 

9. Alder 45-54 år 

Foreløpig altså ikke noen plan for de under 45. 

Passer jo også med at vi bare får 5.5 millioner doser ila året eller hva det var. Skal dobbeltsjekke det siste 

Også NRK

https://www.nrk.no/norge/vaksineringen-kan-bli-to-maneder-forsinket-1.15345970

Vi er ikke i nærheten av å kunne vaksinere risikogruppene før sommeren. 

Men Bent Høie, den med høyest ansvar for helsevesenet i landet har sagt at alle prioriterte ville være vaksinerte i løpet av første halvåret og at etter det VIL ALLE SOM VIL bli vaksinerte. Men det er med andre ord løgn, svada, pisspreik og forbannet dikt fra helseministerens munn? Benbjo har sannheten her?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Men Bent Høie, den med høyest ansvar for helsevesenet i landet har sagt at alle prioriterte ville være vaksinerte i løpet av første halvåret og at etter det VIL ALLE SOM VIL bli vaksinerte. Men det er med andre ord løgn, svada, pisspreik og forbannet dikt fra helseministerens munn? Benbjo har sannheten her?

Jeg har ikke sannheten, jeg bare viser til kildene som kan fortelle meg at Høie tar feil. Vi får ikke nok vaksiner til å vaksinere alle i risikogruppene før etter sommeren. Videre kan man se av veilederen til FHI at det ikke er noen plan foreløpig for å vaksinere de friske under 45. 

Bent Høie er en politiker. Bryr meg ikke særlig om hva han sier for å være ærlig. 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sannheten, jeg bare viser til kildene som kan fortelle meg at Høie tar feil. Vi får ikke nok vaksiner til å vaksinere alle i risikogruppene før etter sommeren. Videre kan man se av veilederen til FHI at det ikke er noen plan foreløpig for å vaksinere de friske under 45. 

Bent Høie er en politiker. Bryr meg ikke særlig om hva han sier for å være ærlig. 

Med andre ord: Bent Høie snakker piss og løgn til befolkningen om at vi skal få bli vaksinerte i løpet av året? En bedriten løgn fordi alle under 45 kbare kan drite i å få noen vaksine overhodet ikke sant? For Benbjo har rett ikke sant?

For alle under 45 er det new f*ckings normal for evig og alltid ikke sant?=

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jeg har veldig mye kontakt med fastlegen min og snakket litt med han om vaksinering i går. Min kommune har rigget seg for masse vaksinering fra neste uke av,  men nå vet plutselig ikke kommuneoverlegene hvor mange doser de får lenger, alt henger i løse luften med mye mye lavere leveranse av AstraZenecas vaksiner, usikkerhet om FHI plutselig skulle snu og bortprioritere mindre kommuner etter muntasjonen osv. Så per nå virker det som det ingen kontroll eller plan fra de sentrale myndighetene i forhold til utsendelse av vakisne doser, vertfall til distriktene, så det virker ikke akkurat lovende syns jeg. Selv ligger jeg på prioriteringsliste 4 så hadde et håp om at ei vaksine for meg ikke skulle ligge alt for langt unna.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Med andre ord: Bent Høie snakker piss og løgn til befolkningen om at vi skal få bli vaksinerte i løpet av året? En bedriten løgn fordi alle under 45 kbare kan drite i å få noen vaksine overhodet ikke sant? For Benbjo har rett ikke sant?

For alle under 45 er det new f*ckings normal for evig og alltid ikke sant?=

I løpet av året er potensielt mulig, men ikke før sommeren. 

Som sagt, legger til grunn hva vi vet per nå. Vi får ikke nok vaksiner til å vaksinere alle i risikogruppene før etter sommeren og det er foreløpig ingen plan for å vaksinere de friske under 45. 

Så du kan jo velge selv hvem som "lyver" da. Høie eller Bukholm. 

Det vil uansett være galskap å åpne opp med bare 25% vaksinert. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Er jo mulig det ikke er noe plan for de under 45 fordi de kommer lavest på prioriteringen, altså når det er "free for all" å ta vaksinen?

Morromann skrev (7 minutter siden):

Viste Høie at det ble uforutsette forsinkelser når han sa det?

Lenke til kommentar
Just now, aklla said:

Er jo mulig det ikke er noe plan for de under 45 fordi de kommer lavest på prioriteringen, altså når det er "free for all" å ta vaksinen?

Viste Høie at det ble uforutsette forsinkelser når han sa det?

Det kan jo hende fordi det uansett er lenge til, men rart de ikke da har et punkt 10: 18—45

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...