Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?

Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

• Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

Du får ikke flokkimmunitet bare av å vaksinere de som allerede er i isolasjon fra før av; og de som er øverst på FHIs prioriteringspyramide er jo det. Og det er ikke en gang de som er smittespredere.

Skal du ha flokkimmunitet gjennom vaksine må du jo vaksinere de som allerede lever i samfunnet og det gjør ikke de som er isolerte på pleiehjem.

Det er jo dette vi diskuterte i går, da du hevdet av vaksinen ikke fungerte. Det var uklart i hvilken grad vaksinene forhindrer smittespredning, men de har svært god effekt på å forhindre sykdomsutvikling. Med den kunnskapen så gir det lite mening å starte vaksineringen av de yngre som er mindre utsatte, men sprer smitten mer, så lenge vi ikke vet hvilken effekt vaksinen har på å redusere smittespredning. Da gir det mer mening å starte med de eldre, som oftere blir syke og dør, til tross for at de er mindre aktive smittespredere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (1 time siden):

Det er jo dette vi diskuterte i går, da du hevdet av vaksinen ikke fungerte. Det var uklart i hvilken grad vaksinene forhindrer smittespredning, men de har svært god effekt på å forhindre sykdomsutvikling. Med den kunnskapen så gir det lite mening å starte vaksineringen av de yngre som er mindre utsatte, men sprer smitten mer, så lenge vi ikke vet hvilken effekt vaksinen har på å redusere smittespredning. Da gir det mer mening å starte med de eldre, som oftere blir syke og dør, til tross for at de er mindre aktive smittespredere. 

Ja, jeg vet ingenting lenger jeg. Jeg synes innformasjonen spriker i alle retninger. Noen sier den funker, andre sier den ikke gjør det men bare begrenser symptomer og at vi derfor fortsatt må holde avstand. Noen alarmister, mest i sosiale medier, men like fullt folk ville med titler og jobber i helsevesenet påstår vaksinen er livsfarlig. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro. Det eneste jeg tør å håpe nå er at mutasjonen fra Sør-Afrika innebærer at viruset har mutert til en mer harmløs forskjølelse som ingen dør av. Om det er så og at den varianten tar over ville det bety at faren er over. Men optimist har jeg sluttet å være. Det er nesten så jeg får lyst tilk å flytte ut i skauen og bli fisker og bærsanker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (14 minutter siden):

Hvis du ikke vet så hører du hva FHI sier. Egentlig veldig enkelt. 

De har jo tatt feil mange ganger de. De er ikke orakler som sitter med 100% fasit. De tok jo grundig feil om viruset da det dukket opp i Kina for et år siden. Hele greia skulle være glemt om et par måneder. Gid det var sant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

De har jo tatt feil mange ganger de. De er ikke orakler som sitter med 100% fasit. De tok jo grundig feil om viruset da det dukket opp i Kina for et år siden. Hele greia skulle være glemt om et par måneder. Gid det var sant.

Det betyr ikke at de ikke besitter kompetansen som skal til for å takle dette - alt er en prosess, man kan ikke vite alt før man står i det, samt det faktum at de kan dette svært mye bedre enn deg. 

Videre så har de vel aldri sagt at "dette er glemt innen to måneder". De har jo til og med predikert de nye bølgene som nå har kommet. Jeg tror du skal lese litt mindre på Facebook og heller lytte til rådene som de gir - da særlig om vaksineringen. For dette har du null grunnlag for å kunne noe som helst om. 

Endret av bshagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

Det betyr ikke at de ikke besitter kompetansen som skal til for å takle dette - alt er en prosess, man kan ikke vite alt før man står i det, samt det faktum at de kan dette svært mye bedre enn deg. 

Videre så har de vel aldri sagt at "dette er glemt innen to måneder". De har jo til og med predikert de nye bølgene som nå har kommet. Jeg tror du skal lese litt mindre på Facebook og heller lytte til rådene som de gir - da særlig om vaksineringen. For dette har du null grunnlag for å kunne noe som helst om. 

Bruker langt mindre tid på Facebook enn de fleste, det kan jeg love deg. Er ikke så veldig innteresert i kakeoppskrifter og kattebilder.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Bruker langt mindre tid på Facebook enn de fleste, det kan jeg love deg. Er ikke så veldig innteresert i kakeoppskrifter og kattebilder.

Poenget er at det bør være en viss kildekritikk der du finner informasjonen din. Du sier selv du er forvirret rundt dette, og da prøver jeg bare å hjelpe deg. Hør på de retningslinjene som blir gitt, de er laget i et forsøk på å sikre deg og dine samt samfunnet forøvrig så godt man kan. Ha litt tiltro og prøv å tenk at ikke alle av de som bestemmer i dette landet er ondskapsfulle - men snarere også borgere som prøver å få til dette her :) 

Endret av bshagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (53 minutter siden):

Har ikke skrevet at de er ondskapsfulle, det er dine ord.

Det er kun et poeng, ikke ment for at det skal taes bokstavlig. Jeg er redd du ikke ser poenget i det jeg sier til deg? Om at du er usikker og at jeg derfor ber deg om å heller lytte til de som er fagpersoner innen dette? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (51 minutter siden):

Har ikke skrevet at de er ondskapsfulle, det er dine ord.

Det er kun et poeng, ikke ment for at det skal taes bokstavlig. Jeg er redd du ikke ser poenget i det jeg sier til deg? Om at du er usikker og at jeg derfor ber deg om å heller lytte til de som er fagpersoner innen dette? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

Det gjør jeg hele tiden du og de sier en ting den ene dagen og noe annet den andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (33 minutter siden):

Dør det flere nå før corona maset kom.?

I Norge: nei

Andre land som ikke har sterke restriksjoner: å ja, så absolutt!

Uten tiltak gir Korona overdødelighet. Det er en sykdom som er langt farligere enn andre sykdommer vi sliter med til hverdags.

Men med de rette tiltak, er ikke Covid-19 så fryktelig skummelt lenger. Prognosen for å overleve er veldig god -- hvertfall om du passer på å bli syk i Norge. Vil ikke anbefale deg å få viruset i land og samfunn som har ignorert trusselen 😉 (vil vel egentlig ikke anbefale deg å få viruset, uansett hvor på kloden du måtte befinne deg!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (51 minutter siden):

Dør det flere nå før corona maset kom.?

646153718_Screenshot2021-01-05at21_39_27.thumb.png.8c4a3e2c4b112ae63a5faa188bcb932e.png

Svaret er ja. Grafen viser nye daglige koronadødsfall i verden fra 22. februar 2020 til i går. Det regnes med at minst noen hundre tusener døde ikke er med i denne statistikken på grunn av manglende innrapportering.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-22..latest&country=~OWID_WRL&region=World&deathsMetric=true&interval=smoothed&aligned=true&smoothing=7&pickerMetric=new_deaths&pickerSort=desc

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

646153718_Screenshot2021-01-05at21_39_27.thumb.png.8c4a3e2c4b112ae63a5faa188bcb932e.png

Svaret er ja. Grafen viser nye daglige koronadødsfall i verden fra 22. februar 2020 til i går. Det regnes med at minst noen hundre tusener døde ikke er med i denne statistikken på grunn av manglende innrapportering.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-22..latest&country=~OWID_WRL&region=World&deathsMetric=true&interval=smoothed&aligned=true&smoothing=7&pickerMetric=new_deaths&pickerSort=desc

Har du det samme som viser normal døde. Uten corona viruset`?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...