Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?

Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

• Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er riktig. Om de forhindrer 95% å bli syke, så er det en formidabel hjelp. Har også lest at man fortsatt kan spre viruset videre etter at man er vaksinert, men det er visstnok langt fra uvanlig for en vaksine. Det er også grunn til å anta at viruset vil spre saktere når man er vaksinert og har ingen eller mindre symptomer. Uansett, dette gjør det vel desto viktigere at så mange som mulig vaksineres så snart som mulig. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 minutter siden):

Hvis effekten er at jeg får litt kribling i halsen og snufs i nesa som eneste symptom når jeg etterhvert får koronaviruset så er det vaksine godt nok for meg. 

Om det er de eneste bivirkningene er ikke det noe stort problem nei. Men det er meldt om verre ting.

Lenke til kommentar

Nå må du ikke gå i fella med å lese om enkelt reaksjoner blant millioner av vaksinerte, man må se på det større bildet med prosentantall av alvorlige reaksjoner/bivirkninger perr vaksinerte så blir det plutselig ikke så skummelt lenger. Legemidler vil alltid ha bivirkninger, noen alvorlige for noen særs få, dette gjelder både vaksiner, tabletter legen skriver ut til deg eller kosttilskudd du kjøper på helsekost butikken nedi gata.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Om det er de eneste bivirkningene er ikke det noe stort problem nei. Men det er meldt om verre ting.

Husk å se det i det store bildet. Nå er det registrert over 12 millioner doser. Dette er bare hva som er offentliggjort, sannsynligvis er det en god del mer (flere land som har startet er ikke oppdatert enda, og enkelte land var sist oppdatert for noen dager siden). Nå vet jeg ikke hvor mange som har opplevd alvorlige bivirkninger, jeg har lest om ett tilfelle (utover allergiske reaksjoner som er normalt og vanligvis blir raskt og effektivt behandlet). Om det så er 12 personer som skulle ha fått alvorlige bivirkninger, så vil det være fryktelig lite sammenlignet med hva 12 millioner smittede opplever. 

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Det står at den ikke vil beskytte den vaksinerte mot infeksjon eller mot spredning men at den bare forhindrer alvorlig sykdom. Altså en lindrende medisin om man vil men ikke vaksine ut i fra definisjonen av hva en vaksine er.

Det må vel skilles mellom å forhindre infeksjon av viruset sars-CoV-2, og å forhindre utviklingen av sykdommen Covid-19. Sistnevnte er vel der det har blitt meldt om 95% effekt, altså at det er 95% lavere risiko for å få Covid-19 om man er vaksinert. Og så i neste omgang er spørsmålet hvor mye, om noe, vaksinen forhindrer spredning. Men skjønner ikke helt at du neglisjerer 95% effekt mot å bli syk som noe så ubrukelig som du ikke vil ta, og heller vente noen år på om det kommer en bedre vaksine (om det i det hele tatt er mulig). Det har vel blitt nevnt flere ganger nå at mange vaksiner ikke stanser videre spredning, og det betyr ikke at vi har blitt lurt til å tro at disse coronavaksinene faktisk er vaksine. 

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan vaksineringen av eldre som bor hjemme skal foregå. Mange er dårlige til bens og surrete i hodet. Og de har begynt å bekymre seg for gjennomføringen.

Håper det er et prestigeprosjekt, slik at de eldre slipper å legge ut på reise to ganger, datoer som skal huskes etc., ev. at pårørende må ta fri fra jobben to dager.

Bydelens hjemmesykepleie burde sette vaksinen. Fastlegen går ikke på hjemmebesøk.

Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

snipp

Har du noen som dette gjelder? Fordi da ville jeg tatt kontakt med de det gjelder i din kommune. Skulle jeg dog tippe så vil det nok være hjemmesykepleien som kommer til å utføre dette. Forøvrig, de gangene jeg har tatt vaksine hos fastlegen (og hos private legekontor som Stamina), så er det ikke legen som gjør det, men sykepleierne. Men mulig dette er litt tilfeldig rundt om i landet. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Har du noen som dette gjelder? Fordi da ville jeg tatt kontakt med de det gjelder i din kommune. Skulle jeg dog tippe så vil det nok være hjemmesykepleien som kommer til å utføre dette. Forøvrig, de gangene jeg har tatt vaksine hos fastlegen (og hos private legekontor som Stamina), så er det ikke legen som gjør det, men sykepleierne. Men mulig dette er litt tilfeldig rundt om i landet. 

Ja. Jeg hører først med familiemedlemmet som åpner posten. Den det gjelder har i hvert fall fått med seg at noe er på gang og uroer seg for når og hvordan.

Lenke til kommentar
Subara skrev (19 minutter siden):

Ja. Jeg hører først med familiemedlemmet som åpner posten. Den det gjelder har i hvert fall fått med seg at noe er på gang og uroer seg for når og hvordan.

Forstår jo det. Forslår at du som sagt tar kontakt med tjenesten det er snakk, der får du helt sikkert et skikkelig svar :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neivell? Er dette en antagelse av skribent Astrid Meland, eller er det et sitat fra Geir Bukholm at friske folk under 45 år ikke skal vaksineres? Rapporten som linkes til viser bare at friske under 45 ikke står på prioriteringslisten til FHI, ikke at vaksine ikke vil bli tilbudt. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Neivell? Er dette en antagelse av skribent Astrid Meland, eller er det et sitat fra Geir Bukholm at friske folk under 45 år ikke skal vaksineres? Rapporten som linkes til viser bare at friske under 45 ikke står på prioriteringslisten til FHI, ikke at vaksine ikke vil bli tilbudt. 

Det som står i rapporten er følgende: 

Også voksne 45-64 år uten underliggende sykdom har større risiko for alvorlig forløp enn yngre. Denne gruppen er også aktuell for å anbefales vaksinasjon. Når mer informasjon om vaksiners egenskaper og sikkerhet er kjent kan det bli aktuelt å inkludere enda større grupper av befolkningen, som vaksinen er godkjent for, i det nasjonale vaksinasjonsprogram. men det er foreløpig for tidlig å si om en anbefaling om allmenn vaksinasjon bør anbefales.

Jeg tolker dette dithen at voksne friske under 45 pr i dag ikke er med i det norske vaksinasjonsprogrammet. Ganske hårreisende spør du meg. 

Edit: sitatet er fra kapittel 8.2 i rapporten, punkt B.

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 minutt siden):

Jeg tolker dette dithen at voksne friske under 45 pr i dag ikke er med i det norske vaksinasjonsprogrammet. Ganske hårreisende spør du meg. 

Jeg vil gjerne se en kommentar myndighetene rundt dette før jeg lar håret mitt reise seg, men om det er tilfellet er jeg enig i at dette er ganske krise.

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Jeg tolker det likt, men hvorfor mener du det er hårreisende at den avgjørelsen ligger lengre fram i tid?

Med de leveransene vi kan vente oss fremover så er det jo ikke noe hastverk med å ta den avgjørelsen. Det er jo først om et års tid at høyere prioriterte grupper begynner å nærme seg ferdig vaksinert.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg tolker det likt, men hvorfor mener du det er hårreisende at den avgjørelsen ligger lengre fram i tid?

Med de leveransene vi kan vente oss fremover så er det jo ikke noe hastverk med å ta den avgjørelsen. Det er jo først om et års tid at høyere prioriterte grupper begynner å nærme seg ferdig vaksinert.

Fordi vi bare er utelatt... og at myndighetene pr nå er av den oppfatning av at de ikke er sikker på om det har noen hensikt å vaksinere oss. Klart har det hensikt å vaksinere alle. Hvorfor ble cut-off på 45 år og ikke 50, 40, eller 47 år? 

Det vil i en tid kunne skape diskriminering mtp utenlandsreise, eller i andre situasjoner. 

Jeg antar at vi under 45 på et eller annet tidspunkt vil kunne ta vaksinen, men men å bare utelate oss synes jeg er helt bak mål. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...