Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?

Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

• Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (6 minutter siden):

..fordi de ikke har fullført dyreforsøk, ei heller testet vaksine-sikkerhet opp i mot andre medikamenter der ute

Både Pfizer og Moderna har utført studier på dyr, blant annet mus og aper, med gode resultater.

Disse studiene har dog foregått samtidig som de menneskelige studiene, ikke slik de ofte gjøres, at dyreforsøk ferdigstilles før man tester på mennesker, men de har altså blitt gjort.

Titusenvis av mennesker har deltatt i studiene. Det er krav til diversitet, slik at det er mennesker med forskjellige underliggende sykdommer, som trolig bruker forskjellige medikamenter, i alle aldre og etnisiteter.

Det er angivelig ikke funnet noen alvorlige bivirkninger blant noen av disse dyrene og menneskene vaksinene er testet på?
Jeg antar at ADE er et aspekt også, men det er noe som er vanskelig å finne i studier, ettersom det kan ta lang tid å se en slik effekt, men det er foreløpig ingen tegn til det heller.

Foreløpig har ikke Pfizer eller Moderna sluppet hele studiene offentlig, kun til helsemyndighetene i de forskjellige landene, så det er litt vanskelige for oss "legfolk" å se akkurat hva de har gjort, men de vil vel forhåpentligvis offentliggjøres etter hvert.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (7 timer siden):

Foreløpig har ikke Pfizer eller Moderna sluppet hele studiene offentlig, kun til helsemyndighetene i de forskjellige landene, så det er litt vanskelige for oss "legfolk" å se akkurat hva de har gjort, men de vil vel forhåpentligvis offentliggjøres etter hvert.

Jeg er ikke veldig fan av at folk skal prøve å tyde hva disse publikasjonene sier uten at de er rådført med en lege, de er *svært* tekniske. Ikke at jeg er i mot at de slippes til almennheten tvertimot, men om man leser kun på bivirkninger så ville de færreste tatt Ibux og Paracet også. All medisin har bivirkninger, til og med en Zyrtec. Foreslår heller at folk snakker med legen sin, slik at man får den beste veiledningen, i stedet for å prøve å tolke noe man ikke har peiling på. 

Nå var ikke dette rettet til deg personlig, jeg veit du har hodet ditt skrudd riktig når det kommer til slikt, men en digresjon :)

Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke veldig fan av at folk skal prøve å tyde hva disse publikasjonene sier uten at de er rådført med en lege, de er *svært* tekniske. Ikke at jeg er i mot at de slippes til almennheten tvertimot, men om man leser kun på bivirkninger så ville de færreste tatt Ibux og Paracet også.

Jeg er enig i det, disse rapportene kan sikkert leses som fanden leser bibelen av enkelte, men det er samtidig viktig at de frigis til allmennheten.

Slik det er nå, så er vel ikke disse studiene tilgjengelig for andre enn helsemyndighetene, som sier at alt ser bra ut, men jeg personlig skulle nå likevel gjerne få lese de selv. 

Det endrer nok ingenting for meg personlig, jeg tar vaksinen uansett, å det er vel noe usikkert om det blir mulig å velge den vaksineprodusenten man selv ønsker, man får nok det som er tilgjengelig.

Likevel er ikke disse studiene tilgjengelig for andre leger eller mediene heller akkurat nå, noe de helt åpenbart burde vært før vaksineringen begynner. Dersom alt ser bra ut, så bør det heller ikke være noe problem at andre enn helsemyndighetene går igjennom dataene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

De kommer antagelig ikke til å lese det før de er godkjente og dukker opp i felleskatalogen og skal administrere de :)

Det kan være, nå har amerikanske FDA nylig kungjort at de vil holde møte om Pfizer-vaksinen om noen dager, og at dette møtet skal sendes live, slik at det kan være det kommer frem en del mer informasjon der.

The U.S. Food and Drug Administration has scheduled a meeting of its Vaccines and Related Biological Products Advisory Committee (VRBPAC) on Dec. 10 to discuss the request for emergency use authorization (EUA) of a COVID-19 vaccine from Pfizer, Inc. in partnership with BioNTech Manufacturing GmbH.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (På 4.12.2020 den 19.58):

En av de tingene jeg har nevnt på tidligere her inne om Covid vaksinen, er at de ønsker å (over tid) redusere befolkningen på Jorda. Ergo Bill Gates sin våte drøm nr 666. Fra offisielle dokumenter :

Hmmm jeg tror ikke det er ukjent for dem nei....

Kilde her : https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/940565/Information_for_Healthcare_Professionals_on_Pfizer_BioNTech_COVID-19_vaccine.pdf

Å redusere overbefolkningen i verden har vært et klart mål for FN i flere tiår og det er gode grunner til det fordi overbefolkning fører til sult, katastrofer og epidemier; da i den tredje verden, i Afrika og i flere asisatiske land. Men det er ikke snakk om folkemord, det er snakk om kampanjer for familieplanlegging, for bruk av prevensjonsmidler men som også bekjempes av islamske ekstremister, kristne ekstremister, hinduekstremister og vestlige konspirasjonsteoretikere. Det handler om bærekraften i verden. I Norge og andre vestlige land løste vi dette på egen hånd for noen generasjoner siden da man tok til seg prevensjonsmidler og sluttet og få banrflokker på 7-10 barn, slikt som var vanlig med søskenflokkene til mine besteforeldres generasjon. Det ville blitt et problem om det hadde fortsatt her og det var forøvrig et problem i England for eksempel. Men i store deler av den tredje verden er det et problem I DAG. Men vaksinering mot farlige sykdommer har ingenting med familieplanleggingsprogrammer å gjøre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvorfor står ikke horn i panna, hale og klorofyll i huden der? Konspirasjonsteoretikerne spiller jo stadig vekk på at ingenting kan utelukkes 100% og da må også dette med.

Men sorterer man ut både hva som er usannsynlige bivirkninger og de som ikke er alvorlige, så står det altså 0 igjen, etter fase 3-testen. Det er derfor man har omfattende testprogrammer i flere runder og strenge godkjenningsprosedyrer.

Leser du deg opp på potensielle helseeffekter av alt du spiser også? De fleste dødsfall kan relateres til kosthold. De fleste selvmord skjer sakte med kniv og gaffel. Hjerte kar-sykdommer, kreft etc.

Sunn speksis og kildekritikk handler jo ofte om å sette ting i perspektiv. Fare A vs fare B. Bruker man handsfree for å leve lengre pga mindre "5G-stråling" og går langs en vei ute i høstmørket uten refleks, så har man nok ikke gjort noen rasjonell risikovurdering. Den menneskelige hjernen er dessverre notorisk elendig til å vurdere risikoer opp mot hverandre.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Les pakningsvedlegget på hvilken som helst medisin og se under "svært sjeldne bivirkninger". Det er vel sånn at hva som helst som blir rapportert inn av sykdom etter bruk blir oppført som "mulig bivirkning". 

Livet er farlig, ingen har overlevd til nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vil vel nesten være eit mirakel om vaksinene ikkje medfører noko form for alvorlige bivirkninger, men det spørs dog kor mange som kan få alvorlige bivirkninger.

I dagens samfunn kan man klart lese seg opp på helseeffekter av kva mat man putter i seg. Enkelt sagt har man store fordeler av å lage mat fra bunnen av og holde seg unna prosesert mat osv. Minst mulig tilsetningsstoff i maten er og betre for kroppen.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Da håper jeg i det minste at du holder deg innendørs og vekk fra folk, så du ikke potensielt smitter andre.

Så fordi man er skeptisk til en sprøyte med ny teknologi så skal man bli inne😅

Når folk snakker om risiko over her og så tar man ikke med at nesten 99% ikke får et alvorlig forløp av covid-19 så lenge man ikke har diabetes eller har 20+ på bmi eller over 70år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bshagen said:

Da håper jeg i det minste at du holder deg innendørs og vekk fra folk, så du ikke potensielt smitter andre.

Jeg lever livet for det meste slik jeg pleier, men jeg er ikke en sosial person av natur heller.

Så det finnes ingen friske mennesker lenger altså. Enten er man syk av viruset og har symptomer, eller så er man asymptomatisk, men bærer av det. Alle kan være en trussel og bør gå med maske og holde avstand da mener du?

Skjønner ingen hvordan dette er psykologisk krigføring mot menneskeheten?! Geezus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...