Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?

Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

• Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36

Anbefalte innlegg

46 minutes ago, Betroz said:

Noe som mange her er kanskje ikke er klar over, er at i disse tider er Jordens magnetfelt lavere enn på over 100 år. Da har ikke planeten like god beskyttelse fra kosmisk stråling, og dette påvirker oss og liv på Jorda. Vi er nå inne i Sol syklus 25, og den ansees som å være den siste før Grand Solar Minimum. Vår helse er knyttet til planeten vi lever på, og kosmos også.

Jeg nevner bare dette for å illustrere hvor begrenset det bildet media gir oss, virkelig er. 

Kosmisk stråling påvirkes ikke av jordens magnetfelt. Partiklene er så energetiske at de blir ikke stoppet. De blir derimot stoppet av atmosfæren.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Betroz skrev (57 minutter siden):

Nei. Poenget mitt var at det er andre ting som påvirker vår helse enn virus. Linken jeg kom med var for å vise til et eksempel hvor jeg henter min informasjon fra.

Så du har ingenting som underbygger det?

Kan jo hende det er årsaken til at media ikke skriver om det..

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Fictivision said:

Jeg kommer til å ta vaksinen men er litt usikker med ungen min. Lurer på å kjøpe barneforsikring først og så ta vaksine bare for å være på den sikre siden. 

Da bør du nok sjekke hvor lang tid i forveien du må kjøpe forsikringen for at den skal være gyldig for vaksinen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (13 minutter siden):

Trenger jeg å komme med beviser for at det er andre ting enn et virus som kan ha gjort folk syke..? Seriøst?

At det er andre ting en virus som er skyld i covid, ja.

Om det ikke er om covid du snakker om så ta det ett annet sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (22 timer siden):

Det forutsetter iallefall 2 ting :

• At viruset faktisk finnes
  • At viruset virkelig er så farlig som folk går rundt å tror.

Så før du tenker at de som nekter å ta vaksinen er egoister, så bør du vite at ikke alle tror som deg.

Viruset finnes, det er bare du som trenger å rulle opp aluminiumsfolien og få litt lys inn i stua di. 

Dødeligheten til covid er jo heldigvis veldig lav. Men det betyr ikke at det er ufarlig av den grunn. 

alperose skrev (9 timer siden):

Hva mener du med milde bivirkninger. Jeg er nå vaksinert for en masse i tillegg tok jeg svineinfluensa når den pågikk. Har aldri hatt noen bivirkninger jeg, men føler vel at mange omtrent venter på bivirkninger. 

Leste for en stund siden at leger stresset det faktum at folk måtte bli informert om at denne vaksinen ikke kommer til å bli en dans på roser. Flere i testgruppen hadde visst blitt jævlig dårlige etter vaksinen, og de fryktet at mange ville drite i å komme tilbake for den nødvendige oppfølgingsdosen pga effektene av første dosen. For denne vaksinen må gis i 2 omganger, altså kan du risikere å føle deg rimelig shabby i størsteparten av en måned. 

Kan det virke avskrekkende på folk? Ja, absolutt. Betyr det at vi likevel burde vaksineres? Helt klart. Jeg blir oppgitt over vaksinemotstandere, folk som nekter å vaksinere ungene sine osv. Så ikke sett meg i den båsen.

Lenke til kommentar
Fictivision skrev (2 timer siden):

Jeg kommer til å ta vaksinen men er litt usikker med ungen min. Lurer på å kjøpe barneforsikring først og så ta vaksine bare for å være på den sikre siden. 

ikke sikkert du vil få lov engang å vaksinere ungen selv om du ønsket det, fordi pr. nå er det ingen (av EU vaksine-kandidatene) som inkluderer (små) barn i målgruppen. Dette kan selvsagt forandres lengre frem, all den tid aktørene såvidt har begynt vaksine-trials også med unger.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

ikke sikkert du vil få lov engang å vaksinere ungen selv om du ønsket det, fordi pr. nå er det ingen (av EU vaksine-kandidatene) som inkluderer (små) barn i målgruppen. Dette kan selvsagt forandres lengre frem, all den tid aktørene såvidt har begynt vaksine-trials også med unger.

Hvis det er sant så blir min dilemma lettere løst, helt greit å slippe vaksine så lenge som mulig. Er ikke antivakser men er litt skeptisk når det gjelder å vaksinere barn med en såpass ny vaksine der en mulig bivirkning kan ødelegge hele livet. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Fictivision said:

Hvis det er sant så blir min dilemma lettere løst, helt greit å slippe vaksine så lenge som mulig. Er ikke antivakser men er litt skeptisk når det gjelder å vaksinere barn med en såpass ny vaksine der en mulig bivirkning kan ødelegge hele livet. 

Det kan alle vaksiner... 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 timer siden):

Hva om at det er ikke noe som sprer seg, men at det er sykluser alle mennesker går i mellom et par ganger i året? Har du tenkt den tanken? Vi lever også i et stadig mer giftig miljø, som påvirker helsa vår mer og mer. Bare naturlig da at flere mennesker blir syke.

Kreftsykdommer kan muligens knyttes til at det er mer gift og sprøytemidler rundt oss, det er det mange vitenskapelige studier som peker på, men ikke viruser. Men så lever jo også folk lenger enn før, noe som også forklarer at det er mer kreft enn tidligere da flere som i gamle dager ville død av hjerteinnfarkt og mangelsykdommer lever lenge nok til å få kreft.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 timer siden):

Tidligere, altså før 2020, så var jeg mest bekymret for kvikksølv og aluminium i vaksiner, og ja det der gjelder alle vaksiner etter det jeg vet. Ellers var jeg ikke akkurat anti-vaxxer, men jeg tok bevisst ikke influensa vaksina fordi jeg ser ikke noe poeng for meg som er frisk og tåler å bli litt syk. Dette endret seg med hele Covid greia, så det er spessielt den og fremover jeg er skeptisk til.

Min tillit til vitenskapen fikk seg også ett knekk med hele Covid greia. Før det så bidro jeg til å finne kurer mot sykdommer gjennom folding@home, som dere sikkert vet om. Jeg bidro der med godt over 3 milliarder PPD. Så jeg er ikke anti-vitenskap! Det som skjedde i 2020 er bare ikke det folk tror det er, men nok om det.

Men mener du at det er feil å ta vaksine mot RABIES også? Rabies er 100% dødelig for den som ikke er vaksinert; der kommer IKKE kroppens naturlige immunforsvar deg til gode om du skulle få den ulykke å få rabiesvirus inn i kroppen. Nå er det slik med rabiesvaksine at om man blir bitt av et potensielt smittet dyr kan man redde livet om man tar vaksinen innen rimelig rask tid, altså før symptomene inntreffer, men når det skjer er det for sent. Da dør man etter en uke og det er en uhorvelig grusom død. Louis Pasteur reddet livene til uttallige mennesker - og dyr - da han oppfant rabiesvaksinen på slutten av 1800-tallet; som bidro til at denne grufulle virussykdommen ble utryddet i Europa og at den er veldig sjelden hos mennesker i våre dager. Men jeg skal innrømme at jeg blir noe nervøs om jeg er i et land jeg vet det fortsatt finnes rabies i dyrelivet og jeg ser løshunder gå omrkring fritt. Men om du er i et 3.verden land og en frådende skitten bikkje biter deg, vil du da nekte å gå og ta rabiesvaksine innen de neste 24 timene?

Og influensavaksiner - influensasykdommer er veldig lite dødelig hos de aller fleste mennesker i våre dager; FORDI vaksiner og antibiotika er utviklet. Under spanskesyken, eller Kansas-viruset om du vil; fantes ingen av delene så flokkummunitet gjennom medisin var umulig og folk døde som fluer.

Samme med polio, tuberkolose etc. Millioner i alle aldre døde av slike sykdommer i gamle dager og er fortsatt et problem i den tredje verden.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (8 timer siden):

Aldri etter det jeg kan huske av mitt 40 årige liv. Selv synes jeg det er litt merklig da siden 99.8% av de under 70 år som får viruset overlever, og får influensa liknende symptomer. Kanskje med visse unntak da, som dere vet. Ikke alle får senskader og slikt.

Det er et urovekkende stort antall av de som har hatt viruset som har alvorlige senskader og skader på lunge og organer på et nivå vi ikke har sett hos virussmittede i nyere tid; så det er mye vi ikke vet om virkningen av dette viruset ennå. Så følgene av et slikt virus hos de smittede kan følge oss i lang tid fremover, ja i tiår etter at pandmien er over. Det lever fortsatt tidligere poliosmittede blant hos med livsvarige skader av sykdommen(jeg kjenner et par stykker)og den siste i Norge som hadde lepra døde rett etter tusenårsskiftet(hun ble smittet i barndommen tidlig på 1900-tallet). Hva langtidsskadene gjør med folkehelsen gjenstår fortsatt å se. Folk kommer til å snakke om coronaviruset i tiår etter at pandemien er slutt fordi det vil følge med en del av de som ble smittet i 2020 resten av livet; akkurat som følgene av polio og lepra levde videre med følgene av smitten lenge etter at sykdommene var utryddet her til lands.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/23/2020 at 9:42 AM, Evil-Duck said:

Om det mot formodning skulle dukke opp noe studiene som har blitt gjort nå ikke har fanget opp vil det først bli noe som kommer frem etter flere år. Så med mindre du tenker å vente noen år med å ta vaksinen er det like greit å få tatt den så fort en får muligheten. 

Om jeg husker rett, med svineinfluensa vaksinen så tok det i gjennomsnitt 8 måneder før bivirkningen narkolepsi viste seg. 

Lenke til kommentar
On 12/2/2020 at 6:44 PM, Betroz said:

Er det virkelig utenkelig at det finnes planer for å bruke Covid vaksinen til andre ting enn å kurere et virus?
Er det virkelig utenkelig at det finnes planer for å redusere befolkningen på Jorda?
Er det virkelig utenkelig at det finnes planer for å spore hvor vi beveger oss 24/7, helse tilstand og mere?

Hvorfor tror du verden bruker milliarder i bistand til fattige land for å hjelpe med sult, helsehjelp osv når målet er å redusere befolkningen på jorden? Det finnes mye lettere måter å gjøre det på enn å massevaksinere alle. Vi blir allerede sporet, hva skal de med en chip når alle går med mobilen, samme opplegget.

Så ja, det er utenkelig.

Endret av .berZerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (9 minutter siden):

Om jeg husker rett, med svineinfluensa vaksinen så tok det i gjennomsnitt 8 måneder før bivirkningen narkolepsi viste seg. 

ja, og så tok det 5-6 år til vi faktisk fikk et studie som viste at det var en korrelasjon til narkolepsi og vaksinen. Poenget mitt er at de eventuelle bivirkningene som ikke blir avdekket i studiene nå før godkjenning kommer vi ikke til å få høre noe om før det har gått flere år, så holdningen om å "vente og se" har mest trolig ingenting for seg med mindre en tenker å vente flere år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Evil-Duck said:

ja, og så tok det 5-6 år til vi faktisk fikk et studie som viste at det var en korrelasjon til narkolepsi og vaksinen. Poenget mitt er at de eventuelle bivirkningene som ikke blir avdekket i studiene nå før godkjenning kommer vi ikke til å få høre noe om før det har gått flere år, så holdningen om å "vente og se" har mest trolig ingenting for seg med mindre en tenker å vente flere år. 

Mener å huske at det var mye snakk om ME og Narkolepsi i årene etter vaksinen, men jeg var ung da så jeg vet det ikke sikkert. Derimot så ble jeg syk rundt ett år etter den vaksinen, sannsynligvis så har det ingenting med det å gjøre (umulig å vite), men jeg er ekstra skeptisk siden det ødelagte ungdomstiden min og opptil nå.

Jeg kommer hvertfall til å vente en stund, selv om jeg er i risikogruppen. 

Er det kommet noen detaljer på hvordan de skal gi ut de vaksinene i Norge? Husker det var kaos på legekontoret når jeg skulle få svineinfluensa vaksinen, stappfullt med folk i risikogruppen som kastet seg etter en lapp fordi det ikke var nok vaksiner til alle. Hvordan planlegger de å gjøre dette nå, når det er krav om -70 grader i tillegg?

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (17 minutter siden):

Er det kommet noen detaljer på hvordan de skal gi ut de vaksinene i Norge? Husker det var kaos på legekontoret når jeg skulle få svineinfluensa vaksinen, stappfullt med folk i risikogruppen som kastet seg etter en lapp fordi det ikke var nok vaksiner til alle. Hvordan planlegger de å gjøre dette nå, når det er krav om -70 grader i tillegg?

Jeg var på første pulje av de som fikk influensa vaksinen i år da jeg er i en noe skjerpet risikogruppe, og måten det ble gjort på i min kommune var at du måtte ha time og fastlegen din gjorde en vurdering på hvordan du skulle prioriteres oppimot andre. Når jeg fikk vaksinen møtte jeg opp på helsestasjonen på gitt klokkeslett fikk satt vaksinen med en gang og satt på venterommet sammen med noen andre som hadde fått vaksinen i 15 minutter før jeg dro hjem, det ble holdt god avstand fra hverandre hele tiden og følte opplegget var fint og trygt. 

Jeg ser for meg at det blir lignende måter korona vaksinering blir gjort på hvor alder og vurderinger fra ens fastlege bygger til grunn for når en får vaksine og at alle som skal ha den må ha time slik ikke flere enn det som er forsvarlig møter opp.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Morromann said:

Men om du er i et 3.verden land og en frådende skitten bikkje biter deg, vil du da nekte å gå og ta rabiesvaksine innen de neste 24 timene?

Jeg ville nok tatt akkurat den ja i en slik situasjon. Covid-19 vaksinen vil jeg ikke være forsøktskanin med. Om du og andre her inne tar den sjangsen, så er det helt opp til dere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...