Yessmann Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 Jeg skulle gjerne fått et kassettlydbånd over til MP3 eller lignende digitalt lydformat. Jeg har fungerende kassettspiller - eller kassettdeck som det heter. Den har din-utgang. Hva trenger jeg av fysisk kabel, analog/digital-konverter og software? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Lenge siden jeg gjorde noe slikt, men noen tips: På et vanlig PC lydkort bruker du "Line in". Da trenger du en overgang fra DIN til 3,5 mm stereo mini-jack. Av software tror jeg de fleste vil velge Audacity. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Første trinn er en god kassettspiller. Det sier du at du har. Flott. Den har DIN-utgang, sier du. Du trenger kabel fra DIN til PCen din, som jeg gjetter bruker jackplug. DIN er et utgående standard, men du kan sikkert finne den. Jeg skal hjelpe å lete. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 (endret) Har du tid til å vente på frakt? DIN-pluggen er litt sær, med at den er både inn og ut, men ikke samtidig. Jeg kan ta feil, men tror du på forhånd må bestemme om lyden skal gå fra jack til DIN eller fra DIN til jack. For å unngå tull, her er forslag til to standardkabler som du kan koble sammen etter eget ønske: https://www.ebay.com/itm/1-Metre-5-PIN-MIDI-DIN-PLUG-to-4-RCA-PHONO-MALE-PLUGS-AUDIO-CABLE-1m-LEAD/330921868417?hash=item4d0c7afc81:g:IPYAAOSw9a5XPvW2 Og så denne: https://www.clasohlson.com/no/Exibel-3,5-mm-lydkabel/p/38-8086-1 For software er jeg enig i Audacity. Endret 11. september 2020 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden): tror du på forhånd må bestemme om lyden skal gå fra jack til DIN eller fra DIN til jack Stemmer når det er 5-pins DIN. Godt poeng. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Fant en jack til DIN-adapter, men den var ment for mobiltelefon til midi-utstyr. Tar derfor ingen sjanser med andres penger. Min løsning har to kabler, så får trådstarter koble om Phono-pluggene til det virker. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2020 Oi. Har ikke takket for svarene - som kom for lenge siden. Jeg hadde faktisk ikke oppdaget at det var svar her - mener jeg så det stod "0 replies" hele tiden (??) Beklager - og takk for svar. Skal sjekke og se om jeg har flere spørsmål. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2020 Det stemmer at kassettspilleren har DIN-utgang, men jeg hadde jo misforstått hva DIN er. Den har nemlig også andre utganger (som jeg trodde var DIN - vet ikke hva de heter, se bilde). Blir det ikke enklere med slike utganger? Jack-inngangen på PC'er- er det den merket med hodetelefon? Den fungerer vel også som inngang? Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2020 Phono-plugg heter det visst. Er det noe sånt jeg trenger da? https://www.amazon.co.uk/2m-Male-6-35mm-Mono-Cable/dp/B00NLAQOG0 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 (endret) Ja, men jeg hadde kjøpt en med 3.5 mm jack, med tanke på at det er litt vanligere å ha lydkort med minijack, og slike kabler er lett å få kjøpt i norge forøvrig, veldig vanlig kabler. Endret 18. oktober 2020 av Uderzo Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 Yessmann skrev (10 minutter siden): Phono-plugg heter det visst. Er det noe sånt jeg trenger da? https://www.amazon.co.uk/2m-Male-6-35mm-Mono-Cable/dp/B00NLAQOG0 Funker ikke da det er mono 6,3 mm jack. Trenger noe slikt: https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/kabler-adaptere-for-hoyttalere-og-lyd/HAMA122294/hama-komposittkabel-3-5-mm-minijack-2-x-rca-0-75-m Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 (endret) 13 minutes ago, Yessmann said: Phono-plugg heter det visst. Er det noe sånt jeg trenger da? https://www.amazon.co.uk/2m-Male-6-35mm-Mono-Cable/dp/B00NLAQOG0 Merk at den der er mono. Kjøp heller en vanlig til minijack som nevnt over. Og kontakten heter RCA. Ikke phono. Endret 18. oktober 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2020 sedsberg skrev (Akkurat nå): Merk at den der er mono. Kjøp heller en vanlig til minijack som nevnt over. Opptaket er også mono (det er tale fra 1971). Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 sedsberg skrev (9 minutter siden): Og kontakten heter RCA. Ikke phono. Joda, det som de fleste i dag kaller RCA-kabel/-plugg ble før kalt både phono-kabel/-plugg og cinch-kabel/-plugg. 😉 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Får også kjøpt egne convertere som er USB-styrt. Kjøpte for noen år siden en USB Cassette-to-mp3 player (kosta et par-tre hundre kroner). Fungerte helt greit. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Er vel lite vits når en kabel til 30kr. og Audacity (gratis) kan gjøre samme jobben. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Helt klart. Bare lufta det som en mulighet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 (endret) Sånne kassettspillere som digitaliserer opptaket til MP3 uten å bruke PC høres enkelt ut, men er ofte elendig kvalitet. Det viser seg at nesten ingen lager kassettspiller-mekanismen lengre, så produsentene kan ikke lage gode kassettspillere lengre om de så ville. Og elektronikken er ofte veldig lav bitrate. Se denne videoen: Hvis det er mono tale fra 70-tallet, har det neppe mye å si, men resultatet blir bedre med en bra kassettspiller og riktig kabel til lydkortet på PCen. Endret 19. oktober 2020 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 (endret) Tecmoan har testet flere av disse spillerne og som regel er det faktisk resten av elektronikken som er svak der, og ikke mekanismen. Så de kan lage ganske gode spillere. De bare vil ikke. Trolig fordi det ikke lønner seg. https://www.power.no/hoeyttalere-og-lyd/musikkanlegg/teac-w-1200-dobbel-kassett-dekk-sort/p-1009968/ F.eks: Skulle tro denne var bra, til den prisen. Endret 19. oktober 2020 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 8. november 2020 Forfatter Del Skrevet 8. november 2020 (endret) Nå har jeg kjøpt 3,5 mm jack - RCA-kabel , samt installert Audacity. Når jeg kobler denne inn i PC'en, velger jeg "Mic inn". Jeg får overhodet ingen lyd i PC'en når jeg spiller av kassetten. Har prøvd å ta opp i Audacity (Transport - ta opp), men da får jeg "Feil ved åpning av opptaksenhet. Feilkode -9999 Unanticipated host error". Har i innstillinger, personvern valgt at apper skal ha tilgang til mikrofonen. Hva kan jeg gjøre? Endret 8. november 2020 av Yessmann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå