LittOmAlt Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Har en maskin som har internet, den andre mask er koblet opp med to nettverkskort og krysset kabel. Alt "virker" men jeg klarer ikke å dele hele c: maskinene i mellom. Fx. mappen "mine dok" på hovedmaskin blir ikke delt selv om c:\ er delt. De mappene som er synlige får jeg heller ikke skrivetilgang til selv om det er satt opp i innstillingene. Noen som har erfaringer, eller som har en url på denne utfordringen? Takker Lenke til kommentar
Metrouns Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) -slettet- Endret 1. oktober 2007 av theking Lenke til kommentar
Metrouns Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) -slettet- Endret 1. oktober 2007 av theking Lenke til kommentar
Merrin79 Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ja for det vil han nok.. Not.. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Forutsatt at du kjører Win XP: Mappen Mine Dokumenter er ikke tenkt å være delbar. Jeg antar C er systemdisk siden du har Mine Dokumenter liggende der. Systemdisker er ikke anbefalt delt på rotnivå i Win XP. (Men det er sikkert mulig for det...) Jeg ville heller ha delt en mappe eller en partisjon på C for å unngå evt problemer som de du beskriver. Bruker du enkel fildeling eller den avanserte? Har du XP Pro står det endel om forskjellen mellom disse i hjelpefunksjonen, pluss linker til Windowsområder som beskriver hva du kan få til og hvordan. Det var vel omtrent så langt mine kunnskaper rakk... Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 takk for svar. du har rett det er root på c:, og mine dok ligger på c: grunnen til at jeg vil dele mine dok er at alle program velger "mine dok" som default save katalog (mine filmer mine bilder etc) og da er det frisende åbenytte "mine dok" som katalog (selv om de er MS som har valgt den og ikke jeg) Det du sier er at c:\ root ikke er ment å dele. Da er spørsmålet om det er mulig likevel? Jeg kjører vin XP pro engelsk versjon på begge maskinene. Takker Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Jeg kan svare på det med Mine Dokumenter. C:\Documents and Settings\Brukernavn er ditt private område i Win XP (som bygger på Win NT, ikke Win 9x). Har du flere brukerkontoer på maskinen ser du hvor smart dette er. Belive me! OS gir ingen andre enn deg tilgang til dette området, hvor bl.a Mine Dokumenter ligger. Jeg har løst problemet du beskriver ved å putte en link til et delt område på hjemmenettverket mitt i mappen Mine Dokumenter, slik at jeg bare klikker på linken for å lagre på det delte området jeg linker til. Ønsker du dine egne løsninger (det ønsker vel de fleste av oss...) kan du søke i hjelpefunksjonen på "sharing files and folders". Det kommer det opp i alle fall fire forskjellige måter å dele mapper på. Edit Vil på det sterkeste anbefale Microsoft Windows XP Networking Inside Out, av Curt Simmons og James Causey fra Microsoft Press, ISBN 07356-1652-3, ca fem hundre spenn i Norge. Dataavdelingen hos de fleste bokhandlere har den. Endret 4. januar 2004 av baldviking Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ved å gå in i kontrollpanel og høyreklikke på C. å velge å dele C.Jeg deler C med den andre maskinen av praktiske grunner.Det er enkelt å oppheve det igjen.Er klar over at roten ikke er anbefalt å dele. Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Ved å gå in i kontrollpanel og høyreklikke på C. å velge å dele C.Jeg deler C med den andre maskinen av praktiske grunner.Det er enkelt å oppheve det igjen.Er klar over at roten ikke er anbefalt å dele. Hei Sunni jeg har delt c:\ som du sier, men mappen mine dok blir ikke delt hos meg, ref innlegget over. Lenke til kommentar
en fyr Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Du kan jo dele ut "Mine Dokumenter" mappen for seg selv. På dette "share" legger du til brukeren "Everyone" med alle rettigheter. Det virker som om du har norsk OS og jeg vet ikke om "Everyone" brukeren da heter "Alle". Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Du kan jo dele ut "Mine Dokumenter" mappen for seg selv.På dette "share" legger du til brukeren "Everyone" med alle rettigheter. Det virker som om du har norsk OS og jeg vet ikke om "Everyone" brukeren da heter "Alle". Hei en fyr takk for svar, jeg har nå sharet mine dok, men hvor i OS finner jeg "sharet" slik at jeg kan legge til everyone som bruker? Jeg har win xp pro engelsk versjon Lenke til kommentar
rwu Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 et lite hint: åpne my computer, trykk på tools->folder options->view... fjern haka "use simple file sharing (recomended)... deretter er det bare å h.klikke på disken/mappa du vil dele, velge "sharing and security"->new share Lenke til kommentar
en fyr Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 takk for svar, jeg har nå sharet mine dok, men hvor i OS finner jeg "sharet" slik at jeg kan legge til everyone som bruker? Jeg har win xp pro engelsk versjon I samme vindu/dialogboks som du velger "Share this folder", har du en knapp som heter "Permissions". Der står nok "Everyone" med leserettigheter, så da er det bare å krysse av forl "Change" også. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) I stedet for Everyone kunne han også ha lagt til brukerkontoen han er logget på den lokale maskinen og brukerkontoen han er logget på den tilkoblete maskinen. Med Everyone åpner han mappen for hele www i fall brannmuren svikter. Slik gjør jeg det på de delte områdene mine, men jeg har jobbstuff og sånt liggende lagret på hjemmemaskinen, da. Endret 4. januar 2004 av baldviking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå