another Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 Hei, Jeg har prøvd så godt jeg kan å finne spesifikk informasjon rundt dette, med utgangspunkt i at bidragspliktige er ufør, uten hell, så jeg prøver her: Jeg er ufør, og barnet mitt blir konfirmert i 2021. Barnets mor har motarbeidet samvær siden jeg ble skilt, og har ymtet frempå at hun skal søke om særtillegg/bidrag til særlige utgifter for å dekke hennes kostnader for konfirmasjonen. På tross av at hennes økonomiske situasjon er av en helt annen verden enn min er dette en person som uansett "skal ha det hun har krav på", om det fører til økonomiske problemer for meg er helt uinterressant i hennes verden. Det fikk jeg erfare da jeg under opphold i utlandet, og med utgifter tilsvarende det jeg lever for i Norge, måtte betale dobbelt så mye i bidrag. Hun visste det slo svært uheldig ut for meg, 30.000kr i gjeld og knapt nok penger til mat etter at regninger var betalt, men stilte seg helt likegyldig til mine rop om hjelp. Det kan virke som barnet mitt og bidragssystemet slik det fungerer i Norge er ett utmerket verktøy for "hevn" på eksmannen som tok steget og krevde skilsmisse. Så når jeg nå har en ny potensiell bidragsrelatert gjeldsbyrde i horisonten er jeg på leting etter svar på om hun faktisk kan kreve dette, og i så fall, hvor mye kan jeg forvente at regningen for hennes families fest blir på. - Jeg har minstesats uføretrygd, rundt 245.000kr/år, i følge bidragskalkulator ville jeg betalt 0kr i bidrag hadde det ikke vært for at jeg mottar barnetillegg. Fordi jeg mottar barnetillegg betaler jeg 2560kr/mnd i bidrag, så min bidragsevne (slik jeg forstår begrepet) er kun tilstede fordi jeg mottar barnetillegg. - Barnets mor har en solid økonomisk situasjon, 550000kr/år i inntekt, (ikke enslig, men gift med 1 barn med en mann i en husstand som totalt har 8-900.000kr/år i inntekt). Mine spørsmål er som følgende: - Vil NAV sannsynligvis innfri hennes krav om støtte til konfirmasjon på tross av min lave inntekt/uføretrygd? - Hvor mye kan jeg forvente at NAV krever hvis hun får innfridd søknad om stønad til konfirmasjon? Håper det finnes klare svar på dette, NAV svarer at de ikke har noe svar før saken har vært til behandling, så med deres hjelp er jeg i tåka frem til regningen er ett faktum. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Det er en forutsetning for særtilskudd til konfirmasjon at den bidragspliktige har full bidragsevne, jf. særtilskotsforskrifta § 2 annet ledd. Full bidragsevne vil si at man kan betale det fullt ut pålagte barnebidrag når det ikke tas hensyn til samvær. Personer som utelukkende betaler barnebidrag fordi de mottar barnetillegg kan ikke pålegges å betale særtilskudd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå