Gå til innhold

hvordan bli kvitt radiatorvifte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Få tak i ein stor radiator.. ;)

Den største AC radiatoren burde funke greit om du har det litt kaldt i rommet, ellers så går det an å bruke varmeregister fra bil. Er enkelte bilar som har varmeregister som er bedre egna til dette enn andre, men ka bilar det er, veit eg ikkje. Heilt sikkert noken andre her som veit det.

Lenke til kommentar
du kan jo legge radiatoren i vasken og skru på kalt vann eller i kjøleskapet/fryseren :p

1-Da er det heller bedre å ta vatn rett fra springen, men det vil føre til vanvittig sløsing med vatn.

2-Da vil kompressoren i kjøleskapet/frysaren ryke etter ganske kort tid, da den vil få varme tilført heile tida og kokmpressoren er ikkje laga for å gå kontinuerlig.

Bedre å skaffe ein stor radiator eller henge den ut vinduet i ly for sola.

Lenke til kommentar

hva med å lage sin egen?

kjøpe kobberrør, bøye, og lage en radiator som dekker hele bunnen av kabinettet.

Hvis du lager det det sånn at det bare er gitter i bunn av kabinettet og et luftehull i toppen så vil du vel få en liten luftstrøm? Spesielt siden det er ganske gulvkaldt på rommet mitt :)

Lenke til kommentar
lag en sløyfe av slanger grav det ned et parr meter i bakken og så en pumpe , det gjør jobben fast 4 grader på vannet.

Blir jo litt vansklig og flytte på da

:thumbs::dribble:

nettop!

litt av poenget er å få en maskin som er like enkel å flytte på som før (om enn litt tyngre :) )

kunne jo lagt på noen peltier, men siden de trenger kjøling så må jeg vel feste noen vannblokker til dem da, og da blir det jo litt poengløst: bruke vann til å kjøle ned peltier for så å bruke peltier til å kjøle ned vann :thumbdown:

Lenke til kommentar

hvis du har en gammel fryser som ikke brukes e rjo saken enkel

sett en timer bryter på fryseren, f.eks at den slår seg på hver 3/4 time, da vil den ikke brenne opp så fort. da varer den nok ganske lenge. så slenger du raddisen oppi der. slangene er ditt problem. pass på at fryseren er sinnsykt kald når du slenger den nedi, så du slipper å fryse lufta der inne ned samtidig

Lenke til kommentar

Altså. Trenge en virklig så stor radiator for at det skal gå uten vifter.

I min PC har jeg en Evo 240 og en Evo 120. Disse kjøler CPU og GPU (VPU om du er kresen på det). Dette oppsettet står med åpent kabinet.

Kjører akkurat nå CPU på 1.6 Vcore og 3.4 GHz.

Rom temperaturen er ca 18 grader. PCen står for hele oppvarmingen av rommet :p

Satte på Prime95 (max varme testen) og Hot Cpu tester. 100 % load i ca 1 time.

Dette gikk uten vifter. Bortsett PSU og NB viftene. Tempen endet på 60 grader. Ville sikkert vært litt lavere med std Vcore (1.525).

Høyt. Ja. Men godkjent hvis du kun kreve ett stille system og ikke ett som klokker.

Satte deretter på 3 papstvifter (94m3/time, 26 dB). Men de går på 5 volt. Så luftvolum er veldig lite og lyden uhørbar.

Testene kjører enda. Tempen er etter ca 10 min sunket til 47 grader. Og nå 20 min etter er den på 44 og kommer nok til å synke mer.

Ser ikke problemet med noen veldig stille radiator vifter. Men hvis du har en annen grunn så kan du jo nevne den.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

ok, hva med denne løsningen:

jeg lager en radiator som dekker hele bunnen av kabinettet (60x30cm).

siden jeg ikke skal ha vifter i kabinettet, så må jo ALT vannkjøles, så dette er det jeg tenkte: jeg lager radiator med to rørkretser.. altså 2 utganger og 2 innganger for vann.

dermed blir det noe sånnt:

tank-->pumpe-->CPU-->GPU-->RAM-->radiator-->hdd-->PSU-->radiator-->tank

heh.. trenger kanskje en litt kraftig pumpe :)

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, dra ut kontakten å se hvor mye tempen stiger. Radiatorer kjøler jo selv om de ikke har noen vifte som blåser på seg.

Hvis poenget var å få det stille så kan det jo ikke skade.

Var poenget å få grov kjøling, men uten radatorvifte, bygg en svæær bong-kjøler :p Den er vel riktignok lite mobil da.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

ja, jeg kommer nok sikkert til å sette inn et par vifter med felles viftestyring på uansett, men de skal helst ikke brukes i det hele tatt... på LAN kanskje :)

men la oss tenke oss at jeg skal lage en egen gedigen radiator da.. ville dette være en grei konstruksjon kanskje?

http://www.freewebs.com/habrethil/images/raddis.JPG

(copy/paste linken... freewebs! :thumbdown: )

skivene skal jo sitte en god del nærmere hverandre da.. tenker meg at hele elementet blir ca 5cm i diameter og skivene sitter max 1cm fra hverandre!

edit.. glemte skjermkortet da :)

tank-->CPU-->GPU-->RAM-->radiator-->skjermkort-->hdd-->PSU-->radiator-->tank

:thumbs:

Endret av AutoExec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...