MrPets Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 Maler huset utvendig med linoljemaling om dagen, og nærmer meg heldigvis slutten. Forleden dag var jeg klønete nok til ikke å sjekke værmeldingen, og det begynte naturligvis å hølje et par timer etter at jeg var ferdig. Regnet stod rett på to nymalte vegger. Dette gjaldt mellomstrøket, så da er spørsmålet om jeg bare kan fortsette rett på toppstrøk som om ingenting har skjedd eller må gjøre noe mer? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 Det vil alltid være en eller annen form for fuktighet i treverket så så lenge du venter et par dager med greit vær så skal det gå fint. Linoljebasert maling er vel ikke så blank av seg (rett meg hvis jeg tar feil) men duggen som kommer på kvelden kan gjøre malingen matt. Er malingen blank så kan det være greit å male tidligst mulig på dagen sånn at den får tørket mest mulig før kveldsduggen setter inn. 1 Lenke til kommentar
MrPets Skrevet 10. september 2020 Forfatter Del Skrevet 10. september 2020 Flott, takk for svar! Da virker det ikke helt søkt å følge den opprinnelige planen. Vet at flere leverandører understreker viktigheten av klarvær i minst 24 timer, uten at jeg helt forstod hvorfor. Værmeldingen ser bra ut nå, så da er det bare å komme i gang. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 (endret) Mange malingsfabrikker skriver en del ting for å gardere seg litt i ettertid. På etiketten hvor farven står står det at malingen har holdbarhet på et år. Dette skyldes av farven kan begynne å skille seg hvis det står stille / ubrukt over tid så så lenge en rører malingen eller rister boksen kan man bruke malingen utover et år. Endret 10. september 2020 av ilpostino Lenke til kommentar
MrPets Skrevet 17. september 2020 Forfatter Del Skrevet 17. september 2020 Regnværet førte med seg noen flekker, har du noen idé om hvordan jeg best kan fjerne oljemaling? Har prøvd med Whitesprit så langt, det går middels greit men tar tid når det er såpass mye . Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 Hvor er det sølt oljemaling? Du kan jo bruke Mykejens men det er ganske kraftig middel så kan bleke klær og lignende produkter. Mykejens går også under navnet "penseldoktor" og lignende, litt avhengig av hvem som har laget det. Lenke til kommentar
MrPets Skrevet 17. september 2020 Forfatter Del Skrevet 17. september 2020 (endret) Ja, beklager at det ikke kom med. Primært på utefliser og lift. Spesielt førstnevnte er litt vrien, da det nå har stivnet Endret 17. september 2020 av MrPets Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. september 2020 Del Skrevet 17. september 2020 prøvd med glasskrape? Du skal kunne få av mesteparten av malingen med det men det er godt mulig det sitter igjen et lite, tynt lag som kan sette litt farve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå