LittOmAlt Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Hei har brukt min bærbare og koblet til stereo. I flere tilfeller har jeg erfart at høytelere eller forsterker ikke er helt frisk etterpå. I disse tilfellene har jeg vært DJ i selskap og volumet har vært høyt... men ikke høyere enn da jeg brukte vanlige CDer til musikk. Noen av dere som har erfaringer med dette? Eller noen som kan gi meg råd til hva som kan gjøres for å unngå dette? Takker Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 lydkort kan gi et nokså mye høyere ut-signal enn cdspillere, dvs at lyden ut av høyttalerne blir høyere med mp3 enn med en cdspiller. Du må skru ned volumkontrollen på pcn for å ikke ødelegge noe. Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 ok, hva er den anbefalte inngangen i forsterker når PCn er kilden? Hva er et anbefalt nivå på volum ut av PC når en benytter den som kilde mot forsterker? Ellers, finnes det andre forklaringer enn for sterkt ut signal? Takker Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Det kan jo hende at det kan være noe med at det kan være mere støy på mp3 filer enn stde. cd (wave filer)...... Men jeg vet ikke, jeg bare tipper..... Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 jeg ville tatt en ledning fra line out på lydkortet til en line in på forsterkeren, spiller vel liten rolle hvilken line in man bruker. Så styrer du volumet på forsterkeren istede for pc`n Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Det kan hende at den bærbare pc'n er rett og slett for dårlig til å forsterker lyden, når den er tilkoblet anlegget kan det hende at du bryter grensa for hva pc'n klarer å forsterke uten støy, prøv å bruk pc'n minst mulig som volumkontroll, ha den på et så lavt volum som mulig, og heller bruk forsterker(ne) til å forsterke lyden, finn en god balanse, en forsterker har jo også sine begrensninger, men grensa er nok langt høyere enn på den bærbare pc'n, det er vertfall det jeg har erfart. Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 takk for svar jeg ser at det er volumnivå på pc dere fleste mener noe om, og det er vel også litt min mening, men er det noen av dere som har opplevd det med at forsterker/hlytalere gir "litt opp" og svaret på dette ikke er volum ut fra PC? Muligens kan det være med støy, dårlige lydkort, dårlig rippet, spikes, for stor dynamik? etc.... Med andre ord, har dere konkrete erfaringer og kanskje også konkret løsning på problemet. Jada, jeg vet jeg maser... Takker Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Hva er et anbefalt nivå på volum ut av PC når en benytter den som kilde mot forsterker? Det beste er jo og ha samme nivå som fra en cd-spiller ut av pcn. Det kan jo også hende at forsterkeren er for svak for høyttalerne, eller omvendt (lite trolig). Mye kan være galt Lenke til kommentar
Lord Hassan Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 men kjører du line out, som en sa over. Så får du ikke kontrollert lyden på pcen. Da kontrollerer du den på forsterkeren. Kjører du den på headsett utgangen, så kan du risikere å få et alt for sterkt signal. Da er signalet forsterka før det kommer til forsterkern, og blir forsterka igjen... Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Jeg bruker headset ut, tror jeg, har ikke sjekket hvor jeg har stappa pluggen inn... burde naturligvis det. Jeg har tre hull (pc'n altså) et med headset symbol, et med mikrofon og et som har et symbol bestående av en O og en pil utenfra og inn. (-> og O som overlapper) Regner da med at jeg ikke har line ut. Så mao, så forsterker PC'n signalet som igjen blir forsterket i forforsterkeren min som igjen blir forsterket av sluttrinnet mitt på 2x150 w. Det skulle i hvert fall bli høyt nok.... om ikke høytalerne bukker under da....noe som har skjedd flere ganger... huff. Noen som vet hvordan måle "styrken" på utgangen med et digitalt multimeter (Fluke), og noen som vet hva som er korrekt "styrke"? Er det volt (eller milli volt)en snakker om? De av dere som kan detter utfordres *s* Takker Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 no va du smart no va du VELDIG smart ja, hva? Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 takk bALLEMANN den kommentaren var nyttig for meg siden jeg søker etter fakta rundt problemstillingen "MP3/stereoanlegg" Så jeg oppfordrer de som kan hjelpe meg å forsette. Takker Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Du bør sammenligne signalet til en vanlig cd-spiller med signalet fra pcn. Lag en cd med en frekvens-sveip. Putt så denne i cd-spilleren. Skru multimeteret på vekselspenning, og trykk på play på cdspilleren. Mål så spennings-signalet ut av cdspilleren. Noter spenningen. Putt cd'n i pcn, og mål signalet ut av pcn. Korriger så volumet med volumkontrollen i pcn til du får omtrent lik spenningsstyrke som du fikk fra cd-spilleren... Da bør du være i mål. Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Hei takk for svar cdrom, høres fornuftig ut, men hva er en cd med en frekvens-sveip? Hvordan lager man en? Kan image lastes ned noe sted i fra? Og, ac måling med digitalt multimeter vil vel da gi et gjennomsnitt, er det greit nok ift. de ulike frekvenser som kan ødelegge en høytaler/forsterker? Takker Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Du trenger bare en mp3 som feks bare spiller 40Hz, du har sikkert en "bass-test" liggende. Jeg ville valgt en frekvens i bassområdet fordi det er mest kritisk (der ødeleggelsene på utstyret skjer). Legg denne fila inn på en cd og spill den av ( kan være lurt å ta med noen flere frekvenser hvis du har, for å være helt sikker). Beklager uttrykket frekvens-sveip da dette ikke ville vært til noe hjelp, det er noe ala. thx-introer..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå