Håkon03 Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) Var innom Elkjøp med en kamerat i dag. PC 105 og TRV 33 hadde der samme pris: 7995.-. Ut fra min egen erfaring mener jeg at PC 105 er et bedre kamera, (burde være,da det ligger 1000,- til 2000,- over generellt på nettet). Jeg vet at en kan få TRV 33 ned mot 7000,- på nettet, men burde han allikevel kjøpe PC 105? Gir TRV 22 like godt videobilde som TRV 33 og PC 105. Jeg spør fordi han ikke har behov for stillbildefunksjon. Håper på seriøst svar fra en som har erfaring fra en av disse kameraene. Endret 2. januar 2004 av Håkon03 Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Jeg lurer på det samme selv. Syntes trv 33 var mye bedre å holde. Men PC 105 er vel nyere så vidt jeg vet. Håper på seriøst svar fra en som har erfaring fra en av disse kameraene. Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Skreiv ein post tidlegare om dette... hugse ikkje alt igjen.. Men alt i alt er dei veldig like. Hovedforskjellen er "formatet", eller designet. Mange synes kanskje TRV33 er betre å halde, men sjølv synes eg PC105 er heilt ok (har dette kameraet sjølv). Den viktigaste forskjellen er kanskje LCD skjermen. LCD skjermen på PC105 er mykje betre i sterkt sollys, noko som er viktig sidan nesten alle funksjonane blir styrt via LCD skjermen (touchscreen). PC105 er også mindre og er som nevnt ein litt nyare modell. Men besøk ein butikk og kjenn korleis begge to er å halde. Trur begge kamera er bra. Lenke til kommentar
sdfg Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg går også å grubler på hvilket av disse kameraene jeg sal kjøpe. Virker som om kameraene teknisk sett er veldig like, men ser at PC105 har batteriet på "siden", i stedet for "bak" slik trv33 har det. Blir ikke dette veldig klumpete dersom man skal sette på større batteri? Kanskje bedre løsning for større batteri på trv 33? Lenke til kommentar
Buffe Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Har PC 105 ekte 16:9 opptaksformat slik som TRV 33? Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 PC105 har ekte 16:9 som TRV33 ja. Viss du skal ha de største batteri på PC105 så vert det klumpete ja. Eg bruker batteri som følgjer med (ca 60 min opptak) + eit batteri som er betre men samme størrelse ca over 100 min opptak... Det er nok for meg.. Spørs kva du skal bruke kameraet til og om du er på tur langt frå straum.. Lenke til kommentar
degas Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Sony PC-105E; Dette kameraet har jeg erfaringer med, har hatt det i snart ett år og tatt vel 12-15 t opptak. Følgende er mine innvendinger: - det er lite, faktisk altfor lite og med knotede knappbetjening. Særlig gjelder det zoombetjeningen som du ikke finner med kalde fingrer! - håpløs intern mic, som tar opp all kameradur og det minste vindpust. Du trenger zoomgun med én gang! - dårlig kvalitet på opptak i dempet lys og inne. Disse blir grumset og med mye støy. - LCD-skjermen fungerer særlig dårlig i sollys eller sterkt lys utendørs! - irriterende å måtte benytte LCD-skjerm for all type innstilling, skjermen stjeler for mye strøm. - dårlig eksponeringskontroll ved at du ikke har noe å forhold eksponeringen i mot -OG, stillbilde funksjoner er noe man overhodet ikke har nytte av. Ubegripelig at de ressurser som er brukt på dette, ikke er anvendt i å konstruere et noe bedre DV-kamera! Men: det har DV-in, og det er bra! Det tåler også å være ute.......... degas Endret 7. januar 2004 av degas Lenke til kommentar
Håkon03 Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Takk for dine erfaringer degas. Uvanlig på dette forum å få servert en så lang liste over innvendinger mot et SONY kamera. Høres ut som at du er klar for å gå opp en klasse i kvalitet? Uansett tror jeg PC 105 er et godt kamera til 8000,-(mellomklassen) Lenke til kommentar
degas Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Men er det ikke kjekt å få en praktisk vinklet vurdering av disse greiene vi kjøper, og som testes i bøtter og spann uten at vi får så mye nyttig ut av det? degas Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Eg har veldig liten erfaring med andre kamera, men har nokre synspunkt på kommentarane til degas: - det er lite, faktisk altfor lite og med knotede knappbetjening. Særlig gjelder det zoombetjeningen som du ikke finner med kalde fingrer! Det er lite, men eg synes det er den store fordelen med dette kameraet. Lett å ta med. Klarer fint å betjene både zoomen og halde kameraet støtt med mi hand. Men viss du har litt klumpete hand med korte fingrar f.eks. så kan det vere vanskeleg. Prøv i butikken som nevnt før. - håpløs intern mic, som tar opp all kameradur og det minste vindpust. Du trenger zoomgun med én gang! Kan ikkje høyre noko merkbar motordur frå mitt kamera. Men er einig i at mic'n tar opp mykje vindstøy og at stemma til den som heldt kameraet blir veldig sterkt i forhold til folk som snakkar framfor kameraet (skreiv om dette i ein tidlegare omtale av PC105). - dårlig kvalitet på opptak i dempet lys og inne. Disse blir grumset og med mye støy. Synes innekvaliteten er heilt ok. Har kjøpt eit lite ekstra lys i tillegg og det hjelper. Bra nok for hobbyfilming men ikkje til noko storproduksjon kanskje. Igjen presiserer eg at eg har lite samanlikningsgrunnlag. Men har sett utdrag frå filmer gjort med andre kamera i samme prisklasse og PC105 er minst like bra som dei andre.. Kanskje nokon andre veit om nokre andre spesielt gode kamera i mørke i denne prisklassen? Trur det er vanskeleg. Bruk ekstra lys! - LCD-skjermen fungerer særlig dårlig i sollys eller sterkt lys utendørs! Dette skjønner eg ingenting av. LCD skjermen min fungerer super. Brukte kameraet mykje når eg var i Frankrike i sumar i sterkt sol i 14 dagar. Sjølv med sol rett på LCD skjermen ser ein bilete og knappane godt (dog ikkje så godt som i overskya ver sjølvsagt). Kan uansett garantere at LCD skjermen på PC105 er betre enn på TRV33. Er einig i at det kunne vore litt fleire "vanlege" knappar til innstillingar som eit alternativ til LCD skjermen. Men Touchscreen er veldig brukarvennleg meine no eg. Og det er det samme uansett om du kjøpe TRV33 eller PC105.. Stillbildefunskjonen er ikkje til noko andre enn bilder til å f.eks. sende på e-post. Men den er like bra (eller betre?) enn den på PC105. Alt i alt så trur eg PC105 er betre enn TRV33. Men som nevnt tidlegare så er det viktigaste å velgje eit kamera som du liker forma på, liker å halde i handa og bruke. Og viss du vil ha eit betre kamera er det berre å betale litt meir.... Endret 8. januar 2004 av BA1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå