Gå til innhold

Her er forskjellene på Xbox Series X og Xbox Series S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.Sorter skrev (22 minutter siden):

Som igjen er en bra ting for gamere. Med tanke på at Sony også har begynt å flytte sine exclusive spill til pc plattformen.

Sony har foreløpig flyttet 1? Spill over til PC. Horizon.

Og det var vel etter nesten 3 år.

 

Det er uansett ikke bra for dem som kun har en konsoll. Noe som er svært sannsynlig da series S er såpass billig sammenlignet med en PC.

Lenke til kommentar
Iki skrev (12 minutter siden):

Sony har foreløpig flyttet 1? Spill over til PC. Horizon.

Og det var vel etter nesten 3 år.

 

Det er uansett ikke bra for dem som kun har en konsoll. Noe som er svært sannsynlig da series S er såpass billig sammenlignet med en PC.

Trodde crash bandicot og death stranding var exclusiver på ps4? Nå er jo  også snakk om gran turismo 7. Har ikke Sony selv vist interesse av å slippe flere til pc?   Fremtiden lyser hvertfall godt for pc plattformen. Hvorfor er det ikke bra for de som har en konsoll? Fordi flere vil bli underholdt av flotte spill? Eller at du mener at ingen vil kjøpe PlayStation, siden mange av titlene kommer på pc?

Endret av Mr.Sorter
Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (46 minutter siden):

Trodde crash bandicot og death stranding var exclusiver på ps4? Nå er jo  også snakk om gran turismo 7. Har ikke Sony selv vist interesse av å slippe flere til pc?   Fremtiden lyser hvertfall godt for pc plattformen. Hvorfor er det ikke bra for de som har en konsoll? Fordi flere vil bli underholdt av flotte spill? Eller at du mener at ingen vil kjøpe PlayStation, siden mange av titlene kommer på pc?

Death stranding var iallefall en timed exclusive, hvor planen var en PC versjon helt fra starten av.

Kojima productions er vel såvidt jeg vet ikke et Sony studio.

Samme med crash, som var en timed exclusive laget av et tredjepartsstudio.

 

Sony har selv vist interesse i å slippe flere spill til PC, men hvilke det er snakk om vet vi ikke.

 

Det er ikke bra for dem som spiller på konsoller kun basert på det at du ikke kan lage et spill som er 100% optimalisert for denne konsollen.

Vi har lenge sett spill som ikke klarer kjøre 30 fps på forrige generasjon, og det kan fort fortsette inn i denne generasjonen.

Lenke til kommentar
Iki skrev (43 minutter siden):

Death stranding var iallefall en timed exclusive, hvor planen var en PC versjon helt fra starten av.

Kojima productions er vel såvidt jeg vet ikke et Sony studio.

Samme med crash, som var en timed exclusive laget av et tredjepartsstudio.

 

Sony har selv vist interesse i å slippe flere spill til PC, men hvilke det er snakk om vet vi ikke.

 

Det er ikke bra for dem som spiller på konsoller kun basert på det at du ikke kan lage et spill som er 100% optimalisert for denne konsollen.

Vi har lenge sett spill som ikke klarer kjøre 30 fps på forrige generasjon, og det kan fort fortsette inn i denne generasjonen.

Det er ekstreme kostnader og lage spill, og dette har Sony skjønt med at de kan tjene penger på ved å slippe på andre plattformer. Lengre ned i veien vil Sony slippe noen av sine titler på pc. 2-3 år ingenting å si. Så lenge man kan spille i høyere setting og ikke i låst fps.

Endret av Mr.Sorter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony er litt forsiktig ennå, men det er litt interessant å se at Sony lar flere av sine spill kommer til PC nå. 

Horizon er det eneste som er utviklet internt, men så har man også spill som Death Stranding, Journey, Beyond, Heavy Rain og Detroit som alle per definisjon er Sony-spill. Altså at Sony eier rettighetene til disse spillene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser veldig mange hyller Xbox Series S og jeg er jo forsåvidt enig at modellen Microsoft går for her hvor du kan gå for betaling per mnd over 2 år og faktisk betale mindre for konsollen totalt sammenlignet med å kjøpe den direkte så fremt til at planen din var å abonnere på Xbox Game Pass Ultimate uansett er jo et utrolig smart trekk.

Når det er sagt så vet jeg ikke helt om jeg stole helt på denne markedsføringen. Microsoft forsøker å dumme ned det teknologiske aspektet her og markedsfører de to konsollene mer eller mindre sånn her:

Xbox Series S - 1080P

Xbox Series X - 2160P/4K

 

Det er jo forsåvidt greit det og det er klart at en gjennomsnittlig forbruker har jo ikke snøring på TFLOP's meg her og TFLOP's meg der osv.. Så det er sikkert veldig smart å gjøre det på denne måten.

Men jeg blir nokså skeptisk. Hovedforskjellen på disse to konsollene ligger primært på GPU og lagringskapasiteten. Og det er jo en temmelig svær forskjell på GPU. TFLOP's er riktignok et nokså teit tall for å sammenligne, men her er det jo sammenligning av to skjermkort med samme arkitektur så da pleier det jo å være nokså representativt. 4 vs 12 er en enorm forskjell. Det tilsvarer noe det samme som GeForce GTX 1650 Super versus GeForce RTX 2080 Ti om vi skal dumme ned tankegangen bak TFLOP's en smule.

Det er jo greit nok at om ting skal renderes i 1080P/1440P så kreves det langt mindre kraft sammenlignet med å rendere det i 2160P. Det er jo fire ganger så mange piksler i 2160P sammenlignet med 1080P, men det betyr jo ikke at det krever 4x ytelsen for å oppnå samme FPS da det er mange visuelle elementer som ikke knyttes direkte mot skjermoppløsning osv..

Xbox Series S har jo da svakere grafikkytelse enn Xbox One X. Og det er jo ikke sånn at Xbox One X klarte å tilby alle spill i 1080P@60. Mye av det skyldes vel først og fremst spillutviklerne som valgte å utelukkende sikte seg inn på 4K@30 og ikke gadd å implementere et valg for 1080P@60 men uansett.

 

Jeg sitter med en følelse at når alt kommer til alt og begge disse konsollene er ute på markedet så viser det seg fort at det er ikke sånn at du får Xbox Series X grafikk bare med redusert oppløsning. Det blir nok fort sånn at det er flere av de visuelle detaljene som vil bli redusert på Series S for å oppnå stabil 60 FPS. Og jeg blir ikke sjokkert om det kommer en rekke spill hvor spillutviklere prioritere det visuelle over ytelse og du plutselig sitter kun med valget for 1080P eller 1440P@30 og ikke noe valg som gir deg 60 FPS med Series S.

Man kan kanskje si at du ikke kan forvente mer når du går for den rimelige modellen. Men sånn som markedsføringen legger det opp så tror jeg man fort kan bli litt lurt her. Når du ser på tallene for GPU så er det jo en temmelig stor forskjell på Series S til Series X, en forskjell som normalt ville kostet deg langt mer enn 2000 kr. Og hvor lenge kommer du til ha konsollen? Denne generasjonen vil vel også fort vare i en 5-7 år så sitter du på en 1080P i dag så er det vel ingen selvfølge at du gjør det i 5-7 år fremover i tid.

 

Ville nok tenkt meg om et par ganger før jeg ville hoppet rett på Xbox Series S, om man så bare har 1080P TV eller ei. Med Series X så er du jo nærmest garantert at du vil få spilt alle spill i 1080P med stabil 60 FPS (skulle man hvertfall tro) med Series S så ville jeg ikke vært så alt for sikker. Men om du er en som gjerne sier deg fornøyd med 30 FPS så er det nok et temmelig sikkert og solid valg til en veldig god pris.

Det foreligger jo heller ingen detaljer om DXR. Vi vet at begge støtter DXR, men tallene for GPU sier jo absolutt ingenting om hvilke forskjeller som foreligger hva gjelder dedikert maskinvare for DXR. Vil vel nesten tro at GPU i Series S også vil ha svakere maskinvare med tanke på DXR som jo også vil spille inn naturligvis.

 

Også er det jo greit å tenke på at den har 512GB NVMe og er digital-only. Den disken blir nok temmelig full ganske så raskt når alt må lastes ned og installeres. Ekstra disk på 1TB skulle koste rundt 2500 kr, det er jo mer enn prisforskjellen alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det er sagt at man kan koble til vanlige eksterne disker, og så bruke de til oppbevaring av spill. Håper de i så fall får på plass en automatikk som flytter spill frem og tilbake etter behov.

Og så vil spill kanskje ta litt mindre plass på S. Smart delivery skal vel sørge for at man ikke får 4K assets osv. hvis man har en S.

1 hour ago, RamGuy said:

Xbox Series S har jo da svakere grafikkytelse enn Xbox One X.

Nå sa du jo selv at TFLOPS ikke nødvendigvis er en god sammenligning, i hvert fall ikke på tvers av arkitekturer. Så det vet vi jo ikke ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (7 timer siden):

Såvidt jeg vet kommer begge spillene til PC også?

Der utviklerne kan stille minstekrav, f.eks krav om SSD. Det kravet vil nok ikke gå over SATA SSD på en stund, men kan nok tildels omgåes med mer ram. Hvis ønskelig kan dem sette minstekravet på PC til noe slikt som 8 eller en rask 6 kjerner CPU, GeForce RTX og en PCIe 4 nvme SSD for å vise hva XBSX/SS virkelig er god for, men det hadde utelukket mye salg på PC ihvertfall i noen år.

På CPU siden har selv moderate PC'er ligget langt over konsollene lenge nå, men det vil nok ta en god stund får en større andel av PC gamere får ray-tracing hardware. En fallback løsning for PC’er uten ray-tracing hardware som vi ser i Metro Exodus f.eks er jo alltids mulig. Så det er ikke som at ting vil stå på stedet hvil, men ja, det vil være et hinder for å få rask god utnyttelse av XBSX/SS. Det vil uansett være en kryssplattform periode (også til PS5 mtp 3. parts spill) og en læringskurve med nye konsoller.

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (2 timer siden):

Xbox Series S har jo da svakere grafikkytelse enn Xbox One X. Og det er jo ikke sånn at Xbox One X klarte å tilby alle spill i 1080P@60. Mye av det skyldes vel først og fremst spillutviklerne som valgte å utelukkende sikte seg inn på 4K@30 og ikke gadd å implementere et valg for 1080P@60 men uansett.

Først og fremst gjaldt det nok at strikkmotor CPU'en i XBO-X ikke kan mate GPU'en raskt nok for 60FPS i mange spill, GPU'en hadde heller bare gått mye på tomgang med lavere oppløsning.

Med XBO-X vs XBSX GPU'en så blir dette tidlig GCN mot RDNA2, det er en stor uplift her i utnyttelsen av flop ytelsen. Ellers vil jeg tro at GPU'en balansert slik mot XBSX at det blir bare (stort sett) rendering oppløsningen dem trenger å tenke på for å gjøre det enklest mulig for spill utviklerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lostfields skrev (1 time siden):

For de som er bekymra for specs for Xbox Series S kan jo ta en titt på presentasjonen til Microsoft, hvor de sier at hardware er plukket ut spesifikt for å skalere med oppløsning og for å få den billigst mulig.

Eller så kan man se digital foundry sin video hvor de er bekymret.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Eller så kan man se digital foundry sin video hvor de er bekymret.

Alltid bekymringer, men MS hadde ikke gjort dette om de ikke hatt troa på det. Er SDK'en laget med dette i tankene så får de det nok til. Velocity Architecture er også en teknologi som gjør at minnehastighet og størrelse ikke har så mye å si lengre, for textures lastes direkte fra SSD til GPU og textures som ikke rendres fjernes fra minne.

Det blir uansett spennende å se om 2 måneder, for da blir det nok et utallige sammenligninger. Hadde vært gøy å ha PS5 på plass også da.

De prata litt om Gears 5 også på 19:30, og der var de ikke like negative når det kom til minne og GPU. De var allikevel bekymra når de så tech-demoene som demonstrerte Velocity Architecture uten å gi en begrunnelse.
 

 

Endret av Lostfields
Lenke til kommentar
Lostfields skrev (1 time siden):

Det blir uansett spennende å se om 2 måneder, for da blir det nok et utallige sammenligninger. Hadde vært gøy å ha PS5 på plass også da.

Det er faktisk mest spennende om 2-3 år, når Microsoft sine større spill begynner å komme ut til series X.

Det er også dette tidspunktet som bekymrer digital foundry, ikke de spillene som kommer nå først.

 

Når spill som virkelig presser series X, slik at den ikke klarer 4k uten oppskalering, kommer, hvordan vil da series S klare seg?

Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk mest spennende om 2-3 år, når Microsoft sine større spill begynner å komme ut til series X.

Det er også dette tidspunktet som bekymrer digital foundry, ikke de spillene som kommer nå først.

 

Når spill som virkelig presser series X, slik at den ikke klarer 4k uten oppskalering, kommer, hvordan vil da series S klare seg?

Uten at jeg er noen teknisk ekspert, så vil jeg anta at 1440p målsetningen til Series S kan komme til å ryke om noen år. De har litt rom å rutte med, sånt sett.

Nå tror jeg egentlig at de aller fleste spill kommer til å kjøre i 4K på Series X. Slik som PS4 siktet seg inn på 1080P denne generasjonen, tror jeg at Series X vil sikte seg inn på 4K neste generasjon. Nå vet jeg at det finnes spill som ikke kjører i 1080P på PS4, men det er vel ikke så mange av dem?

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Tror en god del spill kjører med variabel oppløsning.

Men når man ser på de største og mest storslåtte spillene, så kjører de i 1080P. Spill som f. eks HZD, AC Odyssey, GoT, TLOU2 og RDR2.

Ser at spill som sikter seg inn på 60fps sliter mer (f. eks Battlefield), men det er jo pga at CPU-en er så svak. Akkurat det problemet kommer de ikke til å ha den kommende generasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...