Gå til innhold

Eksperter: Hydrogen i lastebiler er blitt forbigått av batterier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (16 minutter siden):

Ja, du har jo aldri kommet med noen tektisk eller økonomisk innsikt før, så du kan jo starte? 

Voksent svar ? 

 

oophus3do skrev (18 minutter siden):

Altså er det greit å være litt skeptisk, men som sagt så må enkelte av tingene der addresses, dog mye av det er jo tøys og tull og gamle nyheter. F.eks det at broren til Trevor har fått lov til å komme inn i en posisjon Nikola ikke utnytter er jo ikke uvanlig i start-ups. Den posisjonen går til noen andre om posisjonen skulle blitt brukt senere. Inntil den tid, så er det samarbeidspartnerne som tar seg av den jobben. 

Stå på, du er snart på Fiskeskjær ?

Hva med å kommentere Trevor's påstander i fjor høst om at Nikola allerede hadde teknologi for å lage et batteri som er 40% lettere, til halvparten av prisen og med dobbelt så høy energitetthet enn batterier som finnes i dag? 

Enda merkeligere blir det når de nå har gjort en avtale med GM som blant annet betyr at de skal bruke GM's batterier!!!

Kommentar?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Antilooop skrev (18 minutter siden):
oophus3do skrev (54 minutter siden):

Ja, du har jo aldri kommet med noen tektisk eller økonomisk innsikt før, så du kan jo starte? 

Voksent svar ? 

Jeg forventer jo at du har dem, eller var det ikke noe alikavell? 

Antilooop skrev (18 minutter siden):

Hva med å kommentere Trevor's påstander i fjor høst om at Nikola allerede hadde teknologi for å lage et batteri som er 40% lettere, til halvparten av prisen og med dobbelt så høy energitetthet enn batterier som finnes i dag? 

Dette har jeg kommentert før, og det står nok i stil med all annen batteriutvikling man har sett de siste 10 årene. Man kan bli opprømt og begeistret for små-skala tester på enkelte "sheets" av en celle, mens det fremdeles er en lang vei å gå. 

Om det er sant at Nikola ble svindlet av en con-man på disse cellene, så er det selvfølgelig kritikkverdig at de ikke bare innrømmet at de ble tatt med buksene nede med dem. Men det er ikke sikkert at de kun har lekt med én gruppe utviklere. Det er nok flere som har kontaktet dem i det siste. 

Antilooop skrev (18 minutter siden):

Enda merkeligere blir det når de nå har gjort en avtale med GM som blant annet betyr at de skal bruke GM's batterier!!!

Hvorfor er det merkelig at de skal bruke GM sine batterier? GM har tilgang til en komplett ny fabrikk, og en ny platform. Det vil spare dem enormt med tid og penger å havne på samme plass, og være ved mulighetene til samme skala. 

Som sagt, jeg trur ikke Trevor Milton har klart å lure en såpass stor gjeng med en startup som har fått firmaet endevendt flere ganger. Bosch har vært der, CNH/IVECO har vært der, VTIQ folket har vært der og ikke minst GM har vært der. Det er umulig at de ikke har noen ting som er av verdi, da slike samarbeid ikke hadde oppstått uten noe bak sceneteppet. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Fint å måtte si når GM nylig har hoppet inn med eierskap på 11%, samtidig som Trevor Milton gav alle ansatte over millionen i bonus nå nylig. ;)

Morsomt at du skulle nevne det, da det jo er veldig rart at Nikola skal bruke GMs batteri- og hydrogenløsninger tross store ord om banebrytende batteri- og hydrogenteknologi. Det var litt rart og ga liksom ikke mening.

Før i dag, da det viser seg at begge deler sannsynligvis bare var to av mange løgner fra Nikola (dvs. særlig Milton).

Sitat

Lucid er ingen konkurent mot Nikola? Lucid tar strupen av Tesla og gjør Tesla bedre en Tesla selv klarer. Det merkes når de har ex-Tesla ansatte som faktisk setter høye krav for tull de så mens de jobbet hos Tesla. 

Nikola er egentlig irrelevant. De er et svindelselskap som aldri vil komme noen vei. Lucid sikter seg inn mot det dyre luksusmarkedet, og det er et marked Tesla egentlig ikke er inne i. Lucid vil ødelegge luksus-fossiler, og også drittbiler som Jaguar I-PACE vil slite når Lucid kommer og banker dem.

Etter hvert vil Lucid også komme med rimeligere biler, men det vil nok ta en god del år før de er nede på et prisnivå som vil påvirke Tesla i noen særlig grad.

Sitat

I mellomtiden så er Toyota, Hyundai, Volvo, Daimler etc konkurrenter til Nikola, ikke Tesla eller Lucid. Lucid blir nok mer en samarbeidspartner om noe, om de krysser veier. 

Haha, nei.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (40 minutter siden):

Som sagt, jeg trur ikke Trevor Milton har klart å lure en såpass stor gjeng med en startup som har fått firmaet endevendt flere ganger. Bosch har vært der, CNH/IVECO har vært der, VTIQ folket har vært der og ikke minst GM har vært der. Det er umulig at de ikke har noen ting som er av verdi, da slike samarbeid ikke hadde oppstått med noe bak sceneteppet. 

Du forutsetter at samarbeidspartnerne har noe å tape. Det blir det samme som 'forhåndsbestillingene', de påstår at de har milliarder av dollar i bestillinger. Sannheten er at hvem som helst kan bestille 10-12 semitrailere uten noen som helst innbetaling eller forpliktelse. Avtalen kan sies opp når som helst. Altså, de som bestiller har ingenting å tape, men Nikola kan sole seg i glansen av alle som vil kjøpe seg semitrailer. Juks og bedrag.

Dette vet vi, men du kan ikke tenke deg at det er Nikola som har betalt godt for å knytte disse selskapene til seg?

Se på avtalen med GM, de får 2 mrd dollar i ferske aksjer i Nikola. For hva? For å få lov til å selge sitt eget utstyr til Nikola? Høres jo utsom en drømmeavtale for GM. De skal til og med selge sine brenselceller. Hmmm... trodde Nikola hadde sine egne brenselceller som skulle brukes?

Dette lukter ikke bare vondt, det stinker. Og de som ikke kjenner stanken må få sjekket luktesansen sin.

 

NEL må passe seg, plutselig har Trevor en avtale med et annet selskap som skal 'levere' elektrolyseutstyr, NEL betalte jo bare 1 million dollar for å få lov til å bli leverandør ? 

 

Endret av Antilooop
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (8 timer siden):

Nyttelast og driftstid er jo viktige egenskaper for en lastebil, så det er jo grenser for hvor mye batteri man kan laste opp, og hvor lang ladetid man kan tillate seg. Å ha med seg energi som raskt kan "lastes" opp er kjekt for tungtransport - tog - skip osv.

Har forstått at en av/på brenselcelle (personbil) lever 2-4000 timer, som gir en kjørelengde på ca. 100.000 km ved snitthastighet 20-40 km/t. En celle som driftes kontinuerlig kan visstnok leve inntil 40.000 timer?

Støtter hypotesen om positiv utvikling i pris og teknologi også for brenselceller og hydrogen!

Må også legge til at de til nå "skjulte" kostnadene som man risikerer på grunn av ressursbegrensninger og avfall/resirkulering av batterier i et gigantisk omfang, hvordan skal disse fordeles? Blir det skatteseddelen, eller en avgift på batteri som enda ikke er med i prisen? En slags CO2/CCS- eller renovasjonsavgift??

Om man tar Ballard brenselceller, så gjenvinner man 95% av metallet/membran, og den resirkulerte cellen koster 30% mindre. Byttemotor, altså. Så er spørsmålet, hva tenker man å gjøre med Lii-batterier?

Man kan gjenvinne opp mot 100% av et elbil-batteri. Det er allerede firmaer som bygger opp rundt dette.

Hydrogen er dødt.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Morsomt at du skulle nevne det, da det jo er veldig rart at Nikola skal bruke GMs batteri- og hydrogenløsninger tross store ord om banebrytende batteri- og hydrogenteknologi. Det var litt rart og ga liksom ikke mening.

Hydrogenteknologi har dem testet fra diverse OEM's, og det har vært velkjent i årevis. Batteri-utvikling og masseproduksjon er ikke de samme tingene. Det er en selvfølge at de hopper på muligheten i å få tilgang til en gratis ny batteri-fabrikk med en komplett nyutviklet pakke. De har fremdeles arbeidet de har gjort sammen med Bosch som skal bli brukt i EU. 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Før i dag, da det viser seg at begge deler sannsynligvis bare var to av mange løgner fra Nikola (dvs. særlig Milton).

Les tidligere svar. 

 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Lucid sikter seg inn mot det dyre luksusmarkedet, og det er et marked Tesla egentlig ikke er inne i. Lucid vil ødelegge luksus-fossiler, og også drittbiler som Jaguar I-PACE vil slite når Lucid kommer og banker dem.

Jeg vil påstå at Lucid sikter seg mer inn mot Tesla teknologien enn en I-Pace? En mindre SUV? Hele annonseringen handlet jo om å vise seg ut mot konkurrentene, og Tesla sto høyt oppe, sammen med Porsche Taycan. 



 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det som er litt merkelig er at Nikola går fra å skulle være et revolusjonerende selskap med revolusjonerende ny teknologi, til å være en GM forhandler. GM står for alt på Badger, bortsett fra merket i fronten.

Det som er revolusjonerende med Nikola er den vertikale integrasjonen mellom det å lage etterspørsel etter energi på veiene, mens de produserer og selger energien selv. Samt GM valgte å samarbeide med dem av samme årsak som IVECO. Det er integrerte styringssystemer som fordrer OTA, og tilhørende infotainment som de er mest interessert i. Samt så har de selvfølgelig ting bak forhenget som de ikke ønsker å snakke om ennå grunnet konkurransen i bransjen. 

Fakta er at Bosch, IVECO og GM fant verdier der, og det tjener ingen at Nikola avslører hvorfor riktig ennå. 


 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Er litt usikker på om du har hørt om Hindenburg Research før? Dette er ikke noe nytt fra denne kanten, det er dette de gjør. De kaster seg short, og lanserer en fantastisk blogg med shorten. En i toppene der er nå i fengsel blant annet, og de har en rekke saker kommende for retten mot dem. 

Klart man bør ha dette i bakhodet, men mye av det jeg har sett fra rapporten sammenfaller med ting man allerede visste eller mistenkte. Folk har tross alt gransket Nikola en god del og lagt sammen en god del informasjon som egentlig ikke ga så mye rom for alternative tolkninger.

Men klart, rapporten deres vil nok bli grundig gjennomgått.

Sitat

Den possisjonen har stått der med denne fyren i årevis, mens NEL, Bosch, Hanwha, IVECO og alle har undersøkt firmaet, og da spesielt GM nå nylig. Han har fått lov til å sitte der, fordi det er en posisjon som ikke er i bruk. 

Theranos inngikk også samarbeid med en rekke seriøse aktører. Det er ikke noe garanti mot svindel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Klart man bør ha dette i bakhodet, men mye av det jeg har sett fra rapporten sammenfaller med ting man allerede visste eller mistenkte. Folk har tross alt gransket Nikola en god del og lagt sammen en god del informasjon som egentlig ikke ga så mye rom for alternative tolkninger.

Da er det bedre at du tar opp det du ønsker å diskutere. 

 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Theranos inngikk også samarbeid med en rekke seriøse aktører. Det er ikke noe garanti mot svindel.

Er det svindel involvert, så sier jeg som alltid at det må og burde straffes. Men i dette tilfellet, så handler det mer om at Trevor isåfall må bli litt mindre ivrig på gassen når han uansett ikke kan avsløre hvorfor han sier enkelte ting som han sier. 

Lenke til kommentar
Antilooop skrev (11 minutter siden):

Du forutsetter at samarbeidspartnerne har noe å tape. Det blir det samme som 'forhåndsbestillingene', de påstår at de har milliarder av dollar i bestillinger. Sannheten er at hvem som helst kan bestille 10-12 semitrailere uten noen som helst innbetaling eller forpliktelse. Avtalen kan sies opp når som helst.

Jepp, vi så jo hvordan Anheuser-Busch gladelig var med på svindelen om at de visstnok hadde bestilt 800 lastebiler fra Nikola. Men finleste man så så man at det bare var "opp til 800", og Nikola måtte endelig innrømme i en av sine rapporter til SEC at AB kunne trekke bestillingen hvis de ville, og de innrømmet også at de sannsynligvis ikke ville klare å levere innenfor de avtalens rammer.

Hvorfor gikk AB med på dette? Blant annet PR og goodwill. De kunne vise at de mente alvor når det gjelder grønn transport. Fjær i hatten. Alt de trengte å gjøre var å kjøre et PR-opplegg med Nikola, legge ut pressemelding, og sole seg i glansen foran naive folk.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Jeg vil påstå at Lucid sikter seg mer inn mot Tesla teknologien enn en I-Pace? En mindre SUV? Hele annonseringen handlet jo om å vise seg ut mot konkurrentene, og Tesla sto høyt oppe, sammen med Porsche Taycan. 

Ja, jeg mente Taycan. Disse dårlige elbilene fra fossilprodusenter går litt i hverandre. Beklager det.

Lucid vil sikkert ende opp i direkte konkurranse med Tesla etter hvert. Det i motsetning til de utdaterte bilprodusentene som vil slite stort.

Det blir Tesla vs. Lucid. vs de få andre som faktisk satser kun på elbiler og også går "all in" på det, mens fossilprodusentene vil dø ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Men i dette tilfellet, så handler det mer om at Trevor isåfall må bli litt mindre ivrig på gassen når han uansett ikke kan avsløre hvorfor han sier enkelte ting som han sier. 

Trevor må slutte å lyve og svindle, tenker jeg vi sier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (10 timer siden):

Ifølge enkelte på forumet her så hadde hydrogen noe fremtid til noen ting. Men vi har sett det motsatte. Hydrogen er i ferd med å bli den neste energikilden hvor det erstatter både naturgass og fossilt til mange områder. Det bare øker på.

?

Ja, du kan få sagt det...  

gamlefar skrev (10 timer siden):

Nei. Det er bare du som ikke forstår kommunikasjonen hans og trekker feilaktig ut en setning. Han er veldig klar på fordelen med hydrogen til tungtransport og til f.eks en bil som Badger. Det har han gjentatt til stadighet og nylig. Du kan blant annet lese det i linken som ble publisert for bare 3 dager siden:
https://fuelcellsworks.com/news/hydrogen-trucks-into-the-future-with-up-to-1000-horsepower/

Kan bli morsomt å lese den siste setningen din om en del år. 

Kommunikasjonen hans var ganske klar og tydelig. Dette med at batterier ville kunne ta over for hydrogen og at det kanskje ikke engang var bruk for hydrogen til tungtransport engang var hans ord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Litt interessant informasjon om Nikola: https://hindenburgresearch.com/nikola/

Jeg tror Nikola vil bli til en bra film etter hvert. Litt ala "The Wolf of Wall Street" eller "Fyre".

Hehe.  Mykje av dette er velkjent og har vorte kommentert her før.  Nikola Motors er ein einaste stor svindel.  Dei har ikkje levert (Nikola One skulle i produksjon for over eit år sidan, og førebels har ingen sett ein fungerande prototyp) og kjem ikkje til å levere.

 

Eg hugsar ein av dei mest fanatiske hydrogentullingane her påstod at filmen av Nikola One-modellen som trilla var uomtvisteleg prov på at Nikola Motors hadde ein fungerande prototyp som går på hydrogen.  Ikkje mogeleg å trikse til noko slikt.  So lett er det å lure dei mest evneveike blant oss.  Det vert fødd ein kvart minutt, seiast det. :lol:

 

Nikola One skulle forresten vore i produksjon fyrste halvår 2019.  Eg held fast på min påstand om at bilen aldri vert realisert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Antilooop skrev (17 minutter siden):

Du forutsetter at samarbeidspartnerne har noe å tape. Det blir det samme som 'forhåndsbestillingene', de påstår at de har milliarder av dollar i bestillinger.

Denne må du forklare litt nærmere. Bosch og Hanwha investerte over $230m der Bosch har investert i over 200,000 arbeidstimer i det å jobbe med Nikola, og IVECO $100m, samt $150m i tjenester. GM setter av produksjon på sine linjer for Nikola sine produkter. På hvilken måte er dette risikofritt? 

Antilooop skrev (21 minutter siden):

Sannheten er at hvem som helst kan bestille 10-12 semitrailere uten noen som helst innbetaling eller forpliktelse. Avtalen kan sies opp når som helst.

Det er ikke før du bestiller nok til at du må ha en stasjon at avtalen må signeres, og avtalen kan beregnes som penger i banken. AB avtalen er et eksempel på dette. 
 

 

Antilooop skrev (22 minutter siden):

Se på avtalen med GM, de får 2 mrd dollar i ferske aksjer i Nikola. For hva? For å få lov til å selge sitt eget utstyr til Nikola? Høres jo utsom en drømmeavtale for GM. De skal til og med selge sine brenselceller. Hmmm... trodde Nikola hadde sine egne brenselceller som skulle brukes?

1. Nikola har aldri utviklet noen egen brenselcelle. De har utnyttet OEM's og testet ulike produkter, men i utgangspunktet falt de på Bosch sine brenselceller som kommer fra PowerCell. 
2. GM får 11% eierandel for å gi bort milliarder i utviklingskostnader for batteri-fabrikken og drivlinjen, samt de må også sette av kapasitet på sine produksjonslinjer for Nikola sine biler, der Nikola må betale for produksjonskostnader. Grei deal for begge parter. 

 

Antilooop skrev (25 minutter siden):

Dette lukter ikke bare vondt, det stinker.

Når du er feilinformert så blir det kjapt slik. 

 

Antilooop skrev (25 minutter siden):

NEL må passe seg, plutselig har Trevor en avtale med et annet selskap som skal 'levere' elektrolyseutstyr, NEL betalte jo bare 1 million dollar for å få lov til å bli leverandør ? 

I tillegg til tusenvis av timer for å designe standard-stasjonen, der de leker med å bruke både PEM og Alkaline elektrolyse sammen med en liten batteri-bank for å i tillegg få tilgang til tjenester ut mot nettet for Hz balansering og for billigst mulig PPA avtaler ut mot energi-produsenter. NEL har fått en masse tilbake i form av R&D her. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Eg hugsar ein av dei mest fanatiske hydrogentullingane her påstod at filmen av Nikola One-modellen som trilla var uomtvisteleg prov på at Nikola Motors hadde ein fungerande prototyp som går på hydrogen.  Ikkje mogeleg å trikse til noko slikt. 

Hehe, det vi diskutere kjære Sturle S var at du påstod at bilen ble tauet av ei vaier, og jeg prøvde iherdig å forklare at det ikke var mulig pga kamera-vinklene i filmen. Det at den rullet blir litt det samme trikset som at mat produsenter bruker barberskum for å pynte litt på matvarene sine. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (11 timer siden):

Hydrogen er i ferd med å bli den neste energikilden hvor det erstatter både naturgass og fossilt til mange områder. Det bare øker på.

Hydrogen, nå også som energikilde! Wow! Hvor ligger kilden? 

Kommer vi til å se et nytt Klondyke der folk vil dra ut i tusentall og lete etter hydrogen? ? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus3do said:

Hehe, det vi diskutere kjære Sturle S var at du påstod at bilen ble tauet av ei vaier, og jeg prøvde iherdig å forklare at det ikke var mulig pga kamera-vinklene i filmen. Det at den rullet blir litt det samme trikset som at mat produsenter bruker barberskum for å pynte litt på matvarene sine. 

Ikke enig. Nikola har ingen fungerende prototype av Nikola One, og er du uenig i at videoen var ment til å gi dette inntrykket?

De lagde altså en video ment til å villede.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 minutter siden):

2. GM får 11% eierandel for å gi bort milliarder i utviklingskostnader for batteri-fabrikken og drivlinjen, samt de må også sette av kapasitet på sine produksjonslinjer for Nikola sine biler, der Nikola må betale for produksjonskostnader. Grei deal for begge parter. 

Haha, dagens beste. De får altså ikke kjøpe GM's produkter uten å betale 2 mrd dollar først ? ? 

Har du opplevd det noen gang når du skal kjøpe ny bil, eller hva som helst annet? Først må du legge penger på bordet for å betale for mange års utvikling, så må du betale for selve produktet etterpå.

Og jeg som trodde utviklingskostnader var innbakt i prisen på alle produkter. ? ? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...