Gå til innhold

Geil, Twinmos, OCZ?

TeSp

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en pc i løpet av helgen så da tenkte jeg litt på ram, og prosessor.

Skal kjøpe en barbone av typen Shuttle SN45G. Jeg tenkte en amd xp 3000+, prisen er ikke så dyr og dette er en god prosessor. Ikke si kjøp en 2500+ og klokk den, de nyeste er blokkert.

Men på specsa på barbonen står det:

MemoryTwo x 184 pin dual DDR 200/266/333/400 SDRAM DIMM slots support up to 2GB

Dvs: at jeg kan kjøre to minne brikker @ 400mhz? eller?

Jeg skal kjøpe to 512 mb ddr brikker, men hvilken hastighet burde jeg kjøpe?

Jeg hadde tenkt en av disse før jeg fant ut at var kun 400mhz, (eller er dette helt tåpelig?1?)

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3500 433MHz DC CL2 4.5nS 2.5-3.1V Golden Dragon Serie, GD3500-1000DC

NOK 2,325.00

OCZ 1024MB DDR PC3500 Dual PLATINUM - 512MB x 2, 433Mhz, 2-2-3-5

NOK 2 715

Corsair TWINX1024-3700 1024MB Platinum

Kit w/two matched CMX512-3700 DIMMs

NOK 2,410.59

Jeg vet ikke helt men, vet ikke hvor langt jeg kan klokke prosessoren siden det er en heatpipe som kjøler prosessoren + at det er liten plass i en barbone og kan bli veldig varmt. Men bra minne er viktig uansett. Corsair sin minne virker egentlig veldig bra. Hva syntes dere? Og hvor langt tror dere jeg kan overklokke maskinen med evt hvilken minne type?

Takk.

Endret av TeSp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte en amd xp 3000+, prisen er ikke så dyr og dette er en god prosessor. Ikke si kjøp en 2500+ og klokk den, de nyeste er blokkert.

Klarer ikke å la være, kjøp 2500+ :p

Det er funnet ut hvordan du skal unlocke den :)

Forøvrig er jeg enig med Snekker`n, kjøp de ocz brikkene. Grunnen til at det holder med 3200 er at du trenger ikke mer til klokking av amd (eller er jeg på bærtur no?).

Lenke til kommentar
Men det finnes vel ikke noen 512 ocz gold brikker gjør det vel... Så du mener at 3200 holder, hvorfor mener du at det holder egentlig? Det er bedre med raskere ram.

Det spørs jo hva slags hastighet du kjører på. Kjører du på 200mhz, trenger du ikke ram som KAN kjøre på 233mhz, da man kun trenger 200mhz. See?

Endret av AMDguru1
Lenke til kommentar

Men hvis jeg vil overklokke er det vits i raskere ram, er det ikke? Så hvis jeg kjøper 3500 istedenfor 3200 kan jeg jo overklokke i senere tid kan jeg ikke?

Eller roter jeg nå... :blush:

Aha, no tok jeg det.. HK støtter bare 3200 så da er det ikke noe vits i å kjøpe raskere.

Ok men alle mener ocz er det beste?

Jeg fant disse til

OCZ 1024MB DDR PC3200 Dual PLATINUM - 512MB x 2, 400Mhz, 2-2-3-5

NOK 2 579,00

Endret av TeSp
Lenke til kommentar

test av geil 3200

sitat fra konklusjonen:

Overclocking wise, I have no second thoughts recommending the GeIL Golden Dragon PC3200. As these has been the fastest PC3200 DDR modules we have tested to date! For a PC3200 to overclock rock solid up to 243mhz (486mhz DDR) at Single Channel and 241mhz (482mhz DDR) at Dual Channel, it is simply amazing. Canterwood and Springdale owners with a P4 2.4C will have a very good time with this Golden Dragon Dual kit.

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Jepp geil brikkene er meget bra dem og, men årsaken til at jeg sier det holder med 3200 ram er fordi du ikke klarer å klokke den cpuèn så høyt at ikke en 3200 ram klarer å holde følge, derfor er det bedre mer 3200 med aggresiv timing og her er OCZ en av de beste. Men om du vil merke noen praktisk forskjell mellom OCZ og Geil betviler jeg, Geil er jo også billigere.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
da må du gjøre fysiske inngrep på cpu. det finnes guider om det på internett.

Ja det blir for dumt å gå fysisk på prosessoren for å klokke den litt. Nei jeg kjøper en 3000+ som jeg kan klokke til 3200+...

Lenke til kommentar

OK, jeg ble litt svett av å lese innleggene her (MYE gjetting fra folk som ikke vet altfor mye), så her har du mitt syn på RAM-problemet:

Enig med Snekkern at det er ikke noe poeng å gå for høyere enn PC3200 ram. Kjøp heller ram med kvasse timings. Dette har mer å si for reel hastighet enn størrelsen på memorybussen. Er vel helst maskiner med Intel hovedkort som drar nytte av overklokkings-brikker.

NB! Ikke kjøp GoldenDragon brikkene fra Geil. Det er mange som har problemer med disse sammen med shuttle-maskiner pga. den høye volten som trengs. De andre Geil-brikkene er derimot kloke valg.

ang. overklokking: Hovedkortet i Shuttlen skal på papiret støtte 200mhz FSB, men om denne hastigheten nås i praksis har mye å si på minne og kjøling i maskinen, og da spesiellt på northbridgen. Hvis du har planer om å klokke en 2500+ prosessor til 3200+ (noe jeg med undring leser at du ikke har tenkt å gjøre?), bør du feste en bedre kjøleribbe på NB sammen med vifta. Vurder den gule ribba fra Zalman feks. den skal passe bra.

håper dette kunne være til hjelp

Endret av olipot
Lenke til kommentar

m'm etter snekkenr sin test henger jeg en finger på ocz-brikkene men har også hørt mye bra om Kingston HyperX pc3200 så jeg står litt fast. men husk at det er bare multipiler som er låst på de nye xp2500 prosessorene. fsp setter man bare oppi 200 og man har en xp3200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...