torest Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Bilskip får 80 meter høye seil - krysser havet uten utslipp [Ekstra] Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 (endret) Får da virkelig håper at de bygger dette på riktig side av storebeltsbroen ellers må båten pusle rundt i Østersjøen til evig tid.... Er en pluss sak så få ikke lest detaljene. Seilingshøyden er 65 meter under storebelt https://no.wikipedia.org/wiki/Storebæltsforbindelsen Endret 9. september 2020 av Mazeking typo 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Mazeking skrev (12 minutter siden): Får da virkelig håper at de bygger dette på riktig side av storebeltsbroen ellers må båten pusle rundt i Østersjøen til evig tid.... Er en pluss sak så få ikke lest detaljene. Seilingshøyden er 65 meter under storebelt https://no.wikipedia.org/wiki/Storebæltsforbindelsen Den er planlagt å krysse atlanteren så de har nok tenkt på det. Sitat The Oceanbird, developed by a Swedish consortium that includes Wallenius Marine, can carry 7,000 vehicles, although it travels at lower speeds than traditional vessels. Wallenius said the wind-powered car carrier (wPCC) design mixed aeronautic and shipbuilding technology; the sails, made of metal and a composite, will be nearly 80 metres high, twice the height of the largest sailing ships, and can be reduced for high winds to around 50m. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Glem hydrogen, batterier, LNG, flis, metanol, ammoniakk, solceller, uran og tungolje - HER har vi et skikkelig nullutslipp konsept for framtida. Jeg kan godt se for meg mange varianter for et utall formål. 8 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Mazeking skrev (29 minutter siden): Får da virkelig håper at de bygger dette på riktig side av storebeltsbroen ellers må båten pusle rundt i Østersjøen til evig tid.... Er en pluss sak så få ikke lest detaljene. Seilingshøyden er 65 meter under storebelt https://no.wikipedia.org/wiki/Storebæltsforbindelsen Er vel ingen skipsbygging på "feil" side av Storebæltbroen, så det går nok bra. ? 1 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Hanhijnn skrev (7 minutter siden): Er vel ingen skipsbygging på "feil" side av Storebæltbroen, så det går nok bra. ? Vel det ligger vel en del store verft i Russland blant annet i Østersjøen? Hva gjør de egentlig om store Russiske millitærskip må ut av østersjøen? Eneste veien ut er jo under Øresundsbroen, storebælt eller lillebælt som er enda mindre. Er det noen for DMZ sone de får lov å gå i der mon tro? 1 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Hanhijnn skrev (27 minutter siden): Er vel ingen skipsbygging på "feil" side av Storebæltbroen, så det går nok bra. ? Der er det kjempebom. Det bygges enorme cruise skip i Finland, https://en.wikipedia.org/wiki/Meyer_Turku 3 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Minner om en sak i "Teknikkens verden", VI Menn - rundt 1970! Velprøvd prinsipp, som med dagens materialer og teknologi er fullt ut anvendbart om man vil. Boeing er i full gang med luftskip. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 -Birger- skrev (42 minutter siden): Der er det kjempebom. Det bygges enorme cruise skip i Finland, https://en.wikipedia.org/wiki/Meyer_Turku Ja f*en, det glemte jeg helt. ? Har vært tyst om de lenge. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 (endret) Mazeking skrev (1 time siden): Hva gjør de egentlig om store Russiske millitærskip må ut av østersjøen? Eneste veien ut er jo under Øresundsbroen, storebælt eller lillebælt som er enda mindre. Hvis de skal ut av Østersjøen så skyter de bare broen ned... Da er det uansett KRISE!!! Endret 9. september 2020 av Hanhijnn 2 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 "Vind, solceller og bølger skulle drive et bilskip med plass til 10.000 biler utslippsfritt." I denne setningen nevnes bølger, men ellers er ikke fremdrift med bølger en del av konseptet forstår jeg det rett. Det er mye energi i dønningene på havet, så det kommer nok varianter av autonome skip hvor bølgene kan hende spiller en større rolle enn vinden. Uten mannskap har ikke tidsfaktoren samme betydning, og mange varer har ikke holdbarhetsdato. Patent NO 344901 B1 er et patent på bølgefoiler, meddelt 22.06.2020 Foilene i moduler ca 1 m lange og 1 m brede, og kan settes sammen i hele skipets lengde i en rekke på hver side av skipet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Mazeking skrev (1 time siden): Får da virkelig håper at de bygger dette på riktig side av storebeltsbroen ellers må båten pusle rundt i Østersjøen til evig tid.... Er en pluss sak så få ikke lest detaljene. Seilingshøyden er 65 meter under storebelt https://no.wikipedia.org/wiki/Storebæltsforbindelsen Det finnes flere veier ut fra Østersjøen til Atlanteren enn det. Øresund for eksempel. Seilingshøyden under øresundbrua er 67 meter. Seiler man på lavvann og tar fart så kan man få ytterligere 2-3 meter å gå på. Er ikke det nok så er det jo bare å legge kursen på andre siden av Saltholm, der Øresundforbindelsen går i undersjøisk tunell. Jeg tror det går ei renne der som er over 10 meter dyp. 3 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Simen1 skrev (48 minutter siden): Det finnes flere veier ut fra Østersjøen til Atlanteren enn det. Øresund for eksempel. Seilingshøyden under øresundbrua er 67 meter. Seiler man på lavvann og tar fart så kan man få ytterligere 2-3 meter å gå på. Er ikke det nok så er det jo bare å legge kursen på andre siden av Saltholm, der Øresundforbindelsen går i undersjøisk tunell. Jeg tror det går ei renne der som er over 10 meter dyp. Takk for info. Det var jeg ikke klar over 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 Simen1 skrev (7 timer siden): Glem hydrogen, batterier, LNG, flis, metanol, ammoniakk, solceller, uran og tungolje - HER har vi et skikkelig nullutslipp konsept for framtida. Jeg kan godt se for meg mange varianter for et utall formål. Kan jo være greit med solceller og en batteribank for å ta hånd om strømforbruk samt manøvrering i havneområder, da klarer de seg kanskje helt uten diesel. 2 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 torest skrev (10 timer siden): Bilskip får 80 meter høye seil - krysser havet uten utslipp [Ekstra] Da får vi håpe stabiliteten på nyvinningen er bedre enn den var på denne:https://www.tu.no/artikler/overingenior-dette-kan-vaere-arsaken-til-slagsiden/223679 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 RJohannesen skrev (2 timer siden): Kan jo være greit med solceller og en batteribank for å ta hånd om strømforbruk samt manøvrering i havneområder, da klarer de seg kanskje helt uten diesel. Ja, enig i det. Kan også legge til at det bør være en form for reservekraft / nødenergikilde til havs i tilfelle vindstille + kollisjonskurs og sånt. 4 Lenke til kommentar
ZEPJW9BM Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 Mazeking skrev (23 timer siden): Får da virkelig håper at de bygger dette på riktig side av storebeltsbroen ellers må båten pusle rundt i Østersjøen til evig tid.... Er en pluss sak så få ikke lest detaljene. Seilingshøyden er 65 meter under storebelt https://no.wikipedia.org/wiki/Storebæltsforbindelsen null stress det, bare å kjøre øresund... 1 Lenke til kommentar
ZEPJW9BM Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 grunnen til at de sluttet med seil var jo bare at det var mer økonomisk med mindre besetning. kan du kjøre skip på seil med samme mannskap som motor kommer seil til å vinne. skulle ikke forundre meg om de seiler fortere over Atlanteren med denne doningen enn sammenliknbart diesel drift. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå