Rozna Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 (endret) Hei! Jeg har nylig bygd en stasjonær pc og har problemer med å få installert windows 10 på den. Alt fungerer som det skal, alt lyser og er i orden og jeg kommer inn i BIOS og alt, men jeg får ikke opp at den gjenkjenner min USB stick med Windows 10 på. Jeg har installert windows 10 korrekt, siden det er samme USB stick som jeg har brukt før for å installere windows på laptop. Den er exFat format og er en 32GB USB stick så godt over 8GB. Det er en Lexar 3.0 32GB. Builden består av dette: https://pcpartpicker.com/list/zH6WV7 Når jeg følger manualen fra MSI motherboardet så får jeg kun ett valg, det er å gå inn i setup som sender meg rett til Biosen. Biosen er oppdatert. Jeg har prøv USB sticken i alle mulige plasser, den har et rødt lys som kommer på når den fungerer og det gjør den når jeg setter den i her også. Jeg aner ikke hvordan jeg orienterer meg i biosen så jeg er ganske stuck. Jeg har prøv å få en ordentlig svar på dette over hele nettet men det er tydeligvis ingen som har dette problemet siden det ikke er noe ordentlig å finne, og det som finnes bruker terminologi som jeg ikke skjønner noe av. Jeg setter pris på all hjelp! Tusen takk på forhånd! Endret 9. september 2020 av Rozna Inkluderte bilder Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Har du prøvd å formatere minnepinnen i fat32 i stedet? Det er det formatet med størst kompatibilitet og er det formatet Windows vil bruke hvis du velger å lage minnepinnen med f.eks media creation tool. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 On 9/9/2020 at 4:00 AM, Rozna said: Jeg har installert windows 10 korrekt Dette er litt forvirrende, for du sier også at du ikke får installert Windows 10. Det bør være et sted hvor du kan velge "boot device" fra en liste over enheter. På bildet ovenfor står det EZ Mode, og under der er det et valg som heter Storage. Kanskje dette kan la deg velge "boot device"? Og det står noe som heter Hardware Monitor - kanskje det valget kan si deg noe om navnet på USB-porten? Lenke til kommentar
Datafriken Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Vet noen HK kan være litt picky på de blå usb portene da de er 3.0 sjekk om de er aktivert i bios eventuelt prøv den sorte usb til høyre i raden over . Lenke til kommentar
nagina Skrevet 14. september 2020 Del Skrevet 14. september 2020 Problemet er nok exFAT i dette tilfellet, den er ikke bootable i UEFI mode, om jeg ikke er helt på viddene nå. Så enklest er nok å sette minnepennen i bærbar maskinen:https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 Last ned verktøyet og lag nytt win10 minnepenn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå