Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan funker Quattro systemet?


Anbefalte innlegg

Må begynne med å si at jeg ikke fant noe bedre sted å poste posten min.

 

Men jeg lurer på om det er noen som vet hvordan Quattro systemet funker?

Har Allroad i gården og kjørt den mange ganger, men en dag når jeg ville leke meg litt så kjørte jeg ned i en grøft.. så skulle jeg kjøre oppover grøften i en 45 graders vinkel. Ikke rett oppover liksom men på skrå.. Så kom begynte det høyre forhjulet å spinne, og da ga den seg liksom..

Skal ikke det Quattro systemet overføre kraft til de hjulene som trenger det??

Prøvd med og uten Esp. Uten esp kom jeg litt lenger...

Eneste mulighet var å rygge tilbake å ta litt fart..

 

Er det bare sånn det er eller??

 

Takk for alle svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ca 1980 introduserte Audi permanent firehjulsdrift som tilvalg i de fleste personbilene sine (de mer ekstreme, som ur- og sportquattroen hadde dette som standardutstyr). I begynnelsen hadde bilene 3 åpne differensialer, med mulighet for å sperre mellom- og bakaksel.

 

Rundt 1987 kom 2. generasjon Quattro, med TorSen differensial i midten og manuell diffsperre bak. Hvordan Torsen-differensialen virker i detalj skal jeg ikke gå inn på her, men prinsippet er slik: den sender kreftene til den akselen med best grep. Problemet med TorSen-diffen er at om et hjul er i lufta vil alle kreftene desverre gå til det hjulet. (Motvirkes med å bruke bremser/brekk, eventuelt diffsperre). Audi V8 er vel den eneste modellen på den tiden som kom med TorSen-diffen bak også.

 

3. Generasjon ble introdusert rundt 1995 i Audi A4. Kan lite/ingenting om dette systemet, desverre. Vil mene at diffsperrene forsvant i dette systemet?

 

4. Generasjonen Quattro er det som vil ødelegge Audis rykte om skuddsikker firehjulsdrift / firehjulsdrift som i tillegg er ekstremt vanskelig å kjøre seg fast med, da de har adoptert VolksWagens Haldex-system, nemlig en viskosekobling bakover. Normalt har den forhjulsdrift, men ved hjulspinn fram vil oljen i viskosekoblinga bli voldsomt tjukk veldig raskt og på den måten fordele kreftene bakover.

 

http://www.audiclub.co.uk/articles/quattro/

Lenke til kommentar
4. Generasjonen Quattro er det som vil ødelegge Audis rykte om skuddsikker firehjulsdrift / firehjulsdrift som i tillegg er ekstremt vanskelig å kjøre seg fast med, da de har adoptert VolksWagens Haldex-system, nemlig en viskosekobling bakover. Normalt har den forhjulsdrift, men ved hjulspinn fram vil oljen i viskosekoblinga bli voldsomt tjukk veldig raskt og på den måten fordele kreftene bakover.

 

http://www.audiclub.co.uk/articles/quattro/

4. gen quattro har torsen diff

haldex utgaven sitter i de mindre modellene TT, A3

ved normal kjøring er det 50/50 fordeling mellom for- og bak aksel

70/30 fordeling er maks på enten for eller bak aksel

Lenke til kommentar

Ezekiel: Du har rett i alt annet enn det siste. Det er kun Audier med motoren på tvers som bruker samme som vw. Alle andre har samme quattro.

 

Den quattroen de fleste tenker på, virker slik;

 

Til vanlig har du trekk på fire hjul. Dersom et hjul spinner foran, mister du kraften på det andre foran, men har forsatt trekk bak, altså 2wd.

Det samme skjer dersom et hjul spinner bak. Så har du ett hjul foran som spinner, og et hjul bak, har du ingen kraft i det hele tatt.

 

I tillegg har du manuell sperre (knapp i midtkonsollen) som sperrer bak. Dvs at begge hjulene går like fort rundt. Dersom du har sperren på, har du uansett trekk på to hjul bak, selv om det måtte spinne.

 

Quattro kan ikke forflytte 100% av kraften til ett hjul. Normal fordeling av kraft er 50/50 men kan forflytte seg til 70/30 begge veier ved behov. (Fra 3.gen)

Lenke til kommentar

Vi har en alroad 2003 modell.. denne har ingen mulighet for å sperre bakakselen... Men har man firhjulsdrift ( i dette tilfellet quattro ), må det alltid være to hjul som spinner da (minimum) ? så for å ta for meg hendelsen jeg beskrev i starter posten; må et hjul foran og et hjul ha spinni da??

Eller begge hjulene bak?? for det kan jeg mene å huske at jeg så.. to spolemerker på bakhjula.. men da er det jo nesten som en vanlig bakhjulsdreven bil da m/ diff?? lol...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Dersom du sto fast, kan du rett og slett ha kjørt deg fast, det forklarer at begge bakhjulene har spunnet. Eller som jeg skrev tidligere, ett hjul foran og ett hjul bak kan ha spunnet. Da er det liksom ikke så mye krefter igjen på de andre. :)

Lenke til kommentar

Jo esp skal bremse hjulene, men bare når jeg har esp "på". :p

Jeg prøvde først med, så uten esp "på". Kom faktisk litt lengre med esp "av". Med esp "på" gikk det liksom ikke framover/oppover i det hele tatt. Da bare spant den litt, så stoppa den.. Kom ingen vei.. Måtte rygge og ta større fart, evt kjøre mindre rett opp bakken liksom. Mere på skrå :s

Lenke til kommentar

ESP kan være litt tricky. Noen ganger trenger man høyt "turtall" på hjulene for å komme seg avsted. ESP begrenser denne muligheten.

 

Nå må det sies at ESP er et anti skrens program, og i dette tilfellet var det jo ikke snakk om det. Hvis du skal opp en bakke som er isete på toppen, så lønner det seg å skru av ESP, ellers vil bilen miste hastighet fordi hjulene spinner og ESP bremser i tillegg. Da stopper det :)

 

Ved "aktiv" svingkjøring kan du presse bilen utover begrensingene da bilen selv vil bremse seg, dette avhenger selvfølgelig av veigrepet.

Lenke til kommentar

Men det burde jo vært sånn at hvis et hjul spant, så bremset teknologien dette ene hjulet, men lot fortsatt alle de andre hjulene gå på samme framdrift. Eller er det sånn pr. idag?

Dessuten så burde det vært sånn at systemet kunne overføre mye mer kraft en 70% og til hvert enkelt hjul.

Hvis for eksempel bilen har et hjul på asfalten, og de resterende tre på snø, så ville jeg nesten ha like framkoemmelighet! (forutsatt at det ene hjulet ikke begynner å spinne på asfalten da, men da har du fortsatt fremdrift :p )

Lenke til kommentar

tror ikke det er så bra å ha 100% på ett hjul, hvordan skulle man begrense det? er det litt sleipt på motorveien, så vips så har man bare drift på ett hjul -> piruett(er).

 

max 70% er bra, for det er jo ikke sikkert at du forblir grepsløs på den egne akselen.

 

-dessuten en slik bil vil du aldri vite hvor du har hen, og det kan føre til ekle episoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...