Gå til innhold

Polestar 2-kaféen: Tips, spesifikasjoner og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, bzzlink said:

Du mener 20 mil kjøring uten stopp. For det er reell rekkevidde ifølge TeslaBjørn før man må lade i 1 time, hvis man befinner seg utenfor 150kW ladere. Som vil si hvis man er nord for Trondheim eller litt utenfor hovedveinettet.

Også hugs at rekkevidden er i området av 305 til 435 km ved kjøring i 90-120 km/t. Så at ladetid på 50 kW lading er treg er eit forholdsvis svakt poeng i utgangspunktet når dei gjerne ikkje trenge lade i det heila tatt i løpet av ein arbeidsdag.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Gavekort said:

https://en.wikipedia.org/wiki/Moving_the_goalposts

Og det du driver med nå:

https://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_dispute

Og ditt inntrykk er at Polestar kun eksisterer for å tilfredsstille disse reguleringene? Hvordan forklarer du marketingbudsjettet til Polestar da, om de ikke har lyst til å selge bilen?

Du angrep min definisjon av compliance car. Mente at min definisjon som jeg fant på wikipedia var feil. 
Din definisjon, som det virker som du har funnet på selv, er altså riktig. Ok da tok jeg nok feil i dine øyne. Så da kan vi kalle semantic disputen, som du startet, for avsluttet. 

Ja Polestar eksisterer som et pilotprosjekt for å se om man får nok volum på elbiler til å slippe unna bøtene billigst mulig. Markedsledere i modne bransjer motarbeider innovasjon.

De har helt bevisst lansert et uferdig produkt, sånn at de kan få nok salgstall i år til å slippe bøter. De har bevisst laget produktet billigst mulig, kuttet hjørner og tar i bruk alle markedsføringstriks de kan for å komme unna med det. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Drunkenvalley said:

Også hugs at rekkevidden er i området av 305 til 435 km ved kjøring i 90-120 km/t. Så at ladetid på 50 kW lading er treg er eit forholdsvis svakt poeng i utgangspunktet når dei gjerne ikkje trenge lade i det heila tatt i løpet av ein arbeidsdag.

Tingen er at den klarer ikke mer enn 20 mil 80%-20% SOC. ved kjøring i 80-120 km/t.

Det går ekstremt sakte å lade over 80% så det gjør man ikke. Og når man har 20% må man begynne å kikke seg om etter et passende sted å stoppe. 

På en 50kW lader så tar det da en time å lade fra 20% - 80%.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, bzzlink said:

 

Kva er dette tullet? Eige du elbil i det heila tatt? Har du den fjerneste anelse om korleis elbiler brukes? Det fremstår ikkje slikt med tullet du skriv.

435 km frå 100% til 0% ved 90 km/t. Man startet dagen med 100% fordi ein lade over natta - kven bryr seg at det går tregt når det skjer mens du sover? Eller mens du jobber? For det meste er hurtiglader berre noko for attpåklatt med strøm. Dette er spesielt tilfellet om ein berre treng bilen for opp rundt 400 km dagen som du sjølv seie... Eller ynskje du auke kjørelengden enda meir no, fru Blom?

Så ein starte med 100%, og etter di meining skal ein kikke etter lader ved 20%? Kvifor i alle dager skulle ein det? Bilen har jo godt over 80 km rekkevidde enda da. Kor faen på landet er du at ladere er så vanskelig å oppdrive da? Du skal jobbe for å plassere deg utenfor rekkevidden av ladenettet da ass.

Og no prate me framleis om 435 km rekkevidde ved 90 km/t. Meste av Norge har da vitterlig ikkje 90 km/t veger, så rekkevidde er nok godt over det igjen også sida forbruket blir lavere enn det TeslaBjørn fekk ved 90 km/t.

Dette hysteriet ditt er rett og slett virkelighetsfjernt. 

Ikkje gidd å prøve svare om du ikkje kan forholde deg til virkeligheten ass.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
7 hours ago, Drunkenvalley said:

Kva er dette tullet? Eige du elbil i det heila tatt? Har du den fjerneste anelse om korleis elbiler brukes? Det fremstår ikkje slikt med tullet du skriv.

435 km frå 100% til 0% ved 90 km/t. Man startet dagen med 100% fordi ein lade over natta - kven bryr seg at det går tregt når det skjer mens du sover? Eller mens du jobber? For det meste er hurtiglader berre noko for attpåklatt med strøm. Dette er spesielt tilfellet om ein berre treng bilen for opp rundt 400 km dagen som du sjølv seie... Eller ynskje du auke kjørelengden enda meir no, fru Blom?

Så ein starte med 100%, og etter di meining skal ein kikke etter lader ved 20%? Kvifor i alle dager skulle ein det? Bilen har jo godt over 80 km rekkevidde enda da. Kor faen på landet er du at ladere er så vanskelig å oppdrive da? Du skal jobbe for å plassere deg utenfor rekkevidden av ladenettet da ass.

Og no prate me framleis om 435 km rekkevidde ved 90 km/t. Meste av Norge har da vitterlig ikkje 90 km/t veger, så rekkevidde er nok godt over det igjen også sida forbruket blir lavere enn det TeslaBjørn fekk ved 90 km/t.

Dette hysteriet ditt er rett og slett virkelighetsfjernt. 

Ikkje gidd å prøve svare om du ikkje kan forholde deg til virkeligheten ass.

 Hvor får du 435 km rekkevidde ved 90 fra? Det er på flat vei i over 20 grader celsius og medvind.

Som Bjørn oppdager når han kjøre til Polarsirkelen med den, så har den praktisk rekkevidde på 200km når det er 10 grader, vind og våt vei. Det er for lite.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Ja Polestar eksisterer som et pilotprosjekt for å se om man får nok volum på elbiler til å slippe unna bøtene billigst mulig. Markedsledere i modne bransjer motarbeider innovasjon.

De har helt bevisst lansert et uferdig produkt, sånn at de kan få nok salgstall i år til å slippe bøter. De har bevisst laget produktet billigst mulig, kuttet hjørner og tar i bruk alle markedsføringstriks de kan for å komme unna med det. 

Tull og vas. Polestar er en ren elbil spinoff fra Volvo ment for å være markedsledende. EU har ingen krav om salg av lavutslippsbiler, som er grunnen til at ekte compliance biler aldri blir markedsført eller attraktivt priset.

Jeg foreslår at du slutter å bruke ordet compliance og heller velger en annen måte å kritisere elbiler du ikke liker på. Skal du overbevise noen så er det greit å danne seg litt respekt og vise at du har god innsikt i hvordan bilindustrien fungerer, og det får du ikke med å slenge ut ord som compliance uten å vite hva en compliance car er.

Her er lesestoff:

https://www.thoughtco.com/what-is-a-compliance-car-85648

http://lasvegaseva.org/2019/07/25/what-is-a-compliance-vehicle/

https://www.greencarreports.com/news/1068832_electric-cars-some-are-real-most-are-only-compliance-cars--we-name-names

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, bzzlink said:

 Hvor får du 435 km rekkevidde ved 90 fra? Det er på flat vei i over 20 grader celsius og medvind.

Som Bjørn oppdager når han kjøre til Polarsirkelen med den, så har den praktisk rekkevidde på 200km når det er 10 grader, vind og våt vei. Det er for lite.

Du nemne Bjørn, men du har ikkje sjekka kva han sjølv skriv ein gong? 

Og fortsatt oppgir du 200 km rekkevidde. Mellom 80% og 20%. Det er for lite? Ja, ikkje rart det om du kutta ut 40% av rekkevidden arbitrært.

Stikk av med trollinga.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Drunkenvalley said:

Du nemne Bjørn, men du har ikkje sjekka kva han sjølv skriv ein gong? 

Og fortsatt oppgir du 200 km rekkevidde. Mellom 80% og 20%. Det er for lite? Ja, ikkje rart det om du kutta ut 40% av rekkevidden arbitrært.

Stikk av med trollinga.

Se bildet under fra Bjørn sin tur til Polarsirkelen. (Lenke til fb innlegget)

104 mil kjørt med en snittfart på 56 km/t, vanlig norsk landeveisfart altså.

Forbruk på 257 Wh pr km. Batteristørrelse på PS2 er 75kW tilgjengelig
Rekkevidde 100% - 0% = 29 mil
Rekkevidde 80% - 10% = 20,1 mil 

Grunnen til at man bør se på 80% maks lading er at det tar veldig lang tid å lade mer. 
Grunnen til at man bør begynne å se seg om etter lader når man har 20% er at det ikke anbefales å parkere bilen med lav lading i lave temperaturer. F.eks å parkere bilen med 11% strøm igjen i 2 timer i -15 grader celsius kan gjøre at du har veldig lav rekkevidde når du skal kjøre videre.

Våkne lesere vil her se at jeg valgte det eksempelet som slo best ut for bilen. Dersom man har dårlig tid og holder snittfart på 86 km/t på landeveien, så ser det virkelig stygt ut... og dette er i + grader og med bare veier...

Så jeg vil si at din påstand om at jeg har kuttet 40% av rekkevidden arbitrært, er arbitrær. 

325B5BCE-24F4-4316-82C3-EEE6D61AB941.jpeg

Endret av bzzlink
Ble masse bilder, som måtte fjernes, feil i forbruk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/3/2020 at 12:38 AM, Drunkenvalley said:

Dette hysteriet ditt er rett og slett virkelighetsfjernt. 

Ikkje gidd å prøve svare om du ikkje kan forholde deg til virkeligheten ass.

Jeg synes du skal trekke disse utsagnene, med mindre du klarer å forholde deg til virkeligheten.

Eier du egentlig elbil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lånt en Polestar 2 et par dager nå, og forbruket er høyt ja. Selvsagt har jeg dratt på litt, og kjørt litt aktivt, men selv i det jeg vil kalle "normalkjøring" syns jeg det er mye høyere enn det burde være for en så liten bil.

Det er jo en vanvittig tung bil, da ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Tro hva som er greia med det der. Nesten like tung som Model S enda den er mye større.

Kanskje fordi det er en Volvo; alt er overdimensjonert i forhold til hva som er nødvendig. Var i hvertfall sånn på volvoer før, derfor folk sa de var bygget som tanks.

Lenke til kommentar

Hvorfor er alle testede PS2 med performance pack? Ser ut som en svært dyr pakke som kun gjør bilen tyngre og mindre effektiv. Det spørs om de aldri skulle tilbydd denne. For de fleste er nok innholdet i pakken av liten interesse, og nå gjør det bare at bilen får mye dårlig omtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...