Gå til innhold

Polestar 2-kaféen: Tips, spesifikasjoner og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

On 9/9/2020 at 7:28 AM, Salvesen. said:

Kjører dere helt bort uten å spise å gå på do??😮 Når jeg kjører elbil på lengre turer kombinerer jeg lading med alle stopp, om det trengs. Det er ekstremt lett etterhvert da det er en overflod av ladere.

 

On 9/9/2020 at 12:02 PM, Drunkenvalley said:

Moro. Med det sagt treng du jo ikkje meir rekkevidde enn denne Polestaren om du berre treng 2-3 timer med køyring om gangen. Det klare ioniq'en min med veil 210 km rekkevidde.

Bjørn kommenterer i testen at når han bare har tilgang til 50 kW ladere så må han lade en time for hver 200 km kjørt med Polestar! Så ikke kjøp den hvis man bor litt utenfor allfarvei.

Jeg mistenker at Polestar sin batteritemperering ble designet med varmepumpe. De fikk det ikke til å funke og så rushet de bilen ut på markedet uten varmepumpe (og uten ferdig software hvor nøye er det egentlig, bare en compliance bil som skal selges i lite antall).

Uten varmepumpe så bruker den tett på 3x så mye energi på å varme. Bilen er ikke designet for det, den får derfor et vannvittig overforbruk med gang den må varme batteriet. Jeg har også skjønt at de mange driftstansene folk opplever er knyttet til batterivarming ?

Jeg finner ikke noe bilde av hvordan batterivarmeren er designet, men om de ikke har varmepumpe, og de kun varmer en batteripakke med dette designet utenfra.... Dette lukter massiv coldgate!

 

E5BFE2D2-9E93-4663-AF12-39C685C7B18E.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (21 minutter siden):

 

Bjørn kommenterer i testen at når han bare har tilgang til 50 kW ladere så må han lade en time for hver 200 km kjørt med Polestar! Så ikke kjøp den hvis man bor litt utenfor allfarvei.

Jeg mistenker at Polestar sin batteritemperering ble designet med varmepumpe. De fikk det ikke til å funke og så rushet de bilen ut på markedet uten varmepumpe (og uten ferdig software hvor nøye er det egentlig, bare en compliance bil som skal selges i lite antall).

Uten varmepumpe så bruker den tett på 3x så mye energi på å varme. Bilen er ikke designet for det, den får derfor et vannvittig overforbruk med gang den må varme batteriet. Jeg har også skjønt at de mange driftstansene folk opplever er knyttet til batterivarming ?

Jeg finner ikke noe bilde av hvordan batterivarmeren er designet, men om de ikke har varmepumpe, og de kun varmer en batteripakke med dette designet utenfra.... Dette lukter massiv coldgate!

 

E5BFE2D2-9E93-4663-AF12-39C685C7B18E.jpeg

Ja det har oppstått litt nyheter siden sist. Lading virker å være mega tragisk for denne bilen. Stakkars alle som har kastet seg over denne i det siste, topp 3 både her hjemme og sverige sist måned:/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Rapporteres om alarmer som hyler hvert 15 minutt, at Spotify har elendig bitrate, DAB som ikke funker, setevarme som ikke funker, vannlekasjer og dårlig lakk, elendig kundeservice, løse vinduer og feil med laderen som følger med..

Ryktes at appen til bilen er Volvo sin gamle app (og den er enda ikke kommet?)

Også er det jo en drøss av biler som bare dør helt..

Lukter jo mere MG av denne bilen enn Volvo..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste med at de etablerte bilprodusentene sender uferdige compliance biler ut på markedet og sier at de er bra, er at folk tror på det.

https://bil24.no/vegvesenet-leier-en-dross-polestar-2/

Dette gjør at skiftet til elektrisk kommer til å ta et tiår mer enn det kunne tatt. For når vegvesenet brenner seg på denne måten så kjøper de diesel neste gang, og ingen andre statlige etater velger elektrisk.

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Det verste med at de etablerte bilprodusentene sender uferdige compliance biler ut på markedet og sier at de er bra, er at folk tror på det.

Dette er ikke en "Compliance Car". Da ville den vært solgt som en Volvo, ikke Polestar. Polestar, med én elektrisk og én hybrid trenger heller ikke noen compliance cars. Men det virker jo som denne bilen ikke er helt ferdigtestet, og overraskende mye problemer mtp. at det teknisk sett er en kinesisk produsert Volvo. Eller har Volvo tapt seg på kvalitet de senere årene?

Problemene høres i hvertfall ikke verre ut enn hva Tesla alltid sliter med i starten på en ny modell, og de selger jo bra :) Jeg er mer spent på problemene rundt ID.3. Der er det visst en del issues, til tross for at VW har hatt noen år med elbil-produksjon nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, bzzlink said:

 

Dette virker som skremselspropaganda - vegvesenet har nok brent seg på bil før, men har ikkje sverget av seg diesel eller bensin slikt sett. Det er absolutt skrekkelig kjedelig at Polestar 2 har problemer også, men uten ein god oversikt over kor systematiske feilene er også veit me ikkje om Vegvesenet vil ha problemer med dei ein gong...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Dette er ikke en "Compliance Car". Da ville den vært solgt som en Volvo, ikke Polestar. Polestar, med én elektrisk og én hybrid trenger heller ikke noen compliance cars. Men det virker jo som denne bilen ikke er helt ferdigtestet, og overraskende mye problemer mtp. at det teknisk sett er en kinesisk produsert Volvo. Eller har Volvo tapt seg på kvalitet de senere årene?

Problemene høres i hvertfall ikke verre ut enn hva Tesla alltid sliter med i starten på en ny modell, og de selger jo bra :) Jeg er mer spent på problemene rundt ID.3. Der er det visst en del issues, til tross for at VW har hatt noen år med elbil-produksjon nå.

Det er en grunn til at de ikke har turt å sette Volvo merke på den tenker jeg...
Slik jeg skjønner det så gjelder EU flåteutslipp bøtene til hele grupperinger, ikke pr merke. Så salg av Polestar gjelder på kvota til Geely(Volvo). Så det, pluss at den ikke er designet som en elbil fra grunnen av = Compliance car i min bok.

 At det lekker inn vann, eller at Spotify henger seg er liksom ikke så big deal, det kan fikses.

At bilen bare går 20 mil mellom ladinger på norsk landevei, og så må lade 1 time er verre. Det gjør det ubrukelig i mine øyne. Vegvesenet må potensielt lade flere timer pr dag.

For at en elbil skal ta over for en bensin bil så må den ha bra nok rekkevidde og ladehastighet i all slags vær.
Den beste elbilen i dag går ca. 35 mil 80% - 20%. Det er helt på kanten, men kan taes igjen med skikkelig ladenettverk.

Frem til det er bygget ut 150kW ladere i hele Norge, så tror jeg Vegvesenet må bruke disse bilene i sentrale strøk, men ikke for sentrale (der det er motorvei)

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Det er en grunn til at de ikke har turt å sette Volvo merke på den tenker jeg...
Slik jeg skjønner det så gjelder EU flåteutslipp bøtene til hele grupperinger, ikke pr merke. Så salg av Polestar gjelder på kvota til Volvo. Så det, pluss at den ikke er designet som en elbil fra grunnen av = Compliance car i min bok.

 At det lekker inn vann, eller at Spotify henger seg er liksom ikke så big deal, det kan fikses.

At bilen bare går 20 mil mellom ladinger på norsk landevei, og så må lade 1 time er verre. Det gjør det ubrukelig i mine øyne. Vegvesenet må potensielt lade flere timer pr dag.

For at en elbil skal ta over for en bensin bil så må den ha bra nok rekkevidde og ladehastighet i all slags vær.
Den beste elbilen i dag går ca. 35 mil 80% - 20%. Det er helt på kanten, men kan taes igjen med skikkelig ladenettverk.

Frem til det er bygget ut 150kW ladere i hele Norge, så tror jeg Vegvesenet må bruke disse bilene i sentrale strøk, men ikke for sentrale (der det er motorvei)

Pr i dag er det kun Tesla og VW ID.3 (med familie) som har en plattform utviklet fra grunnen av for å være elbiler. Vil det si at alle andre elbiler er Compliance Cars?

Jeg ser på en Compliance Car som er utviklet i hui og hast for å gi et konsern et miljøvennlig alternativ. Eksempler på dette er Ford Focus Electric (bensinbil med batterikasse i bagasjerommet), Fiat 500e, Toyota Rav4 EV, Renault Fluence ZE, osv. Rett og slett at man tar en eksisterende fossilbil og putter elektrisk motor og batteri i den. E-Golf f.eks. er ikke en Compliance Car, da den generasjonen Golf ble utviklet fra bunnen av for å kunne være både elektrisk og fossil-drevet. Ioniq og Kona ble utviklet fra bunnen av for å være hybrid og elektrisk. CMA-plattformen som Polestar 2 er bygget på, ble laget med tanke på både elbil og hybridbil i tillegg til vanlig drivstoff. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, bzzlink said:

Vegvesenet må potensielt lade flere timer pr dag.

Korleis har du kommet fram til dette?

For eksempel driv dei med vegarbeid på Haukelitunnelen antar eg. Det er ein 7.5 km strekning med ganske tung veg som dei skal ta fram og tilbake med ledebil. Om dei bruker ein Polestar 2 er det framleis snakk om 26 ganger før ein treng lade etter dine eigne ord om 200 km rekkevidde. Dette vil ta rundt 4 timer og 45 minutter med rett ut kjøring. I tillegg til dette sitter dei ganske mange minuttene i mellom kvar spurt, som knapt tar straum i det heila tatt.

Dette mens dei sannsynleg kan legge opp til ein midlertidig ladestasjon for bilene på strekningen. Antageligvis treng dei berre ein bil per skift.

Men, gisp, om det virkelig skulle vera så fælt så kan dei...

...bruke dagens ledebiler for disse strekningene, og heller bruke Polestar 2 bilene til strekninger kor ekstreme krav til rekkevidde ikkje eksisterer, som er meir sannsynleg best beskrivi som "mesteparten av tida".

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kajac said:

Pr i dag er det kun Tesla og VW ID.3 (med familie) som har en plattform utviklet fra grunnen av for å være elbiler. Vil det si at alle andre elbiler er Compliance Cars?

Jeg ser på en Compliance Car som er utviklet i hui og hast for å gi et konsern et miljøvennlig alternativ. Eksempler på dette er Ford Focus Electric (bensinbil med batterikasse i bagasjerommet), Fiat 500e, Toyota Rav4 EV, Renault Fluence ZE, osv. Rett og slett at man tar en eksisterende fossilbil og putter elektrisk motor og batteri i den. E-Golf f.eks. er ikke en Compliance Car, da den generasjonen Golf ble utviklet fra bunnen av for å kunne være både elektrisk og fossil-drevet. Ioniq og Kona ble utviklet fra bunnen av for å være hybrid og elektrisk. CMA-plattformen som Polestar 2 er bygget på, ble laget med tanke på både elbil og hybridbil i tillegg til vanlig drivstoff. 

Ja, og se hvor mye bedre ID.3 er enn Polestar.

Det at bilfabrikantene nå utvikler litt bedre compliance cars gjør det ikke noe annerledes. Batteridesignet på Polestar ser jo helt høl i hodet ut når det gjelder å varme det opp. Hvis de kun har varmematter under hver kasse, så sier det seg selv at det ikke er effektivt. Er det noen som har tegning på hvordan varmeren er designet? Håper det er varming inni hver kasse? Slik at varmeelementene ligger nærme hver celle.  

Wikipedia: A compliance car is an alternative fuel vehicle that is explicitly designed to meet tightening government regulations for low-emission vehicle sales, while the automobile manufacturer restricts sales to specific jurisdictions to meet the rules, or limits production, or both.[1]
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Drunkenvalley said:

Korleis har du kommet fram til dette?

For eksempel driv dei med vegarbeid på Haukelitunnelen antar eg. Det er ein 7.5 km strekning med ganske tung veg som dei skal ta fram og tilbake med ledebil. Om dei bruker ein Polestar 2 er det framleis snakk om 26 ganger før ein treng lade etter dine eigne ord om 200 km rekkevidde. Dette vil ta rundt 4 timer og 45 minutter med rett ut kjøring. I tillegg til dette sitter dei ganske mange minuttene i mellom kvar spurt, som knapt tar straum i det heila tatt.

Dette mens dei sannsynleg kan legge opp til ein midlertidig ladestasjon for bilene på strekningen. Antageligvis treng dei berre ein bil per skift.

Men, gisp, om det virkelig skulle vera så fælt så kan dei...

...bruke dagens ledebiler for disse strekningene, og heller bruke Polestar 2 bilene til strekninger kor ekstreme krav til rekkevidde ikkje eksisterer, som er meir sannsynleg best beskrivi som "mesteparten av tida".

At det ikke er unaturlig at en slik bil kjører 40 mil på en dag.

Nå spawner vel ikke biler og personell akkurat der de skal brukes, selv om du valgte et vegarbeidsområde som ligger 200m unna en trafikkstasjon.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Polestar er ikke "explicitly designed to meet tightening government regulations". En compliance car er konverterte biler i hovedsak solgt på korttids leasingavtaler i California.

Jeg tror ikke du skjønner greia med å ha en delt plattform og ei delt produksjonslinje. e-208 f.eks. er ment å være en salgsleder for PSA, selv om det er en delt plattform. Du bruker bare compliance car som et punchy skjellsord, men det bærer null vekt hos meg.

Edit: En annen viktig indikasjon på en compliance car er 0 marketing budsjett og null ønsker om å faktisk selge bilen.

Eksempler på ekte compliance cars er Fiat 500e (ikke den nye som kommer) og Honda Fit EV

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gavekort said:

Polestar er ikke "explicitly designed to meet tightening government regulations". En compliance car er konverterte biler kun solgt på korttids leasingavtaler, i hovedsak i California.

Jeg tror ikke du skjønner greia med å ha en delt plattform og ei delt produksjonslinje. e-208 f.eks. er ment å være en salgsleder for PSA, selv om det er en delt plattform. Du bruker bare compliance car som et punchy skjellsord, men det bærer null vekt hos meg.

Hvor mange polestar er levert utenfor markeder som nå har “tightening government regulations”? 

Som jeg påsto: At de nå produserer compliance bilene smartere ved at de deler produksjonslinje med fossils, gjør ikke at de magisk ikke er compliance biler. De er dårligere elbiler enn de kunne vært.

Hadde det ikke vært for EU og Kina sine regler, så hadde ingen laget eldrivlinjer på bilene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, bzzlink said:

 

Reise til og frå lokasjonen er absolutt ein del av jobben, men det virker igjen som eit argument med reelt lite innhald og overdramatisering. Er det 400 km med direkte kjøring uten stopp?

Neppe. Normal bruk vil vera til og frå stasjoner kor dei sjølv kan legge opp effektiv lading.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Hvor mange polestar er levert utenfor markeder som nå har “tightening government regulations”? 

Hvilke markeder referer du til?

Sitat

Som jeg påsto: At de nå produserer compliance bilene smartere ved at de deler produksjonslinje med fossils, gjør ikke at de magisk ikke er compliance biler. De er dårligere elbiler enn de kunne vært.

Hadde det ikke vært for EU og Kina sine regler, så hadde ingen laget eldrivlinjer på bilene. 

Du flytter bare målstreken på hva vi kaller en compliance car. Hadde det ikke vært for regulative krav generelt så hadde ikke bilindustrien rikket seg på flekken når det kommer til miljøvennlige alternativer. Det er ikke slik at de nødvendigvis har lyst til å bruke milliarder på å retoole fabrikker for batteridrevne kjøretøy.

Nå er det en veldig konkret definisjon på hva som er en "compliance car", så det er bare tøv at du skal drive å bruke det på ambisiøse elbil-prosjekter som et sleivspark. Du får finne deg andre buzzwords mr. bzzlink

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Hvilke markeder referer du til?

Du flytter bare målstreken på hva vi kaller en compliance car. Hadde det ikke vært for regulative krav generelt så hadde ikke bilindustrien rikket seg på flekken når det kommer til miljøvennlige alternativer. Det er ikke slik at de nødvendigvis har lyst til å bruke milliarder på å retoole fabrikker for batteridrevne kjøretøy.

Nå er det en veldig konkret definisjon på hva som er en "compliance car", så det er bare tøv at du skal drive å bruke det på ambisiøse elbil-prosjekter som et sleivspark. Du får finne deg andre buzzwords mr. bzzlink

Nå argumenterte jeg i forhold til definisjonen på Wikipedia, og brukte det som «målstrek» , jeg siterte også definisjonen

Hvor er definisjonen du bruker som målstrek?

 

Markedene er EU og Kina som har reguleringer, sikkert fler også, men ikke som jeg kjenner til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Drunkenvalley said:

Reise til og frå lokasjonen er absolutt ein del av jobben, men det virker igjen som eit argument med reelt lite innhald og overdramatisering. Er det 400 km med direkte kjøring uten stopp?

Neppe. Normal bruk vil vera til og frå stasjoner kor dei sjølv kan legge opp effektiv lading.

Du mener 20 mil kjøring uten stopp. For det er reell rekkevidde ifølge TeslaBjørn før man må lade i 1 time, hvis man befinner seg utenfor 150kW ladere. Som vil si hvis man er nord for Trondheim eller litt utenfor hovedveinettet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Nå argumenterte jeg i forhold til definisjonen på Wikipedia, og brukte det som «målstrek» , jeg siterte også definisjonen

Hvor er definisjonen du bruker som målstrek?

https://en.wikipedia.org/wiki/Moving_the_goalposts

Og det du driver med nå:

https://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_dispute

Sitat

Markedene er EU og Kina som har reguleringer, sikkert fler også, men ikke som jeg kjenner til.

Og ditt inntrykk er at Polestar kun eksisterer for å tilfredsstille disse reguleringene? Hvordan forklarer du marketingbudsjettet til Polestar da, om de ikke har lyst til å selge bilen?

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bzzlink said:

Du mener 20 mil kjøring uten stopp. For det er reell rekkevidde ifølge TeslaBjørn før man må lade i 1 time, hvis man befinner seg utenfor 150kW ladere. Som vil si hvis man er nord for Trondheim eller litt utenfor hovedveinettet.

Du som sa 400 km på ein dag ikkje er uvanlig, og var det eg prata om. 400 km med direkte kjøring vil vera snakk om 5-6 timer. Dei kjøre neppe 5-6 timer kvar dag i strekk, og er meir sannsynleg ute i varierte ærende kor dei kan lade i mellom. I tillegg er dette snakk om ein arbeidsplass kor ein ikkje nødvendigvis berre sitte med ein bil.

Sjølv om det så skulle vore 400 km direkte kjøring er dei vel pålagt å ha fleire pauser også, som tar vekk meste av relevansen denne kjørelengda har. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...