Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Far død og hva med arven fra mine besteforeldre

Gjest e379b...899

Anbefalte innlegg

Gjest e379b...899

Hei alle sammen

Dette er saken,

Jeg er enebarn og for en tid tilbake døde min far. Jeg valgte da å frasi meg farsarven da gjelde var større enn formuen. Så er spørsmålet jeg har tenkt på i ettertid, mine besteforeldre lever fremdeles.. Har jeg samtidig frasagt fremtidig arv som egentlig min far skulle hatt fra dem den dagen de går bort? Noen som har greie på dette..

Anonymous poster hash: e379b...899

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e379b...899

Leste dette på nettet og derfor ble jeg litt forundret:

"

Avslag på arv

Hvis en arving avslår hele eller deler av arven etter arvelaters død, vil vedkommende strykes fra arvetavlen. Arven skal da fordeles som om arvingen var død før arven falt. Det vil si at dersom vedkommende som avslår arven har barn (livsarvinger), vil arven fordeles likt mellom barna. Hvis vedkommende som avslår arven imidlertid ikke har livsarvinger, står han eller hun friere i å bestemme hvem som skal motta arven. Vedkommende kan da bestemme at avslaget skal gis til fordel for en særskilt medarving."

https://www.familierettsadvokater.no/arv/avkall-pa-arv/

Lenke til kommentar
Gjest e379b...899

Hvis en arving avslår hele eller deler av arven etter arvelaters død, vil vedkommende strykes fra arvetavlen. Arven skal da fordeles som om arvingen var død før arven falt. Det vil si at dersom vedkommende som avslår arven har barn (livsarvinger), vil arven fordeles likt mellom barna. Hvis vedkommende som avslår arven imidlertid ikke har livsarvinger, står han eller hun friere i å bestemme hvem som skal motta arven. Vedkommende kan da bestemme at avslaget skal gis til fordel for en særskilt medarving."

Merket med rødt, Etter det jeg kan tyde her, er at jeg blir regnet som "død" når jeg har frasagt meg arven fra far min, og dermed tatt bort fra "arvetavlen". Så spørsmålet mitt er om jeg har blitt tatt bort fra "arvetavlen" for alltid og eller om dette bare gjelder arven fra far.

Lenke til kommentar

Du blir rekna som død i forhold til det bestemte arveoppgjeret.
Så når du fråsa deg arvet etter din far så blir du rekna som død når arven skal gjerast opp. Det betyr at arven går vidare til dine barn eller at den tilfaller staten om det ikkje andre arvingar.
Når dine besteforeldre dør så er det eit nytt arveoppgjer, der du er arvemottakar (saman med eventuelle søsken) for den arven som skulle gått til din far om han fortsatt var i live. Denne arven må du på nytt ta stilling til om du vil ta imot eller avstå frå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest e379b...899
The Avatar skrev (2 timer siden):

Du blir rekna som død i forhold til det bestemte arveoppgjeret.
Så når du fråsa deg arvet etter din far så blir du rekna som død når arven skal gjerast opp. Det betyr at arven går vidare til dine barn eller at den tilfaller staten om det ikkje andre arvingar.
Når dine besteforeldre dør så er det eit nytt arveoppgjer, der du er arvemottakar (saman med eventuelle søsken) for den arven som skulle gått til din far om han fortsatt var i live. Denne arven må du på nytt ta stilling til om du vil ta imot eller avstå frå.

Den er opplarende, da har jeg ingenting å bekymre meg for i fremtiden..

Lenke til kommentar

Det følger av arvelova § 1 annet ledd at når en arving er død går arven videre til vedkommendes livsarvinger. Arven "stopper" ikke i dødsboet, den hopper over dødsboet. Den hopper da også over avslag mv. på arv fra den avdøde. 

En konsekvens av dette er at avdødes ektefelle, som har krav på arv fra avdøde, ikke kan kreve å få tre inn i arv fra avdødes foreldre når de dør. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...