Knut B Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 Kunstige øyer og småbåtliv: Se hvordan Bergen kan bli når fergene forlater Dokken Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 (endret) 1. Hvordan påvirkes trafikken i sentrum av at godsterminalen flyttes ut av sentrum og tilhørende godstransportbehov i sentrum flyttes fra sjø til vei og bane? 2. Noen fordeler med flytende øyer er at anleggstrafikk og byggestøy kan flyttes ut av sentrumsområdet i bygeperioden. En annen fordel er at stormflo og stigende havnivå aldri blir et problem, som det har vært på Bryggen og Dreggekaien. Allerede fra start bør det dimensjoneres for framtidige utvidelser / flere flytende øyer. 3. Fint at de bevarer noe av Bergens "sjel" ved å inspirere nye bygg av Bryggen. Bryggen kan dessverre ikke vare evig selv om man verner det. Det blir stadig vanskeligere å overholde arbeidsmiljøloven og brannvernkrav i de gamle byggene. Uten levende næringer og bruk av disse byggene så råtner de på rot eller blir en økonomisk hodepine. Endret 6. september 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 8 hours ago, Simen1 said: 1. Hvordan påvirkes trafikken i sentrum av at godsterminalen flyttes ut av sentrum og tilhørende godstransportbehov i sentrum flyttes fra sjø til vei og bane? 2. Noen fordeler med flytende øyer er at anleggstrafikk og byggestøy kan flyttes ut av sentrumsområdet i bygeperioden. En annen fordel er at stormflo og stigende havnivå aldri blir et problem, som det har vært på Bryggen og Dreggekaien. Allerede fra start bør det dimensjoneres for framtidige utvidelser / flere flytende øyer. 3. Fint at de bevarer noe av Bergens "sjel" ved å inspirere nye bygg av Bryggen. Bryggen kan dessverre ikke vare evig selv om man verner det. Det blir stadig vanskeligere å overholde arbeidsmiljøloven og brannvernkrav i de gamle byggene. Uten levende næringer og bruk av disse byggene så råtner de på rot eller blir en økonomisk hodepine. 1. Ågotnes er ganske langt unna togbane, så her er det uansett nødvendig med ett stykke trailertransport. I dag er full propp på disse veiene i rushtiden, men en ny bro mellom Sotra og Bergen er planlagt, der gjenstår det bare noen tiår til med krangling før de kan starte å bygge. Blir ikke overrasket om den nye kaien står klar før den nye broen. 2. Er det noen eksempler på flytende konstruksjoner av denne størrelsen noen andre steder i verden? Eller får ett eller annen fima carte blanche til å utvikle dette for noen milliarder? For å si det som Karpe: "Er det dette skattepenga våre går til". Byfjorden er full av miljøgifter allerde, så å fylle godt på med masser viker for meg til å være vinn-vinn. 3. Korrekt. Riksantivkvaren ser ut til å heller la bygg råtne enn å modernisere. Bergen har mange eksempler på dette, f.eks sandviksbodene. Men - politikerne i bergen kommer uansett til å presse gjennom en bybane over bryggen, noe fundamentet selvfølgelig ikke tåler, så da kan akvariet flytte inn i bryggelokalene. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 Hvordan skal dette gi inntekter, eller - hvem skal betale dette eventyret, mon tro? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå