Gå til innhold

It's Prescott time

el-asso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel hadde tenkt å bestille en A64 3000 , men nå tror jeg at jeg venter noen dager til siden både 3400 og prescott er på tur.

Har mer tro på at Newcastle er A64 "done right"! (edit: på samme måte som Northwood var den versjonen vi egentlig ville se av P4)

Vel, nå skal jo Athlon 64 3000+ være 'Newcastle' (512KB L2 cache). Du tenker kanskje på 'San Diego' ?

Se her for AMDs siste veikart:

http://www.amd.com/us-en/Processors/SellAM...5%5E608,00.html

Lenke til kommentar
Vet ikke. for å være helt ærlig. bare støtter med til det de sier på xbitlabs.com

As you can see, there is one more core there aka Newcastle, which distinguishing feature is also smaller 512KB L2 cache. Therefore, many of you could have considered Athlon 64 3000+ to be the first representative of the Newcastle family, but this is not quite correct. Newcastle core will be used for the upcoming Socket939 Athlon 64 processors, which will also feature a dual-channel memory controller besides the 512KB L2 cache. The idea behind Newcastle core has to do with the intention to reduce the production costs for the new AMD64 processors by reducing the die size. The freshly released Athlon 64 3000+ is designed for Socket754 mainboards and features a single-channel memory controller. It is based on Clawhammer core and features the entire L2 cache memory of the Clawhammer, one half of which is disabled. This way it would be completely incorrect to say that the new Athlon 64 3000+ is the first processor on the new core. It looks as if Athlon 64 3000+ were about to stay the only processor with 512KB L2 cache for Socket754, at least for the next half a year.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...n64-3000_3.html

Ja, men problemet er bare at AMD offisielt lanserer 'Newcastle' i dette kvartalet mens sokkel 939 er utsatt til andre halvdel i år. Hvordan får du det til å stemme? Kanskje det blir doble minnekanaler for sokkel 754 også da?

Jeg tar dette med en solid klype salt inntil jeg hører noe offisielt fra AMD....

Lenke til kommentar

Jeg fatter egentlig ikke helt hva som er så galt med varmetapet jeg?

Så lenge det finnes kjølere som er billige og stille så burde dette være noe man burde gi f i. :yes:

Syns nå jeg da, selv om min p3 utvikler mindre varme enn min p4 så er fortsatt min p4 kaldere enn min p3.

What's the big deal?

Lenke til kommentar
Jeg fatter egentlig ikke helt hva som er så galt med varmetapet jeg?

Så lenge det finnes kjølere som er billige og stille så burde dette være noe man burde gi f i. :yes:

Syns nå jeg da, selv om min p3 utvikler mindre varme enn min p4 så er fortsatt min p4 kaldere enn min p3.

What's the big deal?

Ja, men det blir ingenting å sammenligne med for P4 Prescott som vil ta kaka hva gjelder varmeutvikling. Man snakker altså om et effektivt forbruk på over 150 watt, og der mesteparten av energien vil bli omgjort til varme. Har du noensinne prøvd å kjøle en 100+ watts lyspære med en vifte? Det skal en del til, det kan jeg love deg. Tenk deg da hvor mye vanskeligere det blir med en prosessor som har vesentlig mindre overflate....

Veldig få av dagens kjøleløsninger vil fungere tilfredsstillende med P4 Prescott, derfor har Intel utviklet en ny kjøleløsning for denne prosessoren:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030920001532.html

Men det spørs om dette vil være nok på P4 Prescott raskere enn 3.2GHz, så man må minst regne med å ha veldig god kabinettkjøling i tillegg. Dette kan bety mer bråkete systemer, eller at man må oppgradere til et bedre egnet kabinett/vannkjøling for å kunne bruke denne prosessoren.

Intel har også kraftig oppjustert de termiske minstekravene til hovedkort som godkjennes for denne prosessoren. Det betyr at veldig få av tidligere såkalt 'Prescott Ready' hovedkort vil støtte P4 Prescott raskere enn 3.2GHz, men det er mulig nyere revisjoner av hovedkort datert etter juli/august 2003 vil fungere bedre. Så det kan se svart ut for dem som ser frem til å oppgradere til 3.2GHz+ P4 Prescott med eldre i865/875-hovedkort.

Ettersom strømforbruket til P4 Prescott er såpass mye høyere enn dagens P4 Northwood, så vil dette muligens bli et problem for strømforsyningen til systemet ettersom ikke alle strømforsyninger godkjent for dagens P4 vil være tilstrekkelig. Dette kan bety at man kanskje også må oppgradere til en kraftigere strømforsyning når man oppgraderer til P4 Prescott.

Det er jo ikke for ingenting at Intel snart kommer med ny formfaktor (bytter fra ATX til BTX), ny sokkel (bytter fra sokkel 478 til sokkel T (aka sokkel 775)), nye brikkesett (bytter fra Springdale/Canterwood til Grantsdale/Alderwood) og ny I/O (bytter fra AGP til PCI-Express).

Se også dette for mer informasjon:

http://www.theinquirer.net/?article=12658

Noe å tenke på kanskje? ;)

Lenke til kommentar

Det gjør vel ikke noe om prescott blir varm, bare den takler all den varmen. Spør du meg, så blir prosessorene bare varmere og varmere ettersom tiden og utviklingen går.

Prosessor utviklerne har kanskje ikke fikset at Prescott blir så varm som det er antat, men det kan jo være at de har bygget den slik at den skal tåle 120C ?

Eller er min teori feil?

Blir uansett spennende i året som kommer på både AMD sin side og Intel sin side :)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Det gjør vel ikke noe om prescott blir varm, bare den takler all den varmen. Spør du meg, så blir prosessorene bare varmere og varmere ettersom tiden og utviklingen går.

Prosessor utviklerne har kanskje ikke fikset at Prescott blir så varm som det er antat, men det kan jo være at de har bygget den slik at den skal tåle 120C ?

Eller er min teori feil?

Blir uansett spennende i året som kommer på både AMD sin side og Intel sin side :)

Ingen som vet det for sikkert, men så langt har jo AMD gått en motsatt vei enn Intel der f.eks. Athlon 64 er vesentlig kjøligere enn Athlon XP. Athlon 64 har også støtte for Cool’n’Quiet, en teknologi som tidligere bare ble brukt i prosessorer for bærbare PC'er.

Jeg mener utviklingen til Intel er på ville veier, der kampen om høyest mulig MHz går på bekostning av alt annet :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ingen som vet det for sikkert, men så langt har jo AMD gått en motsatt vei enn Intel der f.eks. Athlon 64 er vesentlig kjøligere enn Athlon XP.  Athlon 64 har også støtte for Cool’n’Quiet, en teknologi som tidligere bare ble brukt i prosessorer for bærbare PC'er.

Jeg mener utviklingen til Intel er på ville veier, der kampen om høyest mulig MHz går på bekostning av alt annet :thumbdown:

Ja, til nå har de gått motsatt vei, men ettesom det jeg har lest, så går AMD også mot "varmere tider".

Min teori er ivertfall, hvis ikke Intel har fått fiksa varmeproblemet, så må de ha laget CPU'ene slik at de skal tåle en masse varme. Gjør de det, så er det ett fett for meg ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Denne nyheten ble veldig overdramatisert av mange da den kom ut, men selve saken handlet ikke om noe annet enn at AMD oppjusterte sine termiske krav til hovedkort for sokkel 939. AMD gjorde dette nettopp for å unngå at man blir nødt til å kjøpe nytt hovedkort for å kunne oppgradere til en raskere og bedre prosessor senere. Men for å understreke så gjelder dette kun for sokkel 939 hovedkort som ikke finnes enda (de dukker vel først opp til sommeren tipper jeg). AMD har til forskjell fra Intel (som produserer P4 Prescott allerede) dessuten bedre tid på seg til å rette opp eventuelle andre 'problemer' de måtte ha med sin 90nm produksjonsprosess, som jeg presiserer kun gjelder prosessorer for sokkel 939 og ikke sokkel 754/940 (!).

Lenke til kommentar

Veldig få av dagens kjøleløsninger vil fungere tilfredsstillende med P4 Prescott, derfor har Intel utviklet en ny kjøleløsning for denne prosessoren:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030920001532.html

Men det spørs om dette vil være nok på P4 Prescott raskere enn 3.2GHz, så man må minst regne med å ha veldig god kabinettkjøling i tillegg. Dette kan bety mer bråkete systemer, eller at man må oppgradere til et bedre egnet kabinett/vannkjøling for å kunne bruke denne prosessoren.

Nåvel, hvis du ser her http://www.avc.com.tw/products/oem/ så ser det litt mindre kritisk ut. Spesielt med den lille 20dB kjøleren som er vist (nr to fra toppen) som skal støtte prescott 3,2 og oppover ;)

Lenke til kommentar

Intel har også kraftig oppjustert de termiske minstekravene til hovedkort som godkjennes for denne prosessoren. Det betyr at veldig få av tidligere såkalt 'Prescott Ready' hovedkort vil støtte P4 Prescott raskere enn 3.2GHz, men det er mulig nyere revisjoner av hovedkort datert etter juli/august 2003 vil fungere bedre. Så det kan se svart ut for dem som ser frem til å oppgradere til 3.2GHz+ P4 Prescott med eldre i865/875-hovedkort.

Snakk om krisemaksimering :roll:

Se denne artikkelen om hk støtte: http://www.hardocp.com/article.html?art=NTY1

Lenke til kommentar
Nåvel, hvis du ser her http://www.avc.com.tw/products/oem/ så ser det litt mindre kritisk ut. Spesielt med den lille 20dB kjøleren som er vist (nr to fra toppen) som skal støtte prescott 3,2 og oppover  ;)

Ja, den skal påståelig støtte P4 Prescott raskere enn 3.2GHz. Den som lever får se... ;)

Snakk om krisemaksimering  :roll:

Se denne artikkelen om hk støtte: http://www.hardocp.com/article.html?art=NTY1

Ja, jeg har lest den før. Hadde du lest hele så hadde du fått med deg hva de konkluderer med:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NTY1LDU=

"...there will be many i875P and i865PE boards among end users that will simply not have "real" Prescott support. What we do know is incorrect in the above statement that the i875P/i865PE chipsets are not compatible with the Prescotts available at launch. Obviously they will be, as there will be no other chipsets to support the Prescott in the Intel family. Do remember however that SiS and VIA are proclaiming official Prescott support. We are certain that Intel is validating several manufacturers' non-FMB 1.5 specification boards to work with Prescott CPUs, but we are still unsure of how official support is going to be shown at the time the CPU launches.

Undoubtedly there are some issues here that could cause Intel some compatibility problems at launch, and I have yet to figure out how this is going to be handled. It's just not like Intel to have possible issues like this hanging over their heads. We'll keep our ears to the ground and see what's said next.

After everything we've discovered and after all of the conversations we've had with our contacts recently, I'm left with a couple “gut feelings”. One is that Grantsdale and Alderwood are very late to market, running way behind schedule. Another is that the Prescott CPU was never intended by Intel to be sold in a 478-pin package. The last thing is that Prescott CPUs were never meant to be supported by the i875P and i865PE chipsets. Again, these are just our thoughts on the issue. I think that market pressure from AMD and their new line of K8 core CPUs is pushing Intel to scale their clocks faster than they can get their chipset support to market."

Lover ikke særlig bra dette :thumbdown:

Det er bare drittslenging om Intel nå, mens AMD roses i skyene av han. Prøv nå å være litt mer seriøs i diskusjonene dine.

Er det blitt ulovlig å kritsere Intel nå? Det du oppfatter som drittslenging er faktisk oppriktig kritikk, som jeg står 100% bak. Kom heller med argumenter istedenfor slik unødvendig surmulig og personangrep! :angry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...