Froland Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Vi har felles innkjørsel med nabo og hver av oss eier til midten av innkjørselen. Naboen lar gjentatte ganger gjester parkere i og blokkere innkjørselen, selv om de har ledig plass innenfor. Da dette ble påtalt ble de meget fornærmet og hevdet at det at jeg skulle ut, var bare noe jeg fant på. Hvordan skal jeg sikre meg fri og uhindret adkomst til egen bolig. Hvilke rettigheter og plikter foreligger her? Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Kan du ikke selv blokkere innkjørselen? Skulle naboen spørre, er det bare i tilfelle du skulle ut. Er kanskje ikke konfliktdempende, men får fram et poeng, og du kommer deg ut når det passer deg. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Hva med å utvide din del av innkjørselen? Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 VegardBS skrev (På 5.9.2020 den 15.41): Hva med å utvide din del av innkjørselen? Og samtidig heve terrenget på din del med 30cm med en støttemur Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Når en felles innkjørsel ligger over begge eiendommer foreligger det en servitutt (gjensidig rett til bruk av innkjørselen), som reguleres av servituttlova. Her følger det av § 2 at "korkje rettshavaren eller eigaren må bruka rådveldet sitt over eigedomen såleis at det urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe for den andre". På samme måte bestemmer § 3 at man har lik rett til bruk, og hvis begges bruk ikke kan benyttes fullt ut må begge begrense bruken sin. Misbruk kan sanksjoneres med tvangsutløsning (avskiping) eller ikke-økonomisk erstatning (servituttlova § 17). Avgjørelser etter loven hører under jordskifteretten, ikke de ordinære domstoler. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 Froland skrev (På 4.9.2020 den 22.03): Vi har felles innkjørsel med nabo og hver av oss eier til midten av innkjørselen. Naboen lar gjentatte ganger gjester parkere i og blokkere innkjørselen, selv om de har ledig plass innenfor. Da dette ble påtalt ble de meget fornærmet og hevdet at det at jeg skulle ut, var bare noe jeg fant på. Hvordan skal jeg sikre meg fri og uhindret adkomst til egen bolig. Hvilke rettigheter og plikter foreligger her? Han høres ut som en vriompeis, så vær vriompeis tilbake, så kanskje han tar hintet... Hver gang noen parkerer der, så setter du deg i bilen, starter motoren og tuter fordi du skal ut. Kan sikkert ta det rettens vei, men det blir sikkert dyrt og en meget langttrekkende affære Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Jeg ville tatt én prat til, med vennlig tone sagt at det er god plass nedenfor (som du skriver), og vi må ta hensyn til hverandre, du kan ikke blokkére innkjørselen på den måten. Én ting jeg kunne gått med på var om jeg fikk beskjed om de skulle ha gjester minst 3 dager i forveien, så ville jeg også fulgt den samme regelen. Hvis ikke dette ble fulgt, eller møtt med motvilje og ubehageligheter, ville jeg tatt grep for å skille innkjørselen så godt som mulig. Tatt møte med advokatvakt, satt meg inn i jussen. Foreslått løsninger for naboen Hva om man må til legevakten i en hast og dævver fordi naboen er en drittsekk .... Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 Det er av slike grunner jeg vegrer meg veldig for å dele oppkjørsler osv. med andre i min neste bolig som er på utkikk etter. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 15. september 2020 Del Skrevet 15. september 2020 hva med å parkere ytterst i din egen oppførsel, slik at den muligheten forsvinner for naboen? Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 30. september 2020 Del Skrevet 30. september 2020 Regulert i lov om tilkomstrett, det er ulovlig å sperre for tilkomst til eiendom, også i tilfeller hvor vei/areal eies av nabo. Lar det seg ikke løse så kan du registrere en tvist og gå den formelle veien. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Det finnes ingen "lov om tilkomstrett". Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 neglesprett skrev (8 timer siden): Regulert i lov om tilkomstrett, det er ulovlig å sperre for tilkomst til eiendom, også i tilfeller hvor vei/areal eies av nabo. Hvorfor finner du på lover? Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Presisering: det er veirett via servituttloven. Må uansett registreres som tvist om det er en konflikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå