Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blokkering av felles innkjørsel.

Froland

Anbefalte innlegg

Vi har felles innkjørsel med nabo og hver av oss eier til midten av innkjørselen. Naboen lar gjentatte ganger gjester parkere i og blokkere innkjørselen, selv om de har ledig plass innenfor. Da dette ble påtalt ble de meget fornærmet og hevdet at det at jeg skulle ut, var bare noe jeg fant på.
Hvordan skal jeg sikre meg fri og uhindret adkomst til egen bolig. Hvilke rettigheter og plikter foreligger her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en felles innkjørsel ligger over begge eiendommer foreligger det en servitutt (gjensidig rett til bruk av innkjørselen), som reguleres av servituttlova. 

Her følger det av § 2 at "korkje rettshavaren eller eigaren må bruka rådveldet sitt over eigedomen såleis at det urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe for den andre". På samme måte bestemmer § 3 at man har lik rett til bruk, og hvis begges bruk ikke kan benyttes fullt ut må begge begrense bruken sin. 

Misbruk kan sanksjoneres med tvangsutløsning (avskiping) eller ikke-økonomisk erstatning (servituttlova § 17). Avgjørelser etter loven hører under jordskifteretten, ikke de ordinære domstoler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Froland skrev (På 4.9.2020 den 22.03):

Vi har felles innkjørsel med nabo og hver av oss eier til midten av innkjørselen. Naboen lar gjentatte ganger gjester parkere i og blokkere innkjørselen, selv om de har ledig plass innenfor. Da dette ble påtalt ble de meget fornærmet og hevdet at det at jeg skulle ut, var bare noe jeg fant på.
Hvordan skal jeg sikre meg fri og uhindret adkomst til egen bolig. Hvilke rettigheter og plikter foreligger her?

Han høres ut som en vriompeis, så vær vriompeis tilbake, så kanskje han tar hintet... 

Hver gang noen parkerer der, så setter du deg i bilen, starter motoren og tuter fordi du skal ut. 

Kan sikkert ta det rettens vei, men det blir sikkert dyrt og en meget langttrekkende affære

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt én prat til, med vennlig tone sagt at det er god plass nedenfor (som du skriver), og vi må ta hensyn til hverandre, du kan ikke blokkére innkjørselen på den måten. Én ting jeg kunne gått med på var om jeg fikk beskjed om de skulle ha gjester minst 3 dager i forveien, så ville jeg også fulgt den samme regelen. Hvis ikke dette ble fulgt, eller møtt med motvilje og ubehageligheter, ville jeg tatt grep for å skille innkjørselen så godt som mulig. Tatt møte med advokatvakt, satt meg inn i jussen. Foreslått løsninger for naboen

Hva om man må til legevakten i en hast og dævver fordi naboen er en drittsekk ....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...