kjell arne halv Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Hei. Jeg har skrevet under på en leiekontrakt på1 år , men har ikke betalt depositum og leie, og ikke motatt nøkler enda. er denne kontrakten bundet. eller kan jeg forsatt si nei til denne. mvh kjell Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 kjell arne halv skrev (2 timer siden): Hei. Jeg har skrevet under på en leiekontrakt på1 år , men har ikke betalt depositum og leie, og ikke motatt nøkler enda. er denne kontrakten bundet. eller kan jeg forsatt si nei til denne. mvh kjell Du er bundet. Om du bryter kontrakten må du betale leie frem til utleier finner ny leietager, og du risikerer å måtte betale erstatning for ekstrautgifter og mellomlegg mellom din leie og det nestemann betaler. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Herr Brun skrev (5 timer siden): Du er bundet. Om du bryter kontrakten må du betale leie frem til utleier finner ny leietager, og du risikerer å måtte betale erstatning for ekstrautgifter og mellomlegg mellom din leie og det nestemann betaler. Men han har jo ikke mottatt nøkler? Ergo han har ikke tilgang til bruksarealet. Vi vet jo ikke om dette er frivillig eller ufrivillig fra utleiers side her, noe som kanskje er relevant. Men ville ikke dét vært relevant? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 5 hours ago, Taurean said: Men han har jo ikke mottatt nøkler? Ergo han har ikke tilgang til bruksarealet. Vi vet jo ikke om dette er frivillig eller ufrivillig fra utleiers side her, noe som kanskje er relevant. Men ville ikke dét vært relevant? Om han ikke mottar nøkler, så vil det være kontraktsbrudd fra utleiers side, og leier ville hatt en del rettigheter mtp erstatning. Slik som jeg tolker TS, så er innflytting fortsatt i framtiden, så det er ikke relevant ennå. Ja, TS er bundet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 (endret) Taurean skrev (6 timer siden): Men han har jo ikke mottatt nøkler? Ergo han har ikke tilgang til bruksarealet. Vi vet jo ikke om dette er frivillig eller ufrivillig fra utleiers side her, noe som kanskje er relevant. Men ville ikke dét vært relevant? Om utleier misligholder kan leietager etter omstendighetene kunne heve. Det fremstår ikke som nærliggende ut fra førstepost at dette er tilfellet. Du får vanligvis ikke nøkler for du har betalt depositum. Endret 5. september 2020 av Herr Brun Lenke til kommentar
kjell arne halv Skrevet 5. september 2020 Forfatter Del Skrevet 5. september 2020 Dette er kontrakten. Det jeg glemte å spørre om i ettertid var om leiligheten var vasket, noe jeg ikke syntes den var, derfor begynte jeg å angre litt, jeg sa ja pga jeg står straks uten en plass å bo med min hund, Og det er veldig mange som ikke godtar dyr når en leier. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Dersom du ikke er fornøyd med utvasken så klager du. Og siden du ikke har fått nøkkel enda så er det heller ikke utenkelig at de har planlagt en bedre utvask før du flytter inn. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 kjell arne halv skrev (25 minutter siden): Dette er kontrakten. Det jeg glemte å spørre om i ettertid var om leiligheten var vasket, noe jeg ikke syntes den var, derfor begynte jeg å angre litt, jeg sa ja pga jeg står straks uten en plass å bo med min hund, Og det er veldig mange som ikke godtar dyr når en leier. Leieforholdet begynner om ca to uker, du får ikke nøklene før du skal ta over leiligheten, det står i pkt 6 i avtalen. Vask sjekker du ved overtagelse og er det ikke rent så klager du. Leiligheten skal være ren når du overtar, det står også i avtalen pkt 6. Avtalen forutsetter ikke betaling av depositum eller overlevering av nøkler for å være bindende. Jeg kan ikke se at utleier har brutt avtalen på noen måte, så da er du bundet av avtalen du har inngått. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 (endret) nirolo skrev (26 minutter siden): Vask sjekker du ved overtagelse og er det ikke rent så klager du. Leiligheten skal være ren når du overtar, det står også i avtalen pkt 6. Avtalen forutsetter ikke betaling av depositum eller overlevering av nøkler for å være bindende. Jeg kan ikke se at utleier har brutt avtalen på noen måte, så da er du bundet av avtalen du har inngått. Problemet kommer vel når man har bod i en del måneder, og det oppstår tekniske problemet med leiligheten, er typisk boligeieren ikke vil betale hvis kjøleskap\fryser etc går i stykker uten for garanti. Eller leieren må ta slike kostnader. Så er jo alltid risikoen ved mere en normal slitasje man kan risikere å få regningen for oppussing ved end leieforhold. Så kan man få problemer hvis man mener vansken er for dårlig, godt mulig boligeieren fakturer leietakeren for vask. Problemet løst. Sitat Om du bryter kontrakten må du betale leie frem til utleier finner ny leietager, og du risikerer å måtte betale erstatning for ekstrautgifter og mellomlegg mellom din leie og det nestemann betaler. Men problemet er jo penger for huseieren å tjene å ungå å leie ut boligen slik leieren påføres mest tap, har man ikke fått nøklene hart man ikke tilgang til leiligheten, på en annen side kan man risikere utgifter, men er usikkert hvordan man går frem siden boligeien kan jo pøse på med utgifter slik de vil. Eneste trådstarter kan gjøre er å gå til domstolen hvis det er urimlig utgift. Man må jo huske på det er frem i tid, godt mulig den leies av noe andre? Endret 5. september 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
kjell arne halv Skrevet 5. september 2020 Forfatter Del Skrevet 5. september 2020 Takk for alle svar. Men tviler sterkt på at huseier vil vaske en gang til før jeg flytter inn siden jeg spurte om leiligheten var vasket og hun sa ja Lenke til kommentar
kjell arne halv Skrevet 5. september 2020 Forfatter Del Skrevet 5. september 2020 Siden det var et must at det ikke var fyll eller fest så kan jeg i teorien ha et fyllekalas og bli hevet ut da? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 kjell arne halv skrev (2 minutter siden): Siden det var et must at det ikke var fyll eller fest så kan jeg i teorien ha et fyllekalas og bli hevet ut da? I teorien ja, men ditt mislighold av leigeavtalen medfører at du har erstatningsansvar ovanfor utleigar. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 kjell arne halv skrev (7 minutter siden): Takk for alle svar. Men tviler sterkt på at huseier vil vaske en gang til før jeg flytter inn siden jeg spurte om leiligheten var vasket og hun sa ja Er du misfornøyd med vaskingen, så klager du. Ikke ta sorgene på forskudd! Eller så får du ringe til de som leier den ut og si at du angrer bittert på at du signerte kontrakten, og krysse fingrene for at de føler for å være snill med deg. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Kva med å slå på tråden til utleier og spørre om du kan heve kontrakten uten noe erstatning? Eg vil tru det er den beste måten. Begynner du å nekte å betale/ha fyllefester o.l. så risikerer du å bli kastet ut og få rekning for 3 månaders leie/ikkje få tilbake depositum/e.l. Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Hvis du ikke ønsker å flytte inn likevel så kan du si opp med en gang og prøve å finne noen andre som kan ta over. Worst case så betaler du ut oppsigelsestiden som er på 3 mnd. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Gomby skrev (10 minutter siden): Hvis du ikke ønsker å flytte inn likevel så kan du si opp med en gang og prøve å finne noen andre som kan ta over. Worst case så betaler du ut oppsigelsestiden som er på 3 mnd. Kontrakten er ikke mulig å si opp før det er gått ett år.... Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Oi, den suger jo. Men man kan vel finne noen til å ta over kontrakten for det om? Altså noen til å ta over for ett år. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 kjell arne halv skrev (9 timer siden): Dette er kontrakten. Det jeg glemte å spørre om i ettertid var om leiligheten var vasket, noe jeg ikke syntes den var, derfor begynte jeg å angre litt, jeg sa ja pga jeg står straks uten en plass å bo med min hund, Og det er veldig mange som ikke godtar dyr når en leier. Jeg antar du da har en annen leilighet som står klar til å flytte inn i om du snart står uten bolig? Eller risikerer du å stå uten bolig i en periode om du får lov til å angre her? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 nirolo skrev (17 timer siden): Leieforholdet begynner om ca to uker, du får ikke nøklene før du skal ta over leiligheten, det står i pkt 6 i avtalen. Vask sjekker du ved overtagelse og er det ikke rent så klager du. Leiligheten skal være ren når du overtar, det står også i avtalen pkt 6. Avtalen forutsetter ikke betaling av depositum eller overlevering av nøkler for å være bindende. Jeg kan ikke se at utleier har brutt avtalen på noen måte, så da er du bundet av avtalen du har inngått. Manglende vask før levering er ikke brudd? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 (endret) Taurean skrev (55 minutter siden): Manglende vask før levering er ikke brudd? Nå må du finlese det du siterer. Overtagelse er om to uker. Det er da det skal være vasket. Spekulasjoner i at utleier ikke kommer til å vaske før den tid er kun spekulasjoner. Man kan kalle det et brudd på avtalen at man tror utleier ikke kommer til å vaske. Uansett angir kontrakten regler for manglende vask: klag innen tre dager og utleier må rette mangelen. Endret 6. september 2020 av nirolo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå