aomt Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 (endret) Hei! Lager eit nytt tråd for val av bil Kommer til å redigere første posten etter kvart som eg får hjelp/eg leser noe nytt på nett. Takker for tilbakemeldinger i forige tråd. Har sett på ein del biler og har eg bestemt å holde meg unna b.a. audi a6 og gå for noe "enklere". Ser etter ein familiebil (kinder + hund). Bilen blir brukt for det meste for utflukter, ferie o.l. Ingen/lite pendling til jobb/butikk. Da eg forventer lengre turer (150-2000km kvar vei), så setter eg komfort nokså høyt. Men dritfssikkerhet kommer nok på første plass, da det er eldre bil. Også er det kjekt med godt utstyrt bil. Automatgir er nesten must. Nødbrems, adaptiv cruice c., sign recog, lane keeping er kjekt å ha. Ser helst etter så billig bil som mulig. Hadde egentlig ønskjet å kjøpe noe under 50k, men ser at eg kanskje må opp i 100-140k klassen for å få seg grei bil. Men om noen her kommer med bra forslag til billigere biler som kan passe, så er eg meir enn åpen for det! Ser primært etter 2012+ og mindre enn 150.000km. Skal ha bilen i 1-3 år, kommer ann på COVID. Det eg ønskjer å unngå for all del er meget dyre reparasjoner (motor, girkasse, rust). Småting kan eg fikse selv, evt ta det på verksted. Biler eg vurderer: Hyundai i40 - Det er bilen eg har sett mest på. Ser ut til å gi meget grei verdig for pengene. Nokså komfortabel med OK drifts historikk og kostnad. Har sans for Hyundai/Kia den siste tia, virker som de har hentet seg bra mtp kvalitet og tilbyr nesten uslåelig "bil for pengene". Mange biler som ligger for 70.000-90.000kr Honda Accord - skårer meget bra på driftss., Prisen er høyre enn i40/passat. VW Passat - Ein upgrade frå i40 mtp kvalitet. Er litt usikker på vedlikhold, har ikkje lest så mye på nett om den endå. Noe erfering/anbefalinger? Ligger mange biler ute for 80-90.000kr. Ca det same som i40, billigere enn Optima.https://www.finn.no/car/used/search.html?filters=&make=0.817&mileage_to=150000&model=1.817.1437&sales_form=1&sort=2&year_from=2011 Ford Mondeo - Ein av betre familiebiler som ligger der ute mtp pris/kvalitet. Litt mindre kvalitetsfølelse enn Passat? Ligger på same pris (80-100k for 2012 modell) og 110-130 for oppdatert 2014 modell. Peugeot 508 - mye bil/utstyr for pengene, men er litt skeptisk til Fransk kvalitet. Citroen C5 - Mindre utstyr, men til gjengjeld finst det mange nokså billige biler (ned i 60.000kr). Men kva med kvalitet? Toyota Avensis Skoda Superb Saab 9-5 - finst mange som koster nokså lite (u50k) med ny EU godkjenning og lite rust. Unik, komfortabel og romslig. Alfa 159 - ein av de mer driftsikre alfa som var laget. Utrulig fin den dag idag. Deilig kjøreopplevelse. Kanskje litt på bekostning av komfort? Litt mindre praktisk mtp plass enn Saab/Superb/Passat Biler eg har vurdert, men har gått bort frå: Mazda 6 - veit nokså lite om denne bilen. Noe erferaing? Priset til 90-110k for 2011-2012 modeller.Virker som de koster litt meir enn passat/mondeo og tilbyr mindre utstyr. Så eg dropper den. Opel Insignia - har lest ein del på nett om den. De fleste ser ut til å mene at det er "meh" mtp kjøring, komfort og kvalitet. Det finst liksom bedre alternativer i klassen for samme penger Audi A6/Merce E - Takket være forige tråd har eg bestemt om å holde meg unna disse. Fantastiske biler, enormt komfort, men fort gjort at kostnad blir alt for høy. Lexus CT200h ca 2012 - virker som meget fin bil og skårer enormt bra på driftssikkerhet. Men ut i frå det eg leste på nett, så blir den for liten som familiebil. Kia Optima - Få av de i Norge og skårer dårligere på tester enn konkurentene. Dyrere er den óg. Endret 10. september 2020 av aomt edit Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Gamle Passater kan være svært dyre i drift, særlig diesel og dsg. Husk at de du ser på er av juksemotor typen, mange vil kvitte seg med disse nå da det er mange og dyre problemer. Lurt å unngå diesel kanskje? Ikke så mye å spare på drivstoffet hvis man ikke kjører svært langt, men store sjanser for dyre reparasjoner i 20-30 tusen klassen. Vurdert Avensis 1.8 automat stv? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. september 2020 Forfatter Del Skrevet 5. september 2020 kremt skrev (20 timer siden): Gamle Passater kan være svært dyre i drift, særlig diesel og dsg. Husk at de du ser på er av juksemotor typen, mange vil kvitte seg med disse nå da det er mange og dyre problemer. Lurt å unngå diesel kanskje? Ikke så mye å spare på drivstoffet hvis man ikke kjører svært langt, men store sjanser for dyre reparasjoner i 20-30 tusen klassen. Vurdert Avensis 1.8 automat stv? Eg trudde juks gikk ut på at motor oppførte seg litt annleis når den oppdaget testen. Er det noe meir/problemer med de? Avensis er på listen min, men har ikkje fått lest meg opp på den endå. Er det bra bil? Noe eg bør være obs på? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Mondeo burde du sjekke ut mere. MK4 er vel basert på Volvo V70, så er gode billige biler. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. september 2020 Forfatter Del Skrevet 5. september 2020 Complexity skrev (10 minutter siden): Mondeo burde du sjekke ut mere. MK4 er vel basert på Volvo V70, så er gode billige biler. Mondeo er ganske høgt opp på listen min, det meste eg har lest om den er positivt! Kva syns du om denne? Er det rust ein kan leve med eller er det noe som må fiksast før neste EU?https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=186916742 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 (endret) En PT Cruiser? Var gått ganske lite men er jo 19år gammel. Finner nok noe nyere med ditt budsjett. Skal du ha deg en bil med minst mulig rust vil jeg anbefale deg å hente en bil nord i landet. Saltses mye mindre der så de eldre bilene sliter ikke like mye med rust. Endret 5. september 2020 av Complexity Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 Her er en billig bil med høy komfort. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68413514 Ryggekamera, avstandscruise osv. Masse plass. Kjørte en sånn i 1 år. Døll bil, men scorer høyt på comfort skalaen til lite penger. Uansett ikke kjøp en diesel turbo med dobbelt clutch i den alderen du ser på. Finn en med mest mulig enkel motor og girkasseteknologi. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 6. september 2020 Forfatter Del Skrevet 6. september 2020 Complexity skrev (På 5.9.2020 den 17.11): En PT Cruiser? Var gått ganske lite men er jo 19år gammel. Finner nok noe nyere med ditt budsjett. Skal du ha deg en bil med minst mulig rust vil jeg anbefale deg å hente en bil nord i landet. Saltses mye mindre der så de eldre bilene sliter ikke like mye med rust. Nokså gammal, men prisen er jo fin. Kult bil til 30k. Om eg slipper unna med 30k istedenfor 130k, så er det greit Men ja, 20 år litt i det eldste laget. Har vurdert nord, men det må eier i så fall framvise NAF test før eg flyr opp. Dumt å reise så pass langt for bomtur. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 6. september 2020 Forfatter Del Skrevet 6. september 2020 bzzlink skrev (10 timer siden): Her er en billig bil med høy komfort. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68413514 Ryggekamera, avstandscruise osv. Masse plass. Kjørte en sånn i 1 år. Døll bil, men scorer høyt på comfort skalaen til lite penger. Uansett ikke kjøp en diesel turbo med dobbelt clutch i den alderen du ser på. Finn en med mest mulig enkel motor og girkasseteknologi. Takk for tipset! Virker som fin bil, men eg er skeptisk til EU godkjenning so gjekk ut i 2016. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå