Redaksjonen. Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Nå er bare én av fem nye biler helt fossildrevet: Dette har de mest solgte modellene til felles Lenke til kommentar
hoj Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 "Ingen grunn til å advare mot å kjøpe ren fossil" Hva med lokale utslipp som er skadelige og dreper enkelte mennesker. Frisk luft er en menneskerett. 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 (endret) Biler som skrotes i år er i gjennomsnitt ca 18 år gamle og nesten 100% bensin/diesel-biler. I andre enden av livsløpet kommer det inn 21% med antagelig lavere forbruk av bensin/diesel enn de som gikk ut, 26,2% PHEV som bruker mye mindre bensin/diesel og hele 52,8% som ikke bruker bensin/diesel i det hele tatt. Dette lover dårlig for de som selger bensin/diesel og ikke har tatt steget til salg av strøm. Endret 5. september 2020 av Simen1 7 Lenke til kommentar
Pirkko Rygh Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 hoj skrev (7 timer siden): Hva med lokale utslipp som er skadelige og dreper enkelte mennesker. Frisk luft er en menneskerett. Det er bare tull, diesel finnes vel mest i distriktene og der blir nok utslippene tynnet ut ganske fort. Lenke til kommentar
hoj Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 "Det er bare tull, diesel finnes vel mest i distriktene og der blir nok utslippene tynnet ut ganske fort." Det er flest dieselbiler i byene! 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 I byer ligger det ofte en konstant grå eim av eksos på vindstille dager som påvirker alt og alle. På landet er påvirker nok dieseleksosen mest helsa til den som må børste snøen av bilen om vinteren. Noen er heldige og har garasje både hjemme og på jobb, men der blir jo gjerne eksosen ennå mer konsentrert rundt bilen før man kommer seg av gårde, så det gjelder å vente med å starte motoren til alle er på plass. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 5 hours ago, Pirkko Rygh said: Det er bare tull, diesel finnes vel mest i distriktene og der blir nok utslippene tynnet ut ganske fort. Har du en firmabil er det nok diesel, for subsidiene sin del. Og det er nok en del mer bedrifter urbant enn ruralt. 3 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 De nye motorene går knallrent. Ikke en gang på kald motor lukter det annet enn vanndamp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 (endret) De nye motorene går knallrent. Ikke en gang på kald motor bruker noe de annet enn strøm. Endret 5. september 2020 av Simen1 7 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Kjørte forleden tre turer med henger og skrot til gjenvinninga på ca. 80km med en diesel, og veier som ikke er i vater. Og det var mange fler en meg i samme ærend. Jeg så ingen elbiler der, så flere enn jeg er i tvil om elbilens muligheter inntil videre, som arbeidshest. Det står ikke på krefter, men få kan dra en fornuftig henger, og så er det ikke plass til så mye "havre"... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 TMX får jo det med henger skikkelig til. Både lang rekkevidde og enorm trekklast. Så det er jo bevist over en hver tvil at det ikke er teknisk umulig. Så får vi heller spekulere i hvorfor så få bilprodusenter har valgt den kombinasjonen og når campingglade nordmenn skal få flere trekkvogner å velge blant. 4 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 Henger nok sammen med at det jevne bestefar tror han er en av mange/alle som må trekke minimum et lite lands vekt, i 40 prosent stigning på en strekning på 2500 nautiske mil. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 hoj skrev (På 5.9.2020 den 7.53): "Det er bare tull, diesel finnes vel mest i distriktene og der blir nok utslippene tynnet ut ganske fort." Det er flest dieselbiler i byene! Det er da ikke rart, da en ble anbefalt å kjøpe dieselbil, og de bilene blir en ikke kvitt før de vrakes pågrunn av alder/slitasje Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 On 9/5/2020 at 6:40 PM, KjeRogJør said: Kjørte forleden tre turer med henger og skrot til gjenvinninga på ca. 80km med en diesel, og veier som ikke er i vater. Og det var mange fler en meg i samme ærend. Jeg så ingen elbiler der, så flere enn jeg er i tvil om elbilens muligheter inntil videre, som arbeidshest. Det står ikke på krefter, men få kan dra en fornuftig henger, og så er det ikke plass til så mye "havre"... Tesla Model 3 kan kjøre henger på 1000 kg og koster mindre enn de fleste biler. Ser ikke problemet... 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 On 9/5/2020 at 3:59 PM, Bernt2 said: De nye motorene går knallrent. Ikke en gang på kald motor lukter det annet enn vanndamp. Din (og alles) luktesans er veldig dårlig til å finne ut om utslipp er farlige eller ikke. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 Redaksjonen. skrev (På 4.9.2020 den 19.00): Nå er bare én av fem nye biler helt fossildrevet: Dette har de mest solgte modellene til felles Redaksjonell Skoda-reklame. Ja det er jo en måte å fjerne troverdighet fra TU... Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 hoj skrev (På 4.9.2020 den 23.30): "Ingen grunn til å advare mot å kjøpe ren fossil" Hva med lokale utslipp som er skadelige og dreper enkelte mennesker. Frisk luft er en menneskerett. Resultatet av "grottefesten" i Oslo viser vel at diesel-eksos ikke er spesielt sunt... 4 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 Hanhijnn skrev (5 timer siden): Resultatet av "grottefesten" i Oslo viser vel at diesel-eksos ikke er spesielt sunt... Står dieselaggregat, men det står også bærbart aggregat, og dieselaggregat er sjeldent bærbar så mest sansynlig at det er bensin de har brukt Var nok heller ikke Euro 6 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 (endret) Dubious skrev (9 minutter siden): Hanhijnn skrev (5 timer siden): Resultatet av "grottefesten" i Oslo viser vel at diesel-eksos ikke er spesielt sunt... Står dieselaggregat, men det står også bærbart aggregat, og dieselaggregat er sjeldent bærbar så mest sansynlig at det er bensin de har brukt Var nok heller ikke Euro 6 Jeg har kun sett at det har vært referert til diesel-aggregat. Vi får forholde oss til det hvis ikke noen har noe mer kjennskap til saken. Edit: Dette sier Dagsavisen/NTB om saken: https://www.dagsavisen.no/oslo/nrk-flere-deltakere-fra-bunkerfesten-har-fatt-alvorlige-komplikasjoner-i-form-av-hjerneskader-1.1767942 Endret 8. september 2020 av Hanhijnn 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 Hanhijnn skrev (7 timer siden): Jeg har kun sett at det har vært referert til diesel-aggregat. Vi får forholde oss til det hvis ikke noen har noe mer kjennskap til saken. Edit: Dette sier Dagsavisen/NTB om saken: https://www.dagsavisen.no/oslo/nrk-flere-deltakere-fra-bunkerfesten-har-fatt-alvorlige-komplikasjoner-i-form-av-hjerneskader-1.1767942 Et diesel aggregat er som regel helt uten oksydasjonskatalysatorer som tar kullos, uten SCR som tar nox og uten partikkelfiltre som fjerner aske og partikler. Vil tro de aller fleste er slik. Et diesel aggregat som har alt dette kan sammenlignes med en moderne dieselbil. Dette er jo hovedårsaken til at el biler er så populært. Det er kostbart å rense eksosen. Mye bedre å la kraftverkene ta seg av dette. Når jeg var ung var det jevngodt med drap å starte en motor i et lukket rom. Hvor bra eksosen fra et moderne kulldrevne kraftverk blir renset aner jeg ikke men tror ikke man skal langt østover før det er slakkere krav. Da får man mye rart opp i luften. Kull inneholder mye rart som ikke går gjennom noen rafinerings prosess der tungmetaller, aske og annen forurensing blir fjernet. Det går som regel rett ut av skorsteinen. Men når kull koster halvparten av olje så blir det billig strøm utav det og folk som har el biler kan kjøre langt og billig helt uten å forurense. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå