Gå til innhold

Høyesterett forkastet anke fra syklisten som brukte kollektivfelt i stedet for sykkelstien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Tåkefyrste said:

Så i bunn og grunn så bestemte denne syklisten seg for at det var bedre at han var et hinder for bussen enn at fotgjengerne på gang og sykkelveien var et hinder for han.

Flott at anken ble forkastet. Altfor mange syklister som tar seg til rette og følger trafikkregler kun når det passer dem selv. Håper dommen blir stående som et eksempel på at det kan svi i lommeboka å bryte loven som syklist også.

 

Bruker man samme logikk og det hadde vært tilsvarende infrastruktur for sykkel og symmetri i lovverket ville fotgjengere blitt bøtlagt for å være til unødvendig hinder for syklister (slik som i Dammark)

Kanskje Ivar Grøneng burde bytte ut sykkelen og heller skaffe seg et skikkelig kjøretøy:

https://www.youtube.com/watch?v=d3IoMjG5FEA

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (23 minutter siden):

Hvis du skal sykle fra Ulvøya i Oslo til sentrum så er eneste mulighet Mosseveien. Det er heller ikke plass noe sted å anlegge sykkelvei langs denne.

Ja og nei. Fra Ulvøybrua og til Nedre Bekkelaget (bensinstasjonen) er det den nevnte gangveien nedenfor Mosseveien. Derfra og til man tar av til Sjursøya er det laget et ekstra bredt fortau. Videre inn kan man sykle på nedsiden av Mosseveien inn til Oslo sentrum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

2 bilfelt og 1 kollektivt, og bussen ble hindret?
Vet ikke sjåførene at de kan kjøre utenfor kollektivfeltet?
Det kalles å planlegge mens man kjører, og se langt fram

Bussen var kun hindret pågrunn av en dårlig sjåfør 

Det er stillestående kø på mosseveien i det aktuelle tidsrommet. Ikke så lett for bussen å kjøre forbi i et annet felt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Er det stillestående kø så er ikke sykkelen til hinder

Bilene står i kø. Kollektivfeltet har normalt mulighet til å holde fartsgrensen, dvs. 60 km/t.

Endret av NoBo
La til fartsgrensen på stedet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (7 timer siden):

Men at kollektivtrafikken skal ned i sykkelhastighet, det er helt greit?

Etter det eg forstår er det lov å sykle i kollektivfeltet, rettsvesenet meinte vel at han burde sleppe forbi dei som vart liggende bak. 

Spørsmålet ditt har for øvrig ingenting med kommentareren min å gjere. Dersom der var sykkelfelt ville alle vore fornøgd?

Lenke til kommentar
Stig B. Sivertsen skrev (5 timer siden):

Det er ikke samfunnets problem om du og jeg må gå eller krype til jobb, selv vi skulle bruke flere timer. Og ja, vi kan få bot hvis det kan bevises at vi hindrer trafikken unødig selv om vi kjører bil. Jeg skal ikke argumentere med deg om gangveien er ubrukelig og tror på deg når du sier det, jeg tenker at en elendig gangvei ikke gir verken han eller oss grunn til å ikke ta hensyn til andre.

Så ubrukelig er ikke gangveien. Jeg kjører innimellom utover der mot morgenrush og det er til dels mange syklister på sykkelveien der. Har knapt noensinne sett noen i veibanen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, HF- said:

Etter det eg forstår er det lov å sykle i kollektivfeltet, rettsvesenet meinte vel at han burde sleppe forbi dei som vart liggende bak. 

Spørsmålet ditt har for øvrig ingenting med kommentareren min å gjere. Dersom der var sykkelfelt ville alle vore fornøgd?

Jo, det er veldig relevant. Du mente at det er helt uhørt at syklister skal sykle på gang/sykkelvei ("Gang og sykkelvei er for gåande og syklister skal ha tilnærmet gangfart når dei passerer. I praksis vikeplikt for alt på hjul, to eller fire bein."), men det er tydligvis i følge deg helt greit at syklister sykler i kollektivfeltet og tvinger kollektivtrafikken til å holde sykkelhastighet, så lenge syklistene ikke har helt eget felt. Alle andre trafiktanter må vise hensyn, men det er for mye å kreve av syklistene. Ps. Jeg sykler også, men da holder jeg meg på gang/sykkelveien og det går veldig greit. Om jeg må vise hensyn til en fotgjenger, så er ikke det noe stor katastrofe. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 timer siden):

Jo, det er veldig relevant. Du mente at det er helt uhørt at syklister skal sykle på gang/sykkelvei ("Gang og sykkelvei er for gåande og syklister skal ha tilnærmet gangfart når dei passerer. I praksis vikeplikt for alt på hjul, to eller fire bein."), men det er tydligvis i følge deg helt greit at syklister sykler i kollektivfeltet og tvinger kollektivtrafikken til å holde sykkelhastighet, så lenge syklistene ikke har helt eget felt. Alle andre trafiktanter må vise hensyn, men det er for mye å kreve av syklistene. Ps. Jeg sykler også, men da holder jeg meg på gang/sykkelveien og det går veldig greit. Om jeg må vise hensyn til en fotgjenger, så er ikke det noe stor katastrofe. 

 

 

Eg skreiv egentlig at vi burde hatt meir sykkelfelt; i begge innlegga. Så kan du no tolke det dit du vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar


https://www.nrk.no/norge/retten-til-a-sykle-i-kollektivfeltet-tema-i-hoyesterett-1.15125108?

Langs Mosseveien er det en vegg hvor det ikke er noen veiskulder. Han sier han sykler ca 30km/t i snitt i oppoverbakke hvor filmen i URL ovenfor starter. Jeg regner med han sykler mye raskere når det flater ut ved veggen hvor filmen hos NRK stopper. Når man kommer forbi Ulvøya er fartsgrensa 50km/t. Jeg kjører ikke så ofte på den kanten av byen. Men jeg kjører elbil og har opplevd at trafikken stopper opp i kolletivfeltet da det er en del busser, taxier og elbiler med passasjerer:

I følge denne artikkelen:
https://www.aftenposten.no/osloby/i/OQrVA/naa-slipper-elbilene-igjen-inn-i-kollektivfeltet-paa-mosseveien
har bussen en snittfart på 32,7km/t på Mosseveien når elbilene kan bruke kollektivfeltet. I rushtiden er det nok enda lavere.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 5.9.2020 den 13.15):

Syklisten har valgt å sykle der det er tryggest for alle

Jeg har sett bilder fra der han syklet forbi, og gangveien er ikke egnet for sykler, knapt egnet for å gå

Mulig, men han kan ikke bare drite i loven av den grunn. Han kan fint stoppe f.eks i køen og slippe fram bussen, så kan han igjen fortsette. Det er ikke vanskelig som enkelte vil gjøre det til her, å følge loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

er bare å se bildene her så skjønner man at sykelister ikke har noe i det kollektivfeltet å gjøre. ditto, bildet av gang/sykkelvei som går parallelt på strekningen, som ifølge politiet ble brukt av øvrige syklister

https://www.aftenposten.no/osloby/i/EoMePG/politiet-har-anmeldt-syklist-for-sykling-i-kollektivfelt-mener-han-va

"Dette er 5. gangen politiet stopper meg på 5 år men første bortvisning og anmeldelse."

"Politiet har vært i kontakt med meg flere ganger angående sykling på Mosseveien, men jeg vil fortsette å sykle der, sier mannen som ikke vil stå frem med navn i avisen."

her ser vi vel konturene av en som kun følger det som er best for ham sjøl. Sånn sett på tide han fikk en smekk spør dere meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

bildet av gang/sykkelvei som går parallelt på strekningen

Se langt fram/bak i det bildet så ser du hvor trangt det er
Kan se en person som går der, hvor det knapt kan møtes gående

Og en kan tydelig se hvor syklistene er... de er i en bil i køen

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (25 minutter siden):

Se langt fram/bak i det bildet så ser du hvor trangt det er

trangt? er vel slik mange av gang/sykkelveiene er rundt omkring i kongeriket.

det er uansett der han hører hjemme.

jeg kjøper ikke argumentet hans, at han ikke kan benytte sykkelveien fordi han sykler for fort. Løsningen på det er selvsagt at han får sette ned farta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...