Redaksjonen. Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Seks feil som gjør at elbiler fremstilles som verre for miljøet enn de egentlig er 2 Lenke til kommentar
PV-fan Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Det er stort problem at useriøse «forskere» publiserer feil analyser. For vanlige folk blir det vanskelig hvem en skal tro på. En velger som regel å tro på den analysen som gir det resultatet en ønsker. Bra at noen går igjennom andre sine publikasjoner og korrigerer. 7 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Flott, hva nå med en artikkel hvor dere går igjennom alle feilene rundt deres presentasjoner av atomkraft, og feilbruk av fargen rosa når dere snakker om vindkraft? Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 (endret) EremittPåTur Kom med noen kilder som eventuelt motsier hva TU sier. Det holder ikke å si at noen tar feil uten å ikke engang gidde å si hva som er feil, her må du legge med kilder og argumentasjon. Endret 4. september 2020 av The Very End 9 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Hvor mange tonn råmateriale trengs det for å produsere 2,5 tonn finrafinert materiale som man finner i en elbil. og hvor mange ganger er dette råmateriale sendt rundt jorda? før den ender opp i Norge som "nullutslipp" 3 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Hva er ti gange mindre??? Kan ikke et teknisk sted si en tiendedel? 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg -Birger- Skrevet 4. september 2020 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2020 leifeinar skrev (8 minutter siden): Hvor mange tonn råmateriale trengs det for å produsere 2,5 tonn finrafinert materiale som man finner i en elbil. og hvor mange ganger er dette råmateriale sendt rundt jorda? før den ender opp i Norge som "nullutslipp" Hva er det du mere eller insinuerer her? Det er et komplett tomt utsagn. 11 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 (endret) Svaret er vel at disse tallene vil variere, avhengig av hvilken kraftmix som benyttes i alle ledd av materialutvinning, transport, bearbeiding osv. Det er mange variable, som også varierer over tid. Om man klarer å halvere karbonavtrykket med batteribiler, så er det likevel ingen nullutslippsak. Endret 4. september 2020 av NERVI Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 4. september 2020 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2020 leifeinar skrev (1 time siden): Hvor mange tonn råmateriale trengs det for å produsere 2,5 tonn finrafinert materiale som man finner i en elbil. og hvor mange ganger er dette råmateriale sendt rundt jorda? før den ender opp i Norge som "nullutslipp" Jeg regner med at olje helt magisk dukker opp på tanken på bensinstasjonen, rett fra oljebrønnene? Fiks ferdig behandlet og gjort om til det aktuelle drivstoffet? Eller..? 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg OlaML Skrevet 4. september 2020 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2020 15 minutes ago, NERVI said: Svaret er vel at disse tallene vil variere, avhengig av hvilken kraftmix som benyttes i alle ledd av materialutvinning, transport, bearbeiding osv. Det er mange variable, som også varierer over tid. Om man klarer å halvere karbonavtrykket med batteribiler, så er det likevel ingen nullutslippsak. Ja, med elbiler vil det variere. Med fossilbiler vil det ikke variere, de slipper jo ut hele greia. I beste fall kunne man i fremtiden elektrifisert oljeproduksjon og raffinering, men da sitter man jo likevel igjen med mer utslipp på å brenne bensinen enn enn det elbiler har allerede i dag. Grunnen til at slike "myter" eksisterer er ikke fordi folk ikke har fått riktig informasjon eller har misforstått i god tro. Det er fordi de er aktive motstandere av elektrifisering, av diverse grunner man bare kan spekulere i. De er gjerne demografisk oppi årene og politisk til høyre. 8 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bjørn J Gundersen Skrevet 4. september 2020 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2020 Det er flott at dere går gjennom dette materialet og korrigerer. Den største manipuleringen er imidlertid at «de» klarer å frigjøre diskusjonen om miljø fra lokal forurensing. Ved å fokusere på CO2 hvor de til en viss grad kan manipulere seg bort fra at fossilbil er verre, så får man leseren til å glemme NOx, CO og klebrig svevestøv. Det er dette som gjør at diesel i perioder er forbudt i en del byer. Ikke CO2. 8 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 1 hour ago, hekomo said: Jeg regner med at olje helt magisk dukker opp på tanken på bensinstasjonen, rett fra oljebrønnene? Fiks ferdig behandlet og gjort om til det aktuelle drivstoffet? Eller..? Og det om og om igjen i hele bilens levetid. I tillegg kan avgassene resirkuleres til ny bensin også uten store utfordringer. Batteriene derimot, når de er utslitte så er alle materialene borte når man åpner cellene ? 9 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 "Hvordan kan én studie lande på at elbilen er miljøversting, mens en annen kan konkludere med at elbilen er langt bedre for miljøet?" Noen som er godt betalt av oljebransjen...? 5 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Mistet litt troen på studier etter den som påsto at dieselbiler renser luften.. Deverre er den artikkelen låst fast hos mange motstandere enda og nevnes på nesten alle kommentarfelt om elbiler. 6 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Liten trøst til Complexity: Det er i det minste bra at Toyota har funnet opp et batteri som lader seg selv! 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Resten ønsker ikke å vite noe om hvordan batteriet blir ladet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 (endret) Der Spiegel knuser også en myte om elbiler i dag: https://motor.no/co2-utslipp-diesel-elbil/knuser-elbil-myte-i-ny-forskningsrapport/178720 Edit: Så ikke før nå at det er samme rapport som omtales i TU-artikkelen. Endret 5. september 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Chief Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Men ærlig talt, det er jo mer eller mindre de samme bestanddeler i en tilsvarende bil, med bensin eller dieselmotor. Eller er din påstand at vi ikke skal ha transportmiddel? Tilbake til hest og kjerre? Eller tenker du at elbilene av en eller annen grunn lages av materialer som er mer glad i å reise? For absolutt ingen hevder at en elbil oppstår fra ingenting. Null utslipp refererer til direkte utslipp, fra bilen. Og dermed gjør den seg spesielt godt i byer, hvor luftkvaliteten lider av lokale utslipp. Og som forskning viser, globalt står den også for et lavere utslipp. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 5. september 2020 Populært innlegg Del Skrevet 5. september 2020 Dette har oppegående mennesker prøvd å formidle til brukere av livets harde skole i en årrekke nå. Mulig det går inn denne gangen, men jeg tviler. 14 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 (endret) -Birger- skrev (13 timer siden): Hva er ti gange mindre??? x - 10x = -9x hekomo skrev (12 timer siden): Jeg regner med at olje helt magisk dukker opp på tanken på bensinstasjonen, rett fra oljebrønnene? Fiks ferdig behandlet og gjort om til det aktuelle drivstoffet? Poff, sier det, så er tanken til bensinstasjonen full. Der dette ikke skjer, er det en oljebrønn under bakken under bensinstasjonen. Endret 5. september 2020 av Memento scientiam 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå