Gå til innhold

Burde det være lov å ta betalt for BankID på mobil?

Burde det være lov å ta betalt for å verifisere seg via BankID på mobil?  

43 stemmer

1. 1. Burde det være lov å ta betalt for å verifisere seg via BankID på mobil?

• Nei
      31
    • Ja
      11
    • Ja, men det burde være billigere enn det er nå
      1

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Merko said:

Heh ok, høres ut som et vanlig kundesenter-svar som vil gjøre deg til lags ? 

Jeg har ikke veldig mye innsikt selv i hvorfor det ikke vil fiungere, jeg tror det var noe med at man ikke får operatør apper på eSIM, noe man får med vanlige SIM-kort.

Uansett, av det jeg vet når jeg sto for verifiseringen av eSIM mot Apple hos oss, hvor jeg var i en del møter med de som faktisk jobber med dette så var det ganske tydelig at det ikke ville bli noe bank id for mobil mot eSIM, dette er dog over et år siden.

Men vi får vel bare vente :) Jeg håper på en app fremfor eSIM støtte.

Jeg ble litt overrasket selv, ettersom jeg hadde hørt det samme angående operatør apper, men time will show :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
4 hours ago, Comma Chameleon said:

Til dere som sier bytt, så er det et abonnement via jobben og jeg kan dermed ikke bytte. Det er derfor heller ikke jeg som betaler for abonnementet. Det er, som nevnt, noe jeg syns er feil å ta betalt for på prinsipiell basis, selv om det er små beløp.

Dersom du har bedriftsabonnement hos Telenor har du vel gratis BankID på mobil?

Tror ikke Telenor bryr seg om hva du syns. Så lenge de har priset denne tjenesten i sine prislister, kan de ta betalt for tjenesten. Du kan jo alltids bruke BankID-brikken.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (12 minutter siden):

Dersom du har bedriftsabonnement hos Telenor har du vel gratis BankID på mobil?

Tror ikke Telenor bryr seg om hva du syns. Så lenge de har priset denne tjenesten i sine prislister, kan de ta betalt for tjenesten. Du kan jo alltids bruke BankID-brikken.

Kommer nok an på avtalen, men pratet med telenor angående noen små beløp under forbruk og de sa det var bankid på mobil. Tipper at jobben tar disse beløpene også, og blir nok maks 20-30 kr i løpet av en mnd.

Bankid brikken kan fungere men hvem i all verden tar den med seg ut på farten.

Litt som å gå rundt med pass som id framfor bankkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Siden en rekke offentlige tjenester krever at man har bankid for å kunne bruke de synes jeg bankid burde være gratis. Telenor er i en nøkkelposisjon i det norske samfunnet og ironisk nok er det er her denne "nødvendigheten" koster penger.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Nidar2 said:

Siden en rekke offentlige tjenester krever at man har bankid for å kunne bruke de synes jeg bankid burde være gratis. Telenor er i en nøkkelposisjon i det norske samfunnet og ironisk nok er det er her denne "nødvendigheten" koster penger.

bankid er gratis, ingen tvinger deg til å bruke bankid på mobil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (17 minutter siden):

Ja, det er sant. Hadde helt glemt at det går an å bruke bankid uten mobil ?

Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

Masse som krever bankid verifisering. Alt fra mobilapper, til tjenester man bruker på jobb eller andre ting. så kjekt at man har det over alt.

Tjenester man bruker på jobb, skal dekkes av jobb, så da har ikke prisen noe å si for deg

Har aldri hatt bruk for BankID utenfor boligen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
29 minutes ago, -Night- said:

Har selv Telia bedrift, vi må også betale for BankID

Da er det motsatt hos Telia ift Telenor. Telia tar ikke betalt for BankID på mobil for privatkunder.

Lenke til kommentar

Bedrift: Det koster kr. 0,49,- å bruke BankID på mobil i Norge med Telia (Gjelder ikke Telia Dobbel).

Privat: Som Telia-kunde koster det deg ingenting å bruke BankID på mobil når du er i Norge, EU/EØS eller Sveits

Telenor Bedrift: For abonnement av type Flyt, Fri+ og Bedrift XS er bruk av BankID på Mobil inkludert i månedspris.

Privat: Pris per melding: kr 0,49

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Tjenester man bruker på jobb, skal dekkes av jobb, så da har ikke prisen noe å si for deg

Vel jeg jobber hos en operatør, hvor vi ikke tar betalt for bankid, så betaling er uansett ikke noe problem.
Poenget er at selv om du kun bruker bank id til pålogging av nettbank hjemme, så bruker de fleste andre bank id over alt ellers.

Mange mobil apper som krever det, kjøper man noe på finn feks, så kan det tenkes at man bruker bank id for mobil når man henter varen, når man er hos kamerater eller andre hvor man skal logge på ting osv. Det er sikkert 100 av eksempler hvor det er greit med bank id for mobil tilgjengelig "over alt". ikke alle har de samme bruksområdene som deg. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (19 timer siden):

Latterlig mening synes jeg. Vi er tvunget til å bruke BankID på så utrolig mye, og da er det BankID på mobil som er standarden nå. Det er den folk flest bruker, det er den som er lettest og i mine øyne også tryggest. Det er som å si at det ikke gjør noe hvis man øker prisen på bussbillett til 1000 kr, det er jo gratis å gå. Ingen tvinger deg til å ta kollektivt.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Comma Chameleon said:

Latterlig mening synes jeg. Vi er tvunget til å bruke BankID på så utrolig mye, og da er det BankID på mobil som er standarden nå. Det er den folk flest bruker, det er den som er lettest og i mine øyne også tryggest. Det er som å si at det ikke gjør noe hvis man øker prisen på bussbillett til 1000 kr, det er jo gratis å gå. Ingen tvinger deg til å ta kollektivt.

Tja, vi kan jo begynne basic;

1; Du påstår noe er "standarden", uten å vise til noen kilde, så source please...

2; Argumentet ditt er jo helt skivebom, skal du ha ett som faktisk begynner å ligne så er det mer som "du har to busser, den ene er gratis og du får busskortet i posten, den andre koster penger, men du må bruke app" valget er helt opp til deg selv :)

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (Akkurat nå):

Tja, vi kan jo begynne basic;

1; Du påstår noe er "standarden", uten å vise til noen kilde, så source please...

2; Argumentet ditt er jo helt skivebom, skal du ha ett som faktisk begynner å ligne så er det mer som "du har to busser, den ene er gratis og du får busskortet i posten, den andre koster penger, men du må bruke app" valget er helt opp til deg selv :)

1. Foruten om gamlinger som kanskje ikke får til å bruke BankID på mobil så føler jeg det sier seg selv at de fleste bruker BankID på mobil. Det er normen. De eneste jeg vet om som bruker tradisjonell BankID er de som ikke får til mobil-versjonen eller har mistet tilgang pga nytt simkort. Det er åpenbart at bankID på mobil er den beste løsningen og den de selv foretrekker at folk bruker. Å logge inn via mobil er framtiden, ikke en teit kodebrikke du må ha med. Føler det gir mer mening å ta utgangspunkt i at folk flest bruker BankID på mobil. Om du føler at du trenger tall for det så får det være.

2. La oss ta din sammenligning da. Da er det jo fortsatt helt på trynet om det er slik. App-versjonen burde være gratis. Om noe så burde den fysiske versjonen koste penger nettopp fordi det koster penger å produsere og er dårligere for miljøet. Samme for buss og BankID på mobil her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...