Gå til innhold

Ny HD i Power mac G4

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen. Newbie i Mac-verdenen, men driver og bygger meg hjemmestudio. Jeg har en Power Mac G4, Dual Processor 450 MHz.

Problemet er at jeg gjerne skulle ha fått stappet inn en ny disk. Den medfølgende disken sitter montert i "gølvet" i kabinettet, og jeg skjønner ikke hvor det er tenkt (om det er tenkt) at jeg skal kunne sette inn en disk nummer to.

Anyone ...?

Lurer forresten også på om det er mulig å stappe inn en CD-brenner i tillegg. Det sitter en DVD-spiller der nå, uten brennemulighet, og kunne tenke meg å kjøpe en billig brenner i tillegg. Det er en slot under DVD-spilleren der ZIP-driven kan sitte (optional i orig. konfig., jeg har varianten uten). Kan jeg få inn en (bredere) CD-brenner her.

All hjelp vil bli satt stor pris på.

Mvh,

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en liten stund siden jeg åpna en G4 maskin nå og jeg orker heller ikke grave den frem fra under skrivepulten. Etter hva jeg husker så er det vel plass til en extra hd over den gamle. Sånn var det hvertfall på G4 450MHz single prosessor maskinene.

Hvis du ikke har zip så kan du vel sette inn en ekstra cd-brenner der.

Var jeg deg ville jeg bare åpnet og sett. Er jo tross alt bare å vippe ned det geniale lokket ;)

Lenke til kommentar

Jauda, har kikka og fikla, men det var ikke åpenlyst nok for meg, iallfall.

HD-en sitter i ei slags metalramme som igjen er skrudd fast i chassiet. Det ser for så vidt ut som om du kan skru fast en enhet til rett oppå, da "vingene" i HD-ramma stikker over høyden til disken. Men her blir den bredere, og passer mao. ikke en disk til, etter hva jeg kan skjønne. Antar jo det er best å kunne skru den fast på begge sider.

DVD-spilleren sitter også i ei ramme sammen med hullet der ZIP-driven kunne ha vært. Dette er igjen smalt, og tydeligvis tilpasset ZIP-driven. Men får se hva jeg får til her.

Overrasket over at det skulle være lagt opp til å være så kronglete å utvide litt, derfor holder jeg absolutt muligheten åpen for at det er jeg som ikke henger helt med her. Maskina er vel laga i 2001 eller noe, og det burde ikke komme som noe sjokk da at man vil stappe inn en ekstra disk ...

Kris

Endret av Krisman
Lenke til kommentar

Det er jo ganske greit... smekk dæm inn i bunnen av maskina ilag med den gamle,

eg har selv tre SCSI disker stående der. Regner med det er scsi du bruker til lyd.

Det er også plass oppå cd-spilleren, om du ikkje har noe der da...

Lykke til

Lenke til kommentar

Takk!

Via referanser i den beskrivelsen ble jeg til slutt ledet til svaret på det andre spørsmålet mitt også!

Om andre har samme problem, her er en "can't do wrong" guide til å smekke inn en ekstra disk.

http://www.xlr8yourmac.com/IDE/add_2nd_drive/index.html

Som sagt er jeg newbie, men www.xlr8yourmac.com virker virkelig som en nyttig side. Men det tipper jeg 99% av dere vet fra før ... ;)

Oki, tenk ju evribåddi for hjelp!

Kris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...