Gå til innhold

CPU, final desition!

Theo343

Anbefalte innlegg

Skal nå etter 3 år ha ny PC og står fast på CPU/plattform valg! Maskinen skal kjøpes i løpet av 3 uker.

Jeg ønsker ikke i utgangspunktet å overklokke ekstremt, men vil muligens overklokke i forhold til hva rimelig god luftkjøling tillater.

Alternativene:

AthlonXP Barton

Før jeg begynte å delta i forumet rett før jul var jeg rimelig sikker på hva jeg ville ha, en XP2500+ eller XP2800+ med nForce2 Ultra 400 og par-vis minne.

XP2500+ ville jeg evt. klokket opp slik den er kjent for.

Athlon64 S754

Etter en del argumentasjon frem og tilbake og dusinvis reviews etc. bestemte jeg meg for å putte inn ekstra 1.500,-(hovedkort og cpu) og gå til en A64 plattform.

K8T800 hadde i utgangspunktet best ytelse her, men både denne og Nforce3 150 hadde svakheter(ref. mange gode henv. fra snorreh).

Dermed, skulle jeg ha A64 måtte det nå bli et SIS 755 basert kort, og eneste mulighet var ECS som har 2 kort delvis tilgjengelig i Norge. Men jeg vet ikke om dette er det riktige valget akkurat nå og A64 blir ofte omtalt som "Duron64" pga. cache halveringen.

P4 PC800

Selv om jeg tidligere ikke har hatt så mange P4 privat, kun pga. pris, så er det flere gode alternativer når man først beveger seg opp mot 2000,- som en A64 koster i dag.

vs-vs

Jeg kjenner styrker og svakheter med de forskjellige prosessor arkitekturene, og kommer til å bruke pc'en til alle mulige oppgaver, så det er ikke noe poeng å sette i gang en klassisk "intel vs amd" diskusjon på dette, men ønsker å vite hvilket valg som virker mest fornuftig utfra at man ønsker best mulig ytelse til maks 2.000,- og god luftkjøling.

Minnet, allerede kjøpt!

Kjøpt minnet pga. tilbud hos komplett. Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB. Gjorde en del research som sa at minnet er bra, men ikke så bra som kanskje Geil og OCZ.

I følge den meget bra artikkelen/testen til Snekker'n, som jeg desverre ikke leste før kjøpet, så er den ikke særlig god til overklokking. Ser frem til test på nForce2 Ultra 400, samt A64 S754 på nForce3 150, K8T800 og SIS 755 ;-).

Ønsker i utgangspunket ikke å overklokke minnet noe særlig, men hadde satt pris på om dere forslo metoder for å overklokke de forskjellige cpu'ene med dette minnet(lenge siden jeg holdt på med slik).

CPU alternativer, til maks 2.000,-

Athlon XP 2500+ Barton. Ca. 750,- (kan klokkes til 3200+ med god luftkjøling?)

Athlon XP 2800+ Barton. Ca. 1.100,- (kan klokkes hvor mye?)

Athlon XP 3000+ Barton. Ca. 1.650,- (kan klokkes hvor mye?)

Athlon64 3000+ S754. Ca. 1.950,- (dårlig hovedkort/chipsett for klokking nå?)

P4 2.6 PC800, ca. 1.650,- (klokking? hovedkort? duger rammen?)

P4 2.8 PC800, ca. 2.000,- (klokking? hovedkort? duger rammen?)

Så kort sagt trenger jeg hjelp til å, objektivt, avgjøre hvilken prosessor plattform som man får mest for pengene nå. Desverre har jeg allerede minnet og man kan ikke velge et type minne som kanskje passer bedre sammen med CPU valget.

Med XP har jeg gode hovedkort alternativer, men tar gjerne i mot hvilke CPU kjølere/vifter som er best til overklokking.

Med A64 er det veldig begrenset utvalg med gode chipsett ennå og jeg tror jeg ønsker en SIS 755 plattform her, men da ser det ut som om jeg blir nødt til å vente. Kan evt. gå for en K8T800 plattform, men denne har jeg hørt har mangler i forhold til APG/PCI lås. Trenger evt. også tips om hvilken CPU kjøler/vifte som vil være best.

På P4 PC800 har jeg ingen erfaring når det gjelder selvbygg så skulle dette være det beste valget trenger jeg også tips om gode chipsett og hovedkort, samt gode kjølere.

Konklusjon.

Slik jeg ser det har jeg noen valg.

1. Kjøpe billigst mulig CPU plattform nå, klokke den vesentlig, bruke litt mer penger på andre komponenter som å kjøpe et godt kabinett som jeg kan bruke senere osv. Deretter bygge en ny PC når flere 64bit alternativer har kommet på markedet og beholde ting som kabinett etc. og flytte den jeg kjøper nå over i et billigere kabinett etc.

2. Kjøpe en litt dyrere plattform og andre kvalitetskomponenter. Som jeg kan ta sikte på skal kunne holde i 2-3 år fremover og som har en arkitektur som gjør at man fremover evt. kan oppgradere kjernekomponenter uten å bytte alt det grunnleggende. Dvs. eks. en S754 plattform hvor jeg kan oppgradere med bedre CPU etterhvert(om noen noen gang har funnet dette lønnsomt?)

3. kjøpe billig CPU plattform og resten midt på treet nå(dvs. ikke under et visst kvalitetsnivå) som mulig nå og bytte alt om 1 år....

Jeg synes tidspunktet nå er det vanskligste på lenge i forhold til hva man skal velge.

Man står med godt utprøvd teknologi med meget gode chipsett og gode hovedkort etc. Men man har nå helt nye 64bit teknologier som er nogenlunde utprøvd og som har delvis gode chipsett og nogenlunde utvalg av hovedkort, men som er delvis 1G og man får snart oppfølgerne med bedre chipsett/hovedkort osv. på markedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du er inne på det vesentlige her, nemmelig at det er en vanskelig tid da mye er nytt og ikke ferdig utviklet, spes hovedkortene til A64.

Det mest fornuftige ville vel i din situasjon vert å kjøpt feks en amd xp 2500+ og et abit nf7-S hovedkort dette stiller du uten problemer opp til xp 3200+ og du har en meget god maskin i lang tid, så kann du heller selge hk og cpu når alt er mere klart med A64 og behovet for oppgradering melder seg. En xp og nevnte hk vill aldri bli noe prob å få solgt, dette er vel også en kombinasjon som gjør at du taper forholdsvis lite ved salg.

Alternativet er jo en P4 2,6 800 mhz men det blir uansett et dyrere alternativ.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...